Ving slopar munskyddskrav ombord på egna flygbolaget från 1 mars

Efter två år med pandemin har de flesta restriktioner nu tagits bort i de nordiska länderna. Vings eget flygbolag Sunclass Airlines har därför beslutat att ta bort kravet på munskydd ombord på bolagets svenska, norska och danska charterflygningar från och med i morgon, den 1 mars. Ett besked som är mycket välkommet såväl bland kabinpersonal som gäster.

Vings flygbolag Sunclass Airlines

Munskyddskravet infördes i enlighet med de internationella kraven, men flera flygbolag som SAS och Norwegian har sedan en tid slopat munskydd på de skandinaviska flygningarna och fler väntas följa efter. Som nordens största researrangör vill Ving ligga i nivå med den utvecklingen och slopar därmed munskyddskravet på det egna flygbolagets samtliga charteravgångar, oavsett destination.

- Den senaste tiden har vi märkt att allt fler efterfrågat ett slopande av munskydden ombord och då restriktionerna nu har tagits bort på hemmaplan vill vi att det även ska avspegla sig på våra flygningar. Alla som önskar bära munskydd är naturligtvis välkomna att göra det, men det känns väldigt bra att vi äntligen kan slopa det som ett krav. Våra gäster gläder sig nog lika mycket som oss åt att äntligen slippa munskyddet under flygresan, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

Beskedet har även tagits emot med hejarop bland kabinpersonalen.

Vi gläder oss verkligen till att äntligen få se varandras leende och ansiktsuttryck igen. Kontakten med våra gäster är det som gör att vi älskar vårt jobb och det betyder alltid något när man får feedback genom ett leende eller ett skratt. Under pandemin har vi lett med ögonen och gjort vårt bästa för att behålla den kontakten, men det blir ändå fantastiskt att nu komma tillbaka till det normala, säger Carl-Henrik Pedersen, kabinchef Sunclass Airlines.

Fortsatt är det extra fokus på hygien ombord på Sunclass flygningar, både innan gästerna går ombord och kontinuerligt under hela flygningen. Allt för att gästerna ska känna sig trygga under sin resa. Alla Sunclass flygplan är utrustade med effektiva sk HEPA-filter, vilket innebär att luften i kabinen byts ut var 2-3 minut.

Vings besked gäller enbart för det egna flygbolagets charterflygningar. Har man köpt en resa med Ving, men reser man med ett annat flygbolag är det fortsatt munskyddskrav som gäller. Likaså gäller munskyddskravet även fortsatt på många destinationer, exempelvis på flygplatser, transferbussar och allmänna utrymmen där många möts.

Vings flygbolag Sunclass Airlines

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Lättade inresekrav i Europa bäddar för ett mer ”normalt” resande i sommar10.5.2022 07:15:35 CEST | Pressmeddelande

Allt fler länder i Europa har i takt med den minskade smittspridningen lättat på både restriktioner och inresekrav. Grekland och Kroatien är två av de länder som tagit det längst, och där behövs nu inte ens Covidbevis för att resa in i länderna, till glädje för många semestersugna svenskar som nu kan resa som vanligt. Ving välkomnar beskeden från turistländerna i Medelhavsområdet och väntar nu ett uppsving i bokningarna.

Storslam för Ving på Grand Travel Awards 202227.4.2022 15:51:21 CEST | Pressmeddelande

Efter två tuffa år med stora utmaningar kammade Ving igår, för åttonde gången i rad, hem priset som Sveriges bästa researrangör på Grand Travel Award. Förutom det utsågs Vings eget flygbolag Sunclass Airlines för första gången till Europas bästa flygbolag och den tidigare Ving vd:n Jan Carlzon mottog Travel News nyligen instiftade hederspris för sina mångåriga gärningar i resebranschen och för svenskt näringsliv.

Aktiv semester trendar efter pandemin21.4.2022 08:04:13 CEST | Pressmeddelande

Att kombinera semester med upplevelser och träning lockar allt fler. Nya siffror från Ving visar att antalet sökningar på träningsresor ökade med 60 procent i mars i år jämfört med 2019, innan pandemin. En nordisk undersökning visar också att hela 29 procent av svenskarna överväger att resa på en aktiv semester. I synnerhet är det vandring och gruppträning som lockar, men även padel har seglat upp som en populär semesteraktivitet. Ving satsar därför på ett rekordstort antal träningsresor under 2022 samtidigt som sportfaciliteterna utvecklas på flera av de 29 träningshotellen som erbjuds i programmet.