Ving slopar munskyddskrav ombord på egna flygbolaget från 1 mars

Efter två år med pandemin har de flesta restriktioner nu tagits bort i de nordiska länderna. Vings eget flygbolag Sunclass Airlines har därför beslutat att ta bort kravet på munskydd ombord på bolagets svenska, norska och danska charterflygningar från och med i morgon, den 1 mars. Ett besked som är mycket välkommet såväl bland kabinpersonal som gäster.

Vings flygbolag Sunclass Airlines

Munskyddskravet infördes i enlighet med de internationella kraven, men flera flygbolag som SAS och Norwegian har sedan en tid slopat munskydd på de skandinaviska flygningarna och fler väntas följa efter. Som nordens största researrangör vill Ving ligga i nivå med den utvecklingen och slopar därmed munskyddskravet på det egna flygbolagets samtliga charteravgångar, oavsett destination.

- Den senaste tiden har vi märkt att allt fler efterfrågat ett slopande av munskydden ombord och då restriktionerna nu har tagits bort på hemmaplan vill vi att det även ska avspegla sig på våra flygningar. Alla som önskar bära munskydd är naturligtvis välkomna att göra det, men det känns väldigt bra att vi äntligen kan slopa det som ett krav. Våra gäster gläder sig nog lika mycket som oss åt att äntligen slippa munskyddet under flygresan, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

Beskedet har även tagits emot med hejarop bland kabinpersonalen.

Vi gläder oss verkligen till att äntligen få se varandras leende och ansiktsuttryck igen. Kontakten med våra gäster är det som gör att vi älskar vårt jobb och det betyder alltid något när man får feedback genom ett leende eller ett skratt. Under pandemin har vi lett med ögonen och gjort vårt bästa för att behålla den kontakten, men det blir ändå fantastiskt att nu komma tillbaka till det normala, säger Carl-Henrik Pedersen, kabinchef Sunclass Airlines.

Fortsatt är det extra fokus på hygien ombord på Sunclass flygningar, både innan gästerna går ombord och kontinuerligt under hela flygningen. Allt för att gästerna ska känna sig trygga under sin resa. Alla Sunclass flygplan är utrustade med effektiva sk HEPA-filter, vilket innebär att luften i kabinen byts ut var 2-3 minut.

Vings besked gäller enbart för det egna flygbolagets charterflygningar. Har man köpt en resa med Ving, men reser man med ett annat flygbolag är det fortsatt munskyddskrav som gäller. Likaså gäller munskyddskravet även fortsatt på många destinationer, exempelvis på flygplatser, transferbussar och allmänna utrymmen där många möts.

Vings flygbolag Sunclass Airlines

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Vings maskotar Lollo & Bernie får eget digitalt universum7.2.2023 10:24:31 CET | Pressmeddelande

Med över 51 miljoner visningar på Youtube är Vings omåttligt populära maskotar Lollo & Bernie ett stående inslag i många barnfamiljers hem. För att inte tala om alla hundratusentals barn och barnfamiljer som årligen träffar Lollo & Bernie på Vings familjehotell runtom i världen eller genom olika evenemang i Sverige. För att bredda målgruppen ytterligare görs nu en storsatsning på en fristående Lollo & Bernie-sajt online, vilket man blir först ut med i resebranschen i Norden.

Rivstart för resebokningarna 2023 – försäljningen upp med 224 procent hos Ving11.1.2023 09:34:56 CET | Pressmeddelande

Svenskarna hann knappt smälta julmaten förrän drömmen om sol och bad gav sig till känna. Hos Ving nära nog fördubblades trafiken in till Ving.se med fler aktiva sökningar på resor direkt efter jul* och när nyårsklockorna hade ringt in det nya året sköt bokningarna i höjden. Under vecka 1 ökade Vings försäljning med 224 procent jämfört med vecka 50. I januari finns nu få resor kvar och inför sportloven bokas de åtråvärda charteravgångarna på i snabb takt.

5 resetrender från Ving inför 202327.12.2022 09:39:00 CET | Pressmeddelande

Ännu ett speciellt reseår kan läggas till handlingarna och även om det kan kännas avlägset med omfattande reserestriktioner var det faktiskt inte var mer än ett år sedan. 2022 präglades av ett enormt uppdämt resesug och man kunde tala om en ketchupeffekt när alla ville i väg och återupptäcka världen igen. Men det stora reseintresset förde också med sig utmaningar som passkaos, flygplatskaos, inställda flyg och strejker. Och på det följde ett allt osäkrare omvärldsläge, inflation och höga elpriser. Trots det finns det fortsatt ett starkt resesug bland svenskarna och i kristallkulan inför 2023 ser Ving resetrender som präglas av både trygghet och prisvärda semestrar, men också en längtan efter att utforska såväl det bekanta och lokala som det spektakulära och exotiska.

Ving och Åkestam Holst lanserar nytt kommunikationskoncept – Semestereffekten22.12.2022 12:10:44 CET | Pressmeddelande

När Ving i julhelgen lanserar sin stora sommarkampanj blir det under manéret ”Semestereffekten", ett koncept som beskriver den nästintill magiska känslan av välmående som ofta infinner sig när vi upplever en riktigt bra semester och glömmer vardagens stress och måsten. Kampanjen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst och bakom reklamfilmerna står den internationellt erkända svenska regissören Adam Berg, som har skapat flera uppmärksammade reklamfilmer och som är aktuell med Netflix-satsningen Black Crab.