Ving AB

Ving storsatsar sig ur krisen och lanserar ny varumärkesidentitet

Dela
Det tuffaste året någonsin för resebranschen närmar sig snart sitt slut. Ving, Nordens ledande semesterföretag med Petter Stordalens Strawberry och Altor som största ägare, blickar nu framåt mot en tid efter pandemin där längtan efter att resa är stor. Idag skriver företaget ett nytt spännande kapitel i sin över 60-åriga historia genom att lansera en helt ny identitet och varumärkesstrategi som fokuserar på fler personliga upplevelser, större valfrihet och enkelhet, men fortfarande med den trygghet som kommer med att resa med Ving.

De senaste två veckorna har Ving sett en tydlig ökning i försäljningen.

Efter ett mycket utmanande år börjar vi se ett trendbrott med flera positiva signaler kring exempelvis vaccin. Längtan efter att resa är stor och efterfrågan ökar nu inför våren och sommaren 2021. Vi väljer att satsa oss ur krisen och investerar för framtiden. Vår nya identitet är inte bara en försköning på utsidan utan tar också fasta på att en resa alltid är unik för varje kund och att behoven och önskemålen skiljer sig åt. Med alla de fördelar paketresan ger våra kunder kommer vi fortsätta att skapa än mer personliga reseupplevelser i kombination med att erbjuda marknadens tryggaste villkor, och därmed ge våra gäster de bästa förutsättningarna för välmående under semestern, säger Magnus Wikner, koncernchef Vinggruppen.

Vings ökade fokus på personliga upplevelser synliggörs i produktutbudet och i bredden av erbjudanden. Det kan vara allt från renodlade tema-/träningsresor till att hitta ett urval av design- eller familjehotell med swim-out pooler och Lollo & Bernie. Inom kort kommer fler spännande nyheter inom bland annat hotell, träningsresor och naturupplevelser.

Välmående – främsta anledningen till att man reser på semester

Oavsett varför vi reser så handlar semestern i första hand om att må bra. Det visar Vings enkätundersökning med drygt 8 000 respondenter, där ”välmående” är den främsta anledningen till att man reser på semester. De allra flesta menar att semesterledigheten handlar om att må bra eller koppla av och att få tid för nära och kära. Många vill också uppleva sådant man annars inte har tid till.

Varumärkessymbolen ”Waves of well-being” handlar i korthet om möjligheterna för varje kund att hitta just sin egen resa för att må bra. Ving klassiska orangea färg behålls i den nya logotypen och möter kunderna i alla delar under resan, på såväl hotell, som flygplan och transferbussar. Det första flygplanet från Sunclass Airlines står färdigmålat med den nya symbolen den 18 december.

Paketresan mer relevant än någonsin - trygghet och valfrihet

I tider av osäkerhet har allt fler upptäckt fördelarna med att boka en paketresa med Ving.

För att vara relevanta både idag och i framtiden behöver vi förvalta vårt arv, med den trygghet som kommer med det, och samtidigt göra det vi är bäst på - att utveckla vårt erbjudande. Som enda större reseföretag som enbart är nordiska kan vi anpassa oss efter det nordiska semesterfirarnas behov och med trygga ägare i ryggen har vi en solid grund att stå på. Efter ett år med tusentals inställda resor och påverkade resenärer ser vi tydligt att allt fler efterfrågar en paketresa med en trygg researrangör som tar ansvar för hela resan oavsett vad som händer, fortsätter Magnus Wikner.

Drygt 7 av 10 (74 %) av respondenterna i Vings enkätundersökning uppger att de kommer att boka en resa med en researrangör nästa gång, medan 10 procent kommer att sätta ihop sin resa själv. 41 procent uppger att de är mer eller ganska benägna att boka en paketresa idag jämfört med för ett år sedan. De senaste månaderna har Ving infört utökade rutiner och villkor för kunder som bokar en resa. Vings Safe Travel-paket tar hand om kunden - före, under och efter resan med bland annat utökade säkerhetsrutiner på hotellen och på flygen samt extra trygghet vid bokning genom bla gratis av- och ombokningsskydd, återbetalningsgaranti om 7 dagar vid inställd resa samt obegränsat antal ombokning fram till 30 dagar före avresa.

Vings resepanel – 8320 respondenter, enkätundersökning från november 2020

Topplista: Vad är det viktigaste som semesterledigheten bidrar med? (8 320 svar)

  1. Välmående rent generellt (24 %)
  2. Avkoppling (17 %)
  3. Kvalitetstid med nära och kära (16 %)
  4. Möjlighet att uppleva sådant man annars inte har tid till (15%)
  5. Ny inspiration (13 %)

Topplista: Vilka är de främsta anledningarna till att du väljer/skulle välja en researrangör? (5 976 svar)

  1. Det känns tryggt att en researrangör tar ansvar för helheten (28 %)
  2. Jag är skyddad av paketreselagen om min resa skulle ställas in (19,3 %)
  3. Det är enkelt och jag får bra kvalitet/valuta för pengarna (19 %)
  4. Jag får hjälp från företagets personal om något händer före eller under resan (14%)
  5. Jag är skyddad av resegarantin om företaget går i konkurs (12 %)
  6. Valfriheten och bredden i utbudet (6 %)

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Ving lanserar ny varumärkesidentitet

Kontakter

Fredrik HenrikssonKommunikations- och hållbarhetschef Nordic Leisure Travel Group (Ving-gruppen)

Nordic Leisure Travel Group (Spies, Ving, Tjäreborg och Sunclass Airlines)

Tel:+46709513124fredrik.henriksson@ving.se

Bilder

Om

Ving AB
Ving AB
Rålambsvägen 17
10520 Stockholm

https://www.ving.se/

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Följ Ving AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ving AB

Ving utökar antalet destinationer från Växjö Småland Airport till nästa sommar20.11.2024 13:45:34 CET | Pressmeddelande

Ving har inlett säsongen till Gran Canaria från Växjö Småland Airport för vintern, men det finns även de som börjat blicka framåt mot nästa sommar. Nu finns Vings resor för sommaren 2025 uppe till försäljning. Till nästa sommar utökas antalet destinationer från Växjö Småland Airport. Nytt är att smålänningarna kan resa till Mallorca under högsäsong samt att Rhodos tillkommer som ett nytt resmål, dessutom fortsätter Ving erbjuda resor till Cypern.

Ving fortsätter med eftertraktade avgångar till Rhodos från Sundsvall nästa sommar14.11.2024 14:35:47 CET | Pressmeddelande

Inför sommaren 2024 presenterade Ving Rhodos som ett nytt resmål från Sundsvall Timrå Airport, och det var minst sagt en nyhet som uppskattades hos många. Till nästa sommar väljer Ving därför att fortsätta med sina avgångar till solguden Helios ö. Säsongen till Rhodos kommer att pågå under två perioder med start i början på maj och resorna finns nu uppe till försäljning.

Ving fortsätter med charterresor till Mallorca från Skellefteå nästa sommar14.11.2024 14:17:24 CET | Pressmeddelande

Vinterns kyla och mörker börjar att bli alltmer märkbar runt om i Sverige och det är många som då lockas till sydligare breddgrader. Redan nu är 7 av 10 platser sålda på de första avgångarna med Ving från Skellefteå i januari. Men det finns även de som även nu börjar blicka söder ut inför nästa sommar. Ving kommer nästa sommar att fortsätta med charterresor till Mallorca från Skellefteå Airport.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye