Ving storsatsar sig ur krisen och lanserar ny varumärkesidentitet

De senaste två veckorna har Ving sett en tydlig ökning i försäljningen.
- Efter ett mycket utmanande år börjar vi se ett trendbrott med flera positiva signaler kring exempelvis vaccin. Längtan efter att resa är stor och efterfrågan ökar nu inför våren och sommaren 2021. Vi väljer att satsa oss ur krisen och investerar för framtiden. Vår nya identitet är inte bara en försköning på utsidan utan tar också fasta på att en resa alltid är unik för varje kund och att behoven och önskemålen skiljer sig åt. Med alla de fördelar paketresan ger våra kunder kommer vi fortsätta att skapa än mer personliga reseupplevelser i kombination med att erbjuda marknadens tryggaste villkor, och därmed ge våra gäster de bästa förutsättningarna för välmående under semestern, säger Magnus Wikner, koncernchef Vinggruppen.
Vings ökade fokus på personliga upplevelser synliggörs i produktutbudet och i bredden av erbjudanden. Det kan vara allt från renodlade tema-/träningsresor till att hitta ett urval av design- eller familjehotell med swim-out pooler och Lollo & Bernie. Inom kort kommer fler spännande nyheter inom bland annat hotell, träningsresor och naturupplevelser.
Välmående – främsta anledningen till att man reser på semester
Oavsett varför vi reser så handlar semestern i första hand om att må bra. Det visar Vings enkätundersökning med drygt 8 000 respondenter, där ”välmående” är den främsta anledningen till att man reser på semester. De allra flesta menar att semesterledigheten handlar om att må bra eller koppla av och att få tid för nära och kära. Många vill också uppleva sådant man annars inte har tid till.
Varumärkessymbolen ”Waves of well-being” handlar i korthet om möjligheterna för varje kund att hitta just sin egen resa för att må bra. Ving klassiska orangea färg behålls i den nya logotypen och möter kunderna i alla delar under resan, på såväl hotell, som flygplan och transferbussar. Det första flygplanet från Sunclass Airlines står färdigmålat med den nya symbolen den 18 december.
Paketresan mer relevant än någonsin - trygghet och valfrihet
I tider av osäkerhet har allt fler upptäckt fördelarna med att boka en paketresa med Ving.
- För att vara relevanta både idag och i framtiden behöver vi förvalta vårt arv, med den trygghet som kommer med det, och samtidigt göra det vi är bäst på - att utveckla vårt erbjudande. Som enda större reseföretag som enbart är nordiska kan vi anpassa oss efter det nordiska semesterfirarnas behov och med trygga ägare i ryggen har vi en solid grund att stå på. Efter ett år med tusentals inställda resor och påverkade resenärer ser vi tydligt att allt fler efterfrågar en paketresa med en trygg researrangör som tar ansvar för hela resan oavsett vad som händer, fortsätter Magnus Wikner.
Drygt 7 av 10 (74 %) av respondenterna i Vings enkätundersökning uppger att de kommer att boka en resa med en researrangör nästa gång, medan 10 procent kommer att sätta ihop sin resa själv. 41 procent uppger att de är mer eller ganska benägna att boka en paketresa idag jämfört med för ett år sedan. De senaste månaderna har Ving infört utökade rutiner och villkor för kunder som bokar en resa. Vings Safe Travel-paket tar hand om kunden - före, under och efter resan med bland annat utökade säkerhetsrutiner på hotellen och på flygen samt extra trygghet vid bokning genom bla gratis av- och ombokningsskydd, återbetalningsgaranti om 7 dagar vid inställd resa samt obegränsat antal ombokning fram till 30 dagar före avresa.
Vings resepanel – 8320 respondenter, enkätundersökning från november 2020
Topplista: Vad är det viktigaste som semesterledigheten bidrar med? (8 320 svar)
- Välmående rent generellt (24 %)
- Avkoppling (17 %)
- Kvalitetstid med nära och kära (16 %)
- Möjlighet att uppleva sådant man annars inte har tid till (15%)
- Ny inspiration (13 %)
Topplista: Vilka är de främsta anledningarna till att du väljer/skulle välja en researrangör? (5 976 svar)
- Det känns tryggt att en researrangör tar ansvar för helheten (28 %)
- Jag är skyddad av paketreselagen om min resa skulle ställas in (19,3 %)
- Det är enkelt och jag får bra kvalitet/valuta för pengarna (19 %)
- Jag får hjälp från företagets personal om något händer före eller under resan (14%)
- Jag är skyddad av resegarantin om företaget går i konkurs (12 %)
- Valfriheten och bredden i utbudet (6 %)
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Ving lanserar ny varumärkesidentitet
Kontakter
Fredrik HenrikssonKommunikations- och hållbarhetschef Nordic Leisure Travel Group (Ving-gruppen)
Nordic Leisure Travel Group (Spies, Ving, Tjäreborg och Sunclass Airlines)
Bilder










Om
Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.
Följ Ving AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ving AB
Reseboom under Black Week2.12.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Det är inte bara inredning, kläder och elektronik som skapar köplust bland svenskarna under Black Week. I år passade extra många på att unna sig en resa till varmare breddgrader, där sommarresorna var extra hett villebråd. Under Black Week såg Sveriges största resebolag Ving en ökning med hela 40 procent på sålda sommarresor jämfört med samma tid i fjol. Black Week följer därmed det starka bokningsmönster som resebolaget sett under hela hösten.
Ving utökar charterprogrammet från Kalmar– Cypern ny destination26.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Trycket på resebokningarna bland smålänningarna är stort just nu. Vinterns avgångar med Ving till Gran Canaria från Kalmar Airport är redan bokade till 75 procent. Likaså är det många som redan nu försäkrar sig om en sommarresa. Vings senaste statistik visar att antalet inbokade resenärer till sommaren har ökat med hela 54 procent jämfört med samma tid förra året. Nu utökar därför charterarrangören utbudet med fyra avgångar till en helt ny destination – Cypern.
Mer än varannan svensk tar med arbetet på semestern23.10.2025 10:07:29 CEST | Pressmeddelande
Nästa vecka stundar en av årets mest eftertraktade semesterveckor, höstlovet, och med det inleds också vintersäsongen då många svenskar lämnar mörker och kyla och reser till varmare breddgrader för avkopplande semester. Men inställningen till arbete på semestern har förändrats och det är långt ifrån alla som zoomar ut helt från arbetet. Mer än varannan svensk kombinerar semester med distansarbete, så kallad ”workation”. Det visar en nyligen genomförd YouGov-undersökning på uppdrag av Sveriges största researrangör Ving*.
Ving bygger nytt nordiskt byråteam över gränserna6.10.2025 13:28:26 CEST | Pressmeddelande
Nordens största resekoncern, Nordic Leisure Travel Group, med varumärkena Ving i Sverige och Norge ingår, Spies i Danmark och Tjäreborg i Finland, ingår ett nytt nordiskt byråsamarbete för att ta sin kommunikation till nästa nivå. För att skapa större affärseffekt i en bransch där många aktörer kommunicerar på liknande sätt har man valt att gå en ovanlig väg och para ihop två byråer från två olika länder till ett gemensamt nordiskt team. Svenska Perfect Fools och danska Robert/Boisen+Like-Minded har valts ut för ett långsiktigt samarbete med ansvar för att utveckla och förvalta Nordic Leisure Travel Groups (NLTG:s) kommunikationskoncept.
Boom för storstadssemester i Östeuropa i höst27.8.2025 10:01:24 CEST | Pressmeddelande
London, Paris och Rom i all ära, men den stora weekendtrenden just nu stavas Östeuropa. Inför den annalkande hösten står Istanbul för den största ökningen dit bokningarna ökat med 163 procent jämfört med samma tid i fjol, men trenden är även tydlig till huvudstäder som Wien, Prag och Tallinn. Och den tjeckiska huvudstaden Prag intar även en tredjeplacering på de mest populära storstäderna i höst, före klassiker som både Paris och Barcelona. Det visar färsk statistik från Sveriges största resebolag, Ving. Prisvärda resor och en nyfikenhet österut tros ligga bakom trenden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
