Vings ägare Thomas Cook Group i konkurs – flygtrafik påverkad i Norden

Vings ägare Thomas Cook Group har idag tidigt på morgonen ansökt om konkurs. Då flygbolaget som flyger majoriteten av Vinggruppens* gäster i Norden ägs av Thomas Cook Group, så kommer resenärer under måndagen att drabbas av inställda flyg som en följd av konkursen.

Thomas Cook Groups ansökan om konkurs är ett resultat av att den planerade rekapitaliseringen inte kunnat genomföras. Det innebär tillsvidare att Vinggruppens flygbolag, Thomas Cook Airlines Scandinavia, är förhindrade att flyga. Ledningen för flygbolaget i Norden har därför fattat beslut att ställa in samtliga flygningar under måndagen. Samtidigt utvärderas all övrig flygtrafik och som ett resultat av TC Groups konkurs har Vinggruppens ledning tills vidare beslutat att ställa in alla flygresor från Norden.

- Vi beklagar verkligen den uppkomna situationen och de besvär som det medför för våra kunder. Vi har på väldigt kort tid, efter det att konkursansökan skickades in, behövt invänta besked om våra flyg kommer upp i luften. In i det sista har vi försökt säkra våra resenärers flygresor, men har snabbt insett att detta inte är möjligt och behöver därför tillsvidare ställa in alla flygavgångar under måndagen, säger Magnus Wikner, koncernchef för Vinggruppen i Norden.

Företagets fokus just nu är att ta hand om kunderna och vi räknar med att ha mer information under dagen, men har i nuläget inte alla svar på hur Thomas Cook Groups konkurs kommer att påverka oss. Vi kommer under dagen att informera våra kunder så snart vi har ny information.

*Vinggruppen i Norden består av varumärkena Ving, Spies,Tjäreborg och Globetrotter.

Fakta för Ving Sverige, måndagen den 23 september

Drabbade resenärer utresor: 1706 (3146 Norden)

Hemresor: 1554 (3375 Norden)

Antal kunder på destinationerna: 16 956 (34 460 Norden)

Antalet avgångar totalt: 20 (31 Norden)

Vings Pressjour

Endast för journalister vid akuta frågor utanför kontorstid. Under dagtid, se kontakter.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Ving lanserar kombinationsresor med tåg, hotell och flyg i Europa19.12.2019 10:08:41 CETPressmeddelande

Under 2019 har Ving lanserat två gruppresor med tåg och vandring, och nu utökas erbjudandet ytterligare genom ett samarbete med partnern Trainplanet. Nu lanserar Ving, som enda svensk researrangör, möjligheten att på egen hand flyga in till en stad och sedan resa genom landet med tåg med ett tågpass, ett sk ”One country pass” samt bo på utvalda hotell för att därefter flyga hem från en annan stad. Alla flygresor är som alltid med Ving klimatkompenserade.

Ving släpper upp nästa vinters resor17.12.2019 12:29:32 CETPressmeddelande

Med start idag, tisdagen den 17 december, släpps nästa vinters mest eftertraktade resor upp till försäljning hos Ving. Fler hotell och resmål kommer sedan succesivt. Till vintern 2020/2021 kommer Ving att erbjuda resor från 10 lokalflygplatser runtom i landet samt från Stockholm, Göteborg, Malmö och Köpenhamn. Trenden pekar på att svenskarna i allt högre utsträckning väljer resmål på närmare håll nästa vinter och den klassiska chartern sticker alltmer ut som det mest hållbara alternativet när man reser på solsemester under vintern.