Ving storsatsar sig ur krisen och lanserar ny varumärkesidentitet

Det tuffaste året någonsin för resebranschen närmar sig snart sitt slut. Ving, Nordens ledande semesterföretag med Petter Stordalens Strawberry och Altor som största ägare, blickar nu framåt mot en tid efter pandemin där längtan efter att resa är stor. Idag skriver företaget ett nytt spännande kapitel i sin över 60-åriga historia genom att lansera en helt ny identitet och varumärkesstrategi som fokuserar på fler personliga upplevelser, större valfrihet och enkelhet, men fortfarande med den trygghet som kommer med att resa med Ving.

De senaste två veckorna har Ving sett en tydlig ökning i försäljningen.

Efter ett mycket utmanande år börjar vi se ett trendbrott med flera positiva signaler kring exempelvis vaccin. Längtan efter att resa är stor och efterfrågan ökar nu inför våren och sommaren 2021. Vi väljer att satsa oss ur krisen och investerar för framtiden. Vår nya identitet är inte bara en försköning på utsidan utan tar också fasta på att en resa alltid är unik för varje kund och att behoven och önskemålen skiljer sig åt. Med alla de fördelar paketresan ger våra kunder kommer vi fortsätta att skapa än mer personliga reseupplevelser i kombination med att erbjuda marknadens tryggaste villkor, och därmed ge våra gäster de bästa förutsättningarna för välmående under semestern, säger Magnus Wikner, koncernchef Vinggruppen.

Vings ökade fokus på personliga upplevelser synliggörs i produktutbudet och i bredden av erbjudanden. Det kan vara allt från renodlade tema-/träningsresor till att hitta ett urval av design- eller familjehotell med swim-out pooler och Lollo & Bernie. Inom kort kommer fler spännande nyheter inom bland annat hotell, träningsresor och naturupplevelser.

Välmående – främsta anledningen till att man reser på semester

Oavsett varför vi reser så handlar semestern i första hand om att må bra. Det visar Vings enkätundersökning med drygt 8 000 respondenter, där ”välmående” är den främsta anledningen till att man reser på semester. De allra flesta menar att semesterledigheten handlar om att må bra eller koppla av och att få tid för nära och kära. Många vill också uppleva sådant man annars inte har tid till.

Varumärkessymbolen ”Waves of well-being” handlar i korthet om möjligheterna för varje kund att hitta just sin egen resa för att må bra. Ving klassiska orangea färg behålls i den nya logotypen och möter kunderna i alla delar under resan, på såväl hotell, som flygplan och transferbussar. Det första flygplanet från Sunclass Airlines står färdigmålat med den nya symbolen den 18 december.

Paketresan mer relevant än någonsin - trygghet och valfrihet

I tider av osäkerhet har allt fler upptäckt fördelarna med att boka en paketresa med Ving.

För att vara relevanta både idag och i framtiden behöver vi förvalta vårt arv, med den trygghet som kommer med det, och samtidigt göra det vi är bäst på - att utveckla vårt erbjudande. Som enda större reseföretag som enbart är nordiska kan vi anpassa oss efter det nordiska semesterfirarnas behov och med trygga ägare i ryggen har vi en solid grund att stå på. Efter ett år med tusentals inställda resor och påverkade resenärer ser vi tydligt att allt fler efterfrågar en paketresa med en trygg researrangör som tar ansvar för hela resan oavsett vad som händer, fortsätter Magnus Wikner.

Drygt 7 av 10 (74 %) av respondenterna i Vings enkätundersökning uppger att de kommer att boka en resa med en researrangör nästa gång, medan 10 procent kommer att sätta ihop sin resa själv. 41 procent uppger att de är mer eller ganska benägna att boka en paketresa idag jämfört med för ett år sedan. De senaste månaderna har Ving infört utökade rutiner och villkor för kunder som bokar en resa. Vings Safe Travel-paket tar hand om kunden - före, under och efter resan med bland annat utökade säkerhetsrutiner på hotellen och på flygen samt extra trygghet vid bokning genom bla gratis av- och ombokningsskydd, återbetalningsgaranti om 7 dagar vid inställd resa samt obegränsat antal ombokning fram till 30 dagar före avresa.

