Ving och flygbolaget BRA ingår treårigt partnerskap

Ving/Nordic Leisure Travel Group och flygbolaget BRA har idag skrivit ett 3-årigt skandinaviskt avtal om partnerskap med flygstart 27 april 2023. Affären innebär att BRA återupptar ett affärsområde med fokus på längre flygresor bland annat mellan Skandinavien och Medelhavet. Flygningarna kommer att göras med jetflyg som tar 145 passagerare. Det är två parter med ambitiösa hållbarhetsmål som nu tillsammans ska ta nästa steg i omställningen av charterresor.

Från vänster Ulrika Matsgård, VD BRA, Martin Erkenborn, Kommersiell chef BRA, Stefan Lincoln, Commercial Director Ving/Nordic Leisure Travel Group samt Eva Palm, Director Flight Planning Ving/Nordic Leisure Travel Group. Fotograf Matina Tsogas, Ving

Avtalet innebär att BRA, i tillägg till Vings eget flygbolag Sunclass Airlines, blir huvudpartner för Vings och de nordiska systerbolagens charterflygningar från ett 30-tal orter i Sverige, Norge och Danmark till ett 10-tal destinationer runt Medelhavet i Grekland, Spanien, Turkiet, Kroatien, Cypern samt Kanarieöarna.

Fram till pandemins utbrott utgjorde den här typen av charterflygningar en del av BRA´s verksamhet vid sidan om reguljärtrafiken. Sedan dess har huvudstrategi och fokus varit att återetablera svenskt inrikesflyg igen med en helt ny hållbarhetsambition att nå netto-noll inrikes redan 2030. Avtalet med Ving är första steget i en långsiktig strategi att erbjuda både jet- och propellerflygningar till den europeiska flyg- och chartermarknaden.

Samtidigt som BRA beslutat att återuppta sin satsning på charter så adderas den höga hållbarhetsambitionen från regionalflyget till charterflyget. För utrikestrafiken har BRA satt målet till netto-noll år 2045. Det kommer att möjliggöras av både nya affärsmodeller, ny teknik och nya bränsletyper.

Jag ser det som en fantastisk möjlighet att möta en tydlig efterfrågan på flygningar i den här storleksklassen och samtidigt bredda vårt ambitiösa hållbarhetsarbete till att omfatta även charter. Vi vet också sen tidigare att Ving är en mycket bra partner och vi är extra glada över att nu kunna återuppta vårt samarbete och korsa våra höga hållbarhetsambitioner, säger Ulrika Matsgård, VD på BRA.​

Ving har arbetat med hållbarhetsfrågor sedan början av 1990-talet och det nya samarbetet med BRA ligger helt i linje med bolagets strategi och öppnar även upp för nya spännande möjligheter framöver.

- Vi ska vara en del av lösningen och ta de nödvändiga stegen för mer hållbara semesterresor, det finns inga alternativ. Vårt fulla fokus är att kunna erbjuda ett hållbart resande där vi samtidigt har möjlighet att växa och utöka våra volymer. Därför är vi väldigt glada över samarbetet med BRA som också ger oss förutsättningar att växa på de regionala avreseflygplatserna och på sikt också öppna upp nya mindre destinationer i Medelhavet, säger Magnus Wikner, koncernchef Ving/Nordic Leisure Travel Group.

BRA vill driva på flygets omställningsarbete och ser fram emot att kunna göra det inom ännu en del av flyget.

- Vi tar med oss vår kunskap inom ett fossilfritt regionalflyg och påbörjar samma resa för charterbranschen tillsammans med Ving, säger Maria Fiskerud, hållbarhetschef på BRA. Det innebär som ett första steg att Vings resenärer redan från start kommer att ha möjlighet att köpa biobränsle till sina resor, något som varit möjligt hos BRA sedan 2018, fortsätter hon.

Fakta:

• Processen för upphandling av flygplansleasing är påbörjad med inriktningen att börja med en flygplanstyp som finns tillgänglig idag och som har tillstånd att flyga på Bromma flygplats t.ex. Airbus 319. Över tid är målbilden att över till nyare modeller för traditionell jet liksom ny teknik såsom vätgasflyg
  • Avtalet omfattar charterflyg under tre sommar- och vintersäsonger fram till 2025
  • Kontraktsvärdet över treårsperioden är ca 2 miljarder kronor
  • Båda parterna har satt det långsiktiga målet att minska utsläppen i charter till netto-noll 2045 respektive 2050 och kommer att påbörja arbetet inom avtalsperioden
  • Kundupplevelsen ombord kommer att harmonieras med upplägget som Ving redan har i sitt eget flygbolag Sunclass Airlines, som t ex ombordförsäljning och servering

Magnus Wikner, koncernchef Ving/Nordic Leisure Travel Group

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Ving inleder nordiskt huvudpartnerskap med Rädda Barnen20.6.2022 11:31:59 CEST | Pressmeddelande

Varje år reser tusentals glada barn och familjer på semester med Ving. Samtidigt finns det många barn som inte har det lika bra runt om i världen, barn som saknar de mest basala rättigheter för en trygg barndom. Nordic Leisure Travel Group, där Ving ingår, inleder nu ett långsiktigt samarbete med Rädda Barnen. Tillsammans med dem vill Ving kämpa för rätten till en trygg barndom, oavsett om man växer upp i Karlstad eller Krabi.

Ving inleder samarbete med World Animal Protection8.6.2022 09:23:08 CEST | Pressmeddelande

Tiden för att besöka delfinshower och rida på elefanter är på allvar förbi. Ving inleder nu samarbete med den världsomspännande djurskyddsorganisationen World Animal Protection. Tillsammans kommer de två parterna att guida gästerna till djurvänliga reseupplevelser där man är säker på att djuren upplevs i naturliga omgivningar utan att man klappar på lejon, tar selfies och tittar på dansande apor.

Vad gör man med hunden under semestern?30.5.2022 14:48:10 CEST | Pressmeddelande

Under pandemin har hundratusentals nya hundar införskaffas i Sverige, men när världen nu har öppnat upp igen och sommarsemestrarna står inför dörren är det många hundägare som inser att det finns en del att tänka på inför semestrarna med en liten ”pälskling” hemma. En ny undersökning från resebolaget Ving visar att en övervägande majoritet av djurägarna är lika ressugna som gemene man och 74 procent av de tillfrågade har också rest iväg trots att de har husdjur, men med en fyrfota familjemedlem krävs däremot en hel del planering.

Lättade inresekrav i Europa bäddar för ett mer ”normalt” resande i sommar10.5.2022 07:15:35 CEST | Pressmeddelande

Allt fler länder i Europa har i takt med den minskade smittspridningen lättat på både restriktioner och inresekrav. Grekland och Kroatien är två av de länder som tagit det längst, och där behövs nu inte ens Covidbevis för att resa in i länderna, till glädje för många semestersugna svenskar som nu kan resa som vanligt. Ving välkomnar beskeden från turistländerna i Medelhavsområdet och väntar nu ett uppsving i bokningarna.