Vinggruppen i Norden satsar vidare

Vinggruppen, Nordens ledande resebolag med över 60 års erfarenhet, satsar vidare i Norden. Flygtrafiken är igång igen under tisdagen.

Magnus Wikner, VD Vinggruppen Norden

Thomas Cook Group där Vinggruppen i Norden varit en fristående del sedan 2007, meddelade under måndagen att företaget ansökt om konkurs. Vinggruppen med Ving, Spies, Tjäreborg, Globetrotter och flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia, som är egna legala enheter, satsar nu vidare och flygtrafiken är igång igen redan i morgon tisdag.

Vinggruppen i Norden och det nordiska flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia är tillsammans bland de mest lönsamma reseföretagen i Norden sedan många år. Styrelsen har nu fattat beslut om att flygtrafiken återupptas under tisdagen.

Fullt fokus är nu på att ta hand om de resenärer som drabbades av måndagens tillfälligt inställda flyg, och att se till att få flygen i luften redan på tisdagen.

- Samtidigt som jag bedrövas över att Thomas Cook Group med alla deras medarbetare och trogna kunder i många länder drabbats av konkursen, så är mitt ansvar här i Norden och för Vinggruppens fortsatta resa. säger Magnus Wikner, VD Vinggruppen i Norden.

- Vi har ett stort ansvar för våra kunder, medarbetare, leverantörer och samarbetspartners och därför är jag väldigt glad att vi så snabbt kunnat få till en lösning för att fortsätta satsa på den nordiska verksamheten, fortsätter Magnus Wikner.

För Vinggruppens resenärer har Thomas Cook Group:s konkurs ingen direkt påverkan.

- Vinggruppens fokus har i över 60 år varit att skapa de bästa veckorna på året för våra gäster och vi kommer även framöver att fortsätta skapa upplevelser och semesterminnen, säger Magnus Wikner.

Vings Pressjour

Endast för journalister vid akuta frågor utanför kontorstid. Under dagtid, se kontakter.

Magnus Wikner, VD Vinggruppen Norden

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Vings samtliga gäster hemma i kväll – 23 500 nordiska gäster hemtagna inom drygt en vecka25.3.2020 13:38:56 CETPressmeddelande

Ikväll den 25 mars cirka kl 21.00 landar Vings sista svenska charterresenärer, som befann sig utomlands i samband med UD:s reseavrådan, från Thailand på Arlanda Airport, Stockholm. I och med det avslutas den mest omfattande hemtagningsoperationen som Ving har hanterat där drygt 23 500 resenärer i Norden har tagits hem från 55 olika länder i alla världsdelar, undantaget Antarktis. Allt detta inom loppet av lite drygt en vecka.