Ving satsar västerut igen och lanserar nytt långdistansflyg

Med start idag släpper Ving upp resorna till vintern 2022/23. Och efter par års frånvaro vänds nu återigen blickarna mot Karibien med nygamla favoriter som Mexiko, Jamaica, Aruba och Dominikanska republiken.Senast Ving flög till Karibien var vintern 2019/20. Även Vietnam är tillbaka i programmet till nästa vinter. I tillägg satsar Ving och det egna flygbolaget Sunclass Airlines på ett helt nytt långdistansflygplan i flottan, en A330-900neo.

A330-900neo. Bilden är en illustration.

Det nya flygplanet kommer primärt att trafikera de karibiska resmålen samt Phu Quoc i Vietnam och Phuket i Thailand med bas på Arlanda. Vings A330-900neo kommer att ha upp till 23 procent mindre CO2-utsläpp per seat kilometer samt en reducerad bullernivå med 33 procent jämfört med de nuvarande långdistansflygningarna med Sunclass Airlines A330-200-flotta. Även upplevelsen ombord får ett lyft i form av nya ergonomiska säten för en mer bekväm resa, varje säte utrustas även med större videoskärmar och kabinen får sk mood lightening.

Med det nya flygplanet kommer vi att kunna erbjuda våra resenärer en ännu bättre flygupplevelse, men framför allt tar vi med Neon ett viktigt steg i vårt hållbarhetsarbete som vi får anledning att återkomma till inom kort. Årets vintersläpp är det tidigaste någonsin där vi vill möta efterfrågan från många av våra kunder som redan nu vill solsäkra nästa vinter. De karibiska resmålen är väldigt omtyckta och efterfrågade, så att vi återigen kan rikta blickarna västerut känns väldigt roligt, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

I Vings utbud till nästa vinter finns inte bara de långväga resmålen i Karibien och Asien. Kanarieöarna, med Gran Canaria och Teneriffa är och förblir svenskarnas vinterfavorit och dit kommer charterflyg att erbjudas flera gånger i veckan från de stora flygplatserna samt avgångar från regionalflygplatser runtom i landet. Därutöver flyger Ving till Kap Verde, Madeira och Gambia. Fler charterdestinationer släpps upp efterhand framöver, exempelvis Egypten och Fuerteventura.

Nytt flyg i flottan på rekordtid

Vanligtvis har tillverkare som Airbus flera års ledtider vid order på nya flygplan, men i spåren av pandemin där många flygbolag fått avboka planerade beställningar, har Ving med flygbolaget Sunclass Airlines fått möjlighet att på rekordtid få in ett nytt flyg i flottan. Den nya A330-900 Neon byggs just nu på Airbus fabrik i Toulouse och beräknas vara färdig till hösten 2022.

Utökningen och uppgraderingen av vår flygplansflotta är en direkt förlängning av den nordiska strategin för Sunclass Airlines, Ving och systerbolagen i Norden. Vi arbetar tillsammans som en nordisk enhet för att skapa tillväxt i form av nya destinationer, öka komforten ännu mer för våra gäster och se till att vi släpper ut minsta möjliga CO2 per passagerare, säger Torben Østergaard, vd Sunclass Airlines.

Under vintern 2022/23 kommer det nya flygplanet att trafikera Ving långdistansdestinationer och till sommaren 2023 utvalda Medelhavsdestinationer.

A330-900neo. Bilden är en illustration.
Aruba, fotograf Nicholas Pitt, Ving
A330-900neo interiör kabin. Bilden är en illustration.
Mexico, Play del Carmen, fotograf Agneta Renebo, Ving

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Ving tar in supertränaren Mårten Nylén samt hakar på trenden med digital träning11.11.2021 12:29:03 CET | Pressmeddelande

Som en effekt av pandemin har digital träning seglat upp som en av de starkaste fitnesstrenderna 2021 med ett ökat intresse för en mer flexibel träning. Ving inleder nu samarbete med Nordens ledande digitala tjänst inom hälsa och träning, Yogobe, och kan tillsammans med dem erbjuda fler möjligheter för träning på egen hand under semestern. Samtidigt utökar Ving utbudet inom träningsresor ytterligare genom att ta in supertränarna Mårten Nylén, känd från bland annat Biggest Loser Sverige, samt TV-gympans ansikte Sofia Åhman.

Ökat intresse för resor norr om polcirkeln – Ving lanserar resor till Svalbard27.10.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

I fjol lanserade Ving Icehotel som en exotisk nyhet på hemmaplan. Efterfrågan blev snabbt stor och inför årets säsong har Ving redan nu fler inbokade resenärer än vad fjolåret genererade totalt. Och hos dotterbolaget Globetrotter märks återigen en ökad efterfrågan på kryssningar med Hurtigruten. Intresset för resor norr om polcirkeln blir allt större och nu kan Ving presentera ytterligare en spännande nyhet då den nordnorska ögruppen Svalbard lanseras som nytt resmål.

Skogsbad, crossfit och seniorträning bland nyheterna när Ving lanserar träningsresor för 20224.10.2021 09:26:02 CEST | Pressmeddelande

Intresset för att kombinera semester och träning ökar och för första gången släpper nu Ving alla träningsresor vid samma tillfälle. För 2022 lanseras ett bredare utbud än någonsin tidigare för den som vill ha en aktiv semester. Bland nyheterna finns allt från skogsbad/naturretreat på Mallorca och Crossfit Camp i Marbella till simläger med Therese Alshammar på Cypern och seniorträning på Kreta.

Ving öppnar nytt vuxenhotell i natursköna omgivningar på Mallorca1.10.2021 09:13:31 CEST | Pressmeddelande

Vackra Pollensa-bukten blir platsen för Vings nya tillskott – Sunprime Pollensa Bay, som blir det 14:e hotellet i ordningen inom ramen för vuxenkonceptet Sunprime Hotels och det andra på Mallorca. Hotellet är redan idag ett hotell i Vings program, men genomgår nu en renovering och uppfräschning, för att öppna upp som ett Sunprime-hotell i april 2022. Förutom läcker och modern design kommer hotellet bland annat att locka med närproducerad och vegetarisk mat, enkelrum för singelresenärer, gym med havsutsikt och ett exemplariskt läge för dem som vill utforska Mallorcas nordkust.

Hävd reseavrådan får svenskarna att boka resor27.9.2021 13:13:50 CEST | Pressmeddelande

I fredags, den 24 september, hävde UD reseavrådan för resor utanför EU. Därmed är det fritt för svenskar att från och med den 1 oktober även resa till långväga resmål. Och det råder inga tvivel om att beskedet vara efterlängtat. Hos Ving ökade antalet bokningar av charterresor med över 50 procent under helgen jämfört med för två veckor sedan, med Kap Verde i topp som ökade med 270 procent. Samtidigt bokade svenskarna rekordmånga resor med reguljärflyg hos Ving, där cityresmålen ökade allra mest (170 %), men också resor till resmål som Maldiverna.