Ving släpper upp nästa vinters resor

Med start idag, tisdagen den 17 december, släpps nästa vinters mest eftertraktade resor upp till försäljning hos Ving. Fler hotell och resmål kommer sedan succesivt. Till vintern 2020/2021 kommer Ving att erbjuda resor från 10 lokalflygplatser runtom i landet samt från Stockholm, Göteborg, Malmö och Köpenhamn. Trenden pekar på att svenskarna i allt högre utsträckning väljer resmål på närmare håll nästa vinter och den klassiska chartern sticker alltmer ut som det mest hållbara alternativet när man reser på solsemester under vintern.

Maspalomas, Gran Canaria. Fotograf Ted Lindholm

Släppet av nästa vinters resor innebär att de mest eftertraktade resmålen, Vings populära Sunwing Family Resorts, OBC by Sunwing och Sunprime Hotels samt flertalet andra omtyckta hotell blir bokningsbara. De bästa rummen på de bästa hotellen är också dem som bokas upp snabbast.

- Även om nästa vinter känns avlägsen vet vi att det är många som redan nu vill försäkra sig om vintersol nästa år. Vi ser en tydlig trend i att många väljer resmål på närmare håll där många medeldistansresmål tar plats på topp 5. Därför känns det väldigt roligt att vi fortsatt kan erbjuda resor till framför allt Kanarieöarna från både större avreseorter och lokalflygplatser runtom i landet, där alla flygresor, busstransfers och boende på våra egna hotell dessutom klimatkompenseras, säger Fredrik Henriksson, nordisk kommunikationschef Ving.

Trenderna inför 2020 summeras nedan, men utöver hotellens betydelse har det medvetna resandet gjort att allt fler får upp ögonen för den klassiska charterresan ur ett hållbarhetsperspektiv, med lägst utsläpp per passagerare, fulla transferbussar och kontroll över hela resekedjan inklusive täta samarbeten med hotellen kring minskade utsläpp även där. I tillägg klimatinvesterar Ving för utsläppen från samtliga flygresor, oavsett flygbolag, resor med transferbussar samt boende på egna hotell och kan därmed erbjuda ett av branschens mest omfattade klimatkompensationsprogram.

Topplista destinationer vintern 2020/2021:

1. Gran Canaria

2. Teneriffa

3. Thailand

4. Kap Verde

5. Gambia

Ving har utöver klassiska charterresor ett brett utbud av sol-och badresor med reguljärflyg, cityresor, kryssningar och mycket mer i programmet som går att boka året om.

TRE TRENDER INFÖR 2020

1. Medeldistansresmål lockar

En svag svensk krona och ett intresse för både nya och mer traditionella resmål på nära håll gör att svenskarna i allt högre utsträckning väljer medeldistansresmål (ca 6-8 timmars flygresa) för vintersemestern. Kanarieöarna med Gran Canaria och Teneriffa i spetsen är ohotade favoriter, men många väljer även mer exotiska destinationer som Gambia och Kap Verde.

2. Chartern mer relevant än någonsin

Konsumenter gör allt mer medvetna val och intresset för branschens hållbarhetsarbete ökar. Allt fler väljer att paketera sin egen resa, men fortsatt reser de allra flesta av Vings kunder på en charterresa. Och i en tid då allt fler värnar om klimatet sticker den klassiska charterresan ut. Resformen innebär en rad fördelar ut ett hållbarhetsperspektiv, som exempelvis fulla transferbussar, hållbarhetscertifierade hotell med hög beläggning samt närmast helt fulla flyg och i princip inga mellanlandningar, vilket ger betydligt lägre utsläpp per passagerare jämfört med genomsnittet för reguljära flygresor. Nyligen kunde Vings eget flygbolag, Sunclass Airlines, presentera ännu ett framsteg i minskade utsläpp då man går från 67g CO2 per passagerarkilometer till 65g CO2, att jämföra med genomsnittet för ett europeiskt reguljärflyg som är 90 g koldioxid per passagerarkilometer.

3. Hotellens betydelse för en lyckad semester

Hotellens betydelse blir allt viktigare och målgruppsanpassade koncept ökar i popularitet. Vings statistik visar att de gäster som bor på något av Vings egna Sunwing Family Resorts, OBC by Sunwing och Sunprime Hotels är dubbelt så nöjda jämfört med andra gäster med ett genomsnitts i kundnöjdhet som är dubbelt så hög som för övriga hotell.

Vings tidigare trendrapporter visar att man vill ha det bättre än hemma när man reser på semester och den trenden håller i sig. Man vill bo bättre, äta godare mat och unna sig. Design blir allt viktigare och likaså hotellrestaurangerna samt möjligheterna att kunna träna under semestern. Den lokala kopplingen får också en allt mer betydande roll, bl a när det kommer till mat på hotellen där de lokala råvarorna prioriteras och även ta del av lokala upplevelser.

Maspalomas, Gran Canaria. Fotograf Ted Lindholm

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Ving lanserar kombinationsresor med tåg, hotell och flyg i Europa19.12.2019 10:08:41 CETPressmeddelande

Under 2019 har Ving lanserat två gruppresor med tåg och vandring, och nu utökas erbjudandet ytterligare genom ett samarbete med partnern Trainplanet. Nu lanserar Ving, som enda svensk researrangör, möjligheten att på egen hand flyga in till en stad och sedan resa genom landet med tåg med ett tågpass, ett sk ”One country pass” samt bo på utvalda hotell för att därefter flyga hem från en annan stad. Alla flygresor är som alltid med Ving klimatkompenserade.