Vinggruppen i Norden satsar vidare

Vinggruppen, Nordens ledande resebolag med över 60 års erfarenhet, satsar vidare i Norden. Flygtrafiken är igång igen under tisdagen.

Magnus Wikner, VD Vinggruppen Norden

Thomas Cook Group där Vinggruppen i Norden varit en fristående del sedan 2007, meddelade under måndagen att företaget ansökt om konkurs. Vinggruppen med Ving, Spies, Tjäreborg, Globetrotter och flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia, som är egna legala enheter, satsar nu vidare och flygtrafiken är igång igen redan i morgon tisdag.

Vinggruppen i Norden och det nordiska flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia är tillsammans bland de mest lönsamma reseföretagen i Norden sedan många år. Styrelsen har nu fattat beslut om att flygtrafiken återupptas under tisdagen.

Fullt fokus är nu på att ta hand om de resenärer som drabbades av måndagens tillfälligt inställda flyg, och att se till att få flygen i luften redan på tisdagen.

- Samtidigt som jag bedrövas över att Thomas Cook Group med alla deras medarbetare och trogna kunder i många länder drabbats av konkursen, så är mitt ansvar här i Norden och för Vinggruppens fortsatta resa. säger Magnus Wikner, VD Vinggruppen i Norden.

- Vi har ett stort ansvar för våra kunder, medarbetare, leverantörer och samarbetspartners och därför är jag väldigt glad att vi så snabbt kunnat få till en lösning för att fortsätta satsa på den nordiska verksamheten, fortsätter Magnus Wikner.

För Vinggruppens resenärer har Thomas Cook Group:s konkurs ingen direkt påverkan.

- Vinggruppens fokus har i över 60 år varit att skapa de bästa veckorna på året för våra gäster och vi kommer även framöver att fortsätta skapa upplevelser och semesterminnen, säger Magnus Wikner.

Vings Pressjour

Endast för journalister vid akuta frågor utanför kontorstid. Under dagtid, se kontakter.

Magnus Wikner, VD Vinggruppen Norden

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Ving lanserar kombinationsresor med tåg, hotell och flyg i Europa19.12.2019 10:08:41 CETPressmeddelande

Under 2019 har Ving lanserat två gruppresor med tåg och vandring, och nu utökas erbjudandet ytterligare genom ett samarbete med partnern Trainplanet. Nu lanserar Ving, som enda svensk researrangör, möjligheten att på egen hand flyga in till en stad och sedan resa genom landet med tåg med ett tågpass, ett sk ”One country pass” samt bo på utvalda hotell för att därefter flyga hem från en annan stad. Alla flygresor är som alltid med Ving klimatkompenserade.

Ving släpper upp nästa vinters resor17.12.2019 12:29:32 CETPressmeddelande

Med start idag, tisdagen den 17 december, släpps nästa vinters mest eftertraktade resor upp till försäljning hos Ving. Fler hotell och resmål kommer sedan succesivt. Till vintern 2020/2021 kommer Ving att erbjuda resor från 10 lokalflygplatser runtom i landet samt från Stockholm, Göteborg, Malmö och Köpenhamn. Trenden pekar på att svenskarna i allt högre utsträckning väljer resmål på närmare håll nästa vinter och den klassiska chartern sticker alltmer ut som det mest hållbara alternativet när man reser på solsemester under vintern.