Vinggruppen i Norden satsar vidare

Vinggruppen, Nordens ledande resebolag med över 60 års erfarenhet, satsar vidare i Norden. Flygtrafiken är igång igen under tisdagen.

Magnus Wikner, VD Vinggruppen Norden

Thomas Cook Group där Vinggruppen i Norden varit en fristående del sedan 2007, meddelade under måndagen att företaget ansökt om konkurs. Vinggruppen med Ving, Spies, Tjäreborg, Globetrotter och flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia, som är egna legala enheter, satsar nu vidare och flygtrafiken är igång igen redan i morgon tisdag.

Vinggruppen i Norden och det nordiska flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia är tillsammans bland de mest lönsamma reseföretagen i Norden sedan många år. Styrelsen har nu fattat beslut om att flygtrafiken återupptas under tisdagen.

Fullt fokus är nu på att ta hand om de resenärer som drabbades av måndagens tillfälligt inställda flyg, och att se till att få flygen i luften redan på tisdagen.

- Samtidigt som jag bedrövas över att Thomas Cook Group med alla deras medarbetare och trogna kunder i många länder drabbats av konkursen, så är mitt ansvar här i Norden och för Vinggruppens fortsatta resa. säger Magnus Wikner, VD Vinggruppen i Norden.

- Vi har ett stort ansvar för våra kunder, medarbetare, leverantörer och samarbetspartners och därför är jag väldigt glad att vi så snabbt kunnat få till en lösning för att fortsätta satsa på den nordiska verksamheten, fortsätter Magnus Wikner.

För Vinggruppens resenärer har Thomas Cook Group:s konkurs ingen direkt påverkan.

- Vinggruppens fokus har i över 60 år varit att skapa de bästa veckorna på året för våra gäster och vi kommer även framöver att fortsätta skapa upplevelser och semesterminnen, säger Magnus Wikner.

Vings Pressjour

Endast för journalister vid akuta frågor utanför kontorstid.

Under dagtid, se kontakter.

Tel:08 5551 3040

Magnus Wikner, VD Vinggruppen Norden

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Ving inleder nordiskt huvudpartnerskap med Rädda Barnen20.6.2022 11:31:59 CEST | Pressmeddelande

Varje år reser tusentals glada barn och familjer på semester med Ving. Samtidigt finns det många barn som inte har det lika bra runt om i världen, barn som saknar de mest basala rättigheter för en trygg barndom. Nordic Leisure Travel Group, där Ving ingår, inleder nu ett långsiktigt samarbete med Rädda Barnen. Tillsammans med dem vill Ving kämpa för rätten till en trygg barndom, oavsett om man växer upp i Karlstad eller Krabi.

Ving och flygbolaget BRA ingår treårigt partnerskap16.6.2022 12:34:18 CEST | Pressmeddelande

Ving/Nordic Leisure Travel Group och flygbolaget BRA har idag skrivit ett 3-årigt skandinaviskt avtal om partnerskap med flygstart 27 april 2023. Affären innebär att BRA återupptar ett affärsområde med fokus på längre flygresor bland annat mellan Skandinavien och Medelhavet. Flygningarna kommer att göras med jetflyg som tar 145 passagerare. Det är två parter med ambitiösa hållbarhetsmål som nu tillsammans ska ta nästa steg i omställningen av charterresor.

Ving inleder samarbete med World Animal Protection8.6.2022 09:23:08 CEST | Pressmeddelande

Tiden för att besöka delfinshower och rida på elefanter är på allvar förbi. Ving inleder nu samarbete med den världsomspännande djurskyddsorganisationen World Animal Protection. Tillsammans kommer de två parterna att guida gästerna till djurvänliga reseupplevelser där man är säker på att djuren upplevs i naturliga omgivningar utan att man klappar på lejon, tar selfies och tittar på dansande apor.

Vad gör man med hunden under semestern?30.5.2022 14:48:10 CEST | Pressmeddelande

Under pandemin har hundratusentals nya hundar införskaffas i Sverige, men när världen nu har öppnat upp igen och sommarsemestrarna står inför dörren är det många hundägare som inser att det finns en del att tänka på inför semestrarna med en liten ”pälskling” hemma. En ny undersökning från resebolaget Ving visar att en övervägande majoritet av djurägarna är lika ressugna som gemene man och 74 procent av de tillfrågade har också rest iväg trots att de har husdjur, men med en fyrfota familjemedlem krävs däremot en hel del planering.