Ving släpper upp nästa vinters resor

Med start idag, tisdagen den 17 december, släpps nästa vinters mest eftertraktade resor upp till försäljning hos Ving. Fler hotell och resmål kommer sedan succesivt. Till vintern 2020/2021 kommer Ving att erbjuda resor från 10 lokalflygplatser runtom i landet samt från Stockholm, Göteborg, Malmö och Köpenhamn. Trenden pekar på att svenskarna i allt högre utsträckning väljer resmål på närmare håll nästa vinter och den klassiska chartern sticker alltmer ut som det mest hållbara alternativet när man reser på solsemester under vintern.

Maspalomas, Gran Canaria. Fotograf Ted Lindholm

Släppet av nästa vinters resor innebär att de mest eftertraktade resmålen, Vings populära Sunwing Family Resorts, OBC by Sunwing och Sunprime Hotels samt flertalet andra omtyckta hotell blir bokningsbara. De bästa rummen på de bästa hotellen är också dem som bokas upp snabbast.

- Även om nästa vinter känns avlägsen vet vi att det är många som redan nu vill försäkra sig om vintersol nästa år. Vi ser en tydlig trend i att många väljer resmål på närmare håll där många medeldistansresmål tar plats på topp 5. Därför känns det väldigt roligt att vi fortsatt kan erbjuda resor till framför allt Kanarieöarna från både större avreseorter och lokalflygplatser runtom i landet, där alla flygresor, busstransfers och boende på våra egna hotell dessutom klimatkompenseras, säger Fredrik Henriksson, nordisk kommunikationschef Ving.

Trenderna inför 2020 summeras nedan, men utöver hotellens betydelse har det medvetna resandet gjort att allt fler får upp ögonen för den klassiska charterresan ur ett hållbarhetsperspektiv, med lägst utsläpp per passagerare, fulla transferbussar och kontroll över hela resekedjan inklusive täta samarbeten med hotellen kring minskade utsläpp även där. I tillägg klimatinvesterar Ving för utsläppen från samtliga flygresor, oavsett flygbolag, resor med transferbussar samt boende på egna hotell och kan därmed erbjuda ett av branschens mest omfattade klimatkompensationsprogram.

Topplista destinationer vintern 2020/2021:

1. Gran Canaria

2. Teneriffa

3. Thailand

4. Kap Verde

5. Gambia

Ving har utöver klassiska charterresor ett brett utbud av sol-och badresor med reguljärflyg, cityresor, kryssningar och mycket mer i programmet som går att boka året om.

TRE TRENDER INFÖR 2020

1. Medeldistansresmål lockar

En svag svensk krona och ett intresse för både nya och mer traditionella resmål på nära håll gör att svenskarna i allt högre utsträckning väljer medeldistansresmål (ca 6-8 timmars flygresa) för vintersemestern. Kanarieöarna med Gran Canaria och Teneriffa i spetsen är ohotade favoriter, men många väljer även mer exotiska destinationer som Gambia och Kap Verde.

2. Chartern mer relevant än någonsin

Konsumenter gör allt mer medvetna val och intresset för branschens hållbarhetsarbete ökar. Allt fler väljer att paketera sin egen resa, men fortsatt reser de allra flesta av Vings kunder på en charterresa. Och i en tid då allt fler värnar om klimatet sticker den klassiska charterresan ut. Resformen innebär en rad fördelar ut ett hållbarhetsperspektiv, som exempelvis fulla transferbussar, hållbarhetscertifierade hotell med hög beläggning samt närmast helt fulla flyg och i princip inga mellanlandningar, vilket ger betydligt lägre utsläpp per passagerare jämfört med genomsnittet för reguljära flygresor. Nyligen kunde Vings eget flygbolag, Sunclass Airlines, presentera ännu ett framsteg i minskade utsläpp då man går från 67g CO2 per passagerarkilometer till 65g CO2, att jämföra med genomsnittet för ett europeiskt reguljärflyg som är 90 g koldioxid per passagerarkilometer.

3. Hotellens betydelse för en lyckad semester

Hotellens betydelse blir allt viktigare och målgruppsanpassade koncept ökar i popularitet. Vings statistik visar att de gäster som bor på något av Vings egna Sunwing Family Resorts, OBC by Sunwing och Sunprime Hotels är dubbelt så nöjda jämfört med andra gäster med ett genomsnitts i kundnöjdhet som är dubbelt så hög som för övriga hotell.

Vings tidigare trendrapporter visar att man vill ha det bättre än hemma när man reser på semester och den trenden håller i sig. Man vill bo bättre, äta godare mat och unna sig. Design blir allt viktigare och likaså hotellrestaurangerna samt möjligheterna att kunna träna under semestern. Den lokala kopplingen får också en allt mer betydande roll, bl a när det kommer till mat på hotellen där de lokala råvarorna prioriteras och även ta del av lokala upplevelser.

Maspalomas, Gran Canaria. Fotograf Ted Lindholm

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Ving inleder nordiskt huvudpartnerskap med Rädda Barnen20.6.2022 11:31:59 CEST | Pressmeddelande

Varje år reser tusentals glada barn och familjer på semester med Ving. Samtidigt finns det många barn som inte har det lika bra runt om i världen, barn som saknar de mest basala rättigheter för en trygg barndom. Nordic Leisure Travel Group, där Ving ingår, inleder nu ett långsiktigt samarbete med Rädda Barnen. Tillsammans med dem vill Ving kämpa för rätten till en trygg barndom, oavsett om man växer upp i Karlstad eller Krabi.

Ving och flygbolaget BRA ingår treårigt partnerskap16.6.2022 12:34:18 CEST | Pressmeddelande

Ving/Nordic Leisure Travel Group och flygbolaget BRA har idag skrivit ett 3-årigt skandinaviskt avtal om partnerskap med flygstart 27 april 2023. Affären innebär att BRA återupptar ett affärsområde med fokus på längre flygresor bland annat mellan Skandinavien och Medelhavet. Flygningarna kommer att göras med jetflyg som tar 145 passagerare. Det är två parter med ambitiösa hållbarhetsmål som nu tillsammans ska ta nästa steg i omställningen av charterresor.

Ving inleder samarbete med World Animal Protection8.6.2022 09:23:08 CEST | Pressmeddelande

Tiden för att besöka delfinshower och rida på elefanter är på allvar förbi. Ving inleder nu samarbete med den världsomspännande djurskyddsorganisationen World Animal Protection. Tillsammans kommer de två parterna att guida gästerna till djurvänliga reseupplevelser där man är säker på att djuren upplevs i naturliga omgivningar utan att man klappar på lejon, tar selfies och tittar på dansande apor.

Vad gör man med hunden under semestern?30.5.2022 14:48:10 CEST | Pressmeddelande

Under pandemin har hundratusentals nya hundar införskaffas i Sverige, men när världen nu har öppnat upp igen och sommarsemestrarna står inför dörren är det många hundägare som inser att det finns en del att tänka på inför semestrarna med en liten ”pälskling” hemma. En ny undersökning från resebolaget Ving visar att en övervägande majoritet av djurägarna är lika ressugna som gemene man och 74 procent av de tillfrågade har också rest iväg trots att de har husdjur, men med en fyrfota familjemedlem krävs däremot en hel del planering.