Vings ägare Thomas Cook Group i konkurs – flygtrafik påverkad i Norden

Vings ägare Thomas Cook Group har idag tidigt på morgonen ansökt om konkurs. Då flygbolaget som flyger majoriteten av Vinggruppens* gäster i Norden ägs av Thomas Cook Group, så kommer resenärer under måndagen att drabbas av inställda flyg som en följd av konkursen.

Thomas Cook Groups ansökan om konkurs är ett resultat av att den planerade rekapitaliseringen inte kunnat genomföras. Det innebär tillsvidare att Vinggruppens flygbolag, Thomas Cook Airlines Scandinavia, är förhindrade att flyga. Ledningen för flygbolaget i Norden har därför fattat beslut att ställa in samtliga flygningar under måndagen. Samtidigt utvärderas all övrig flygtrafik och som ett resultat av TC Groups konkurs har Vinggruppens ledning tills vidare beslutat att ställa in alla flygresor från Norden.

- Vi beklagar verkligen den uppkomna situationen och de besvär som det medför för våra kunder. Vi har på väldigt kort tid, efter det att konkursansökan skickades in, behövt invänta besked om våra flyg kommer upp i luften. In i det sista har vi försökt säkra våra resenärers flygresor, men har snabbt insett att detta inte är möjligt och behöver därför tillsvidare ställa in alla flygavgångar under måndagen, säger Magnus Wikner, koncernchef för Vinggruppen i Norden.

Företagets fokus just nu är att ta hand om kunderna och vi räknar med att ha mer information under dagen, men har i nuläget inte alla svar på hur Thomas Cook Groups konkurs kommer att påverka oss. Vi kommer under dagen