Vings resepanel – 8320 respondenter, enkätundersökning från november 2020

Topplista: Vad är det viktigaste som semesterledigheten bidrar med? (8 320 svar)

1. Välmående rent generellt (24 %)
  2. Avkoppling (17 %)
  3. Kvalitetstid med nära och kära (16 %)
  4. Möjlighet att uppleva sådant man annars inte har tid till (15%)
  5. Ny inspiration (13 %)

Topplista: Vilka är de främsta anledningarna till att du väljer/skulle välja en researrangör? (5 976 svar)

1. Det känns tryggt att en researrangör tar ansvar för helheten (28 %)
  2. Jag är skyddad av paketreselagen om min resa skulle ställas in (19,3 %)
  3. Det är enkelt och jag får bra kvalitet/valuta för pengarna (19 %)
  4. Jag får hjälp från företagets personal om något händer före eller under resan (14%)
  5. Jag är skyddad av resegarantin om företaget går i konkurs (12 %)
  6. Valfriheten och bredden i utbudet (6 %)
Ving lanserar ny varumärkesidentitet

Fredrik HenrikssonKommunikations- och hållbarhetschef Nordic Leisure Travel Group (Ving-gruppen)

Nordic Leisure Travel Group (Spies, Ving, Tjäreborg och Sunclass Airlines)

Tel:+46709513124fredrik.henriksson@ving.se

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie.

Allt fler väljer trygghet genom en paketresa21.1.2021 12:09:06 CETPressmeddelande

Efter snart ett år med coronavirus och nedstängningar finns en ökad optimism om att det kan bli möjligt att komma iväg på en semesterresa under 2021, det märks i bokningarna av resor till sommaren. Med osäkerhet kring resandet har samtidigt paketresan blivit mer relevant än någonsin när många vill boka tryggt. Det visar Vings resepanel där 43 procent svarar att de är mer benägna eller ganska benägna att boka en paketresa idag jämfört med för ett år sedan.

Vings nya sommarkampanj fokuserar på välmående och personliga upplevelser23.12.2020 09:40:51 CETPressmeddelande

Med start den 26 december drar Ving igång årets sommarkampanj där fokus, precis som i Vings nya varumärkesidentitet, läggs på välmående och personliga upplevelser. Vad som är välmående skiljer sig dock från olika personer och olika tillfällen. Det nya manéret ”Find your wave” handlar om att manifestera detta och att varje kund ska ges möjligheter att hitta just sin ”wave”, sin resa och upplevelse.

Högt tryck på bokningarna när Ving släpper vinterresorna för 2021/2222.12.2020 09:34:31 CETPressmeddelande

I onsdags släppte Ving upp försäljningen av nästa vinters resor och bara efter några dagar ser Ving en fördubbling på vinterresorna jämfört med samma period i fjol. Mest populära är resorna till Gran Canaria och Teneriffa, men även till Thailand ökar efterfrågan. Gemensamt är att man på de destinationerna kan hitta flera av Vings mest populära koncepthotell, Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels och O.B.C by Sunwing, och många säkrar sina favorithotell redan nu. Förutom Kanarieöarna och Thailand finns även resor till bland annat Gambia, Kap Verde och Madeira bokningsbara.

Workation på Gran Canaria – Ving satsar på hotellrum för distansarbete i kombination med semesterkänsla18.12.2020 09:27:27 CETPressmeddelande

I tider av distansarbete och restriktioner arbetar många svenskar hemifrån samtidigt som reslusten är stor. Nu lanserar Ving en unik möjlighet att kombinera distansarbete och semester med ett ”Workation-paket” på vuxenhotellet Sunprime Atlantic View på Gran Canaria. Med paketet får man tillgång till alla de nödvändigheter man kan tänkas behöva för att hotellrummet ska bli till det perfekta distanskontoret.

Padelsatsning hos Ving 202115.12.2020 11:33:32 CETPressmeddelande

I förra veckan lanserade Ving en ny varumärkesidentitet med fokus på fler personliga upplevelser. Ving storsatsar sig ur krisen och lanserar nu padelresor, bygger nya padelbanor på sina hotell och fokuserar på fler hotell med padel som den första nyheten i raden av många framöver. Padel har tagit Sverige och världen med storm och få träningsformer har sett en sådan ökning de senaste åren. Ving lanserar nu 8 arrangerade padelresor till 2021 och gör det samtidigt enklare för kunderna att hitta just det hotell och de resmål där de kan spela padel. Totalt kommer 50-100 hotell med padelmöjligheter världen över att erbjudas, bland annat Vings egna koncepthotell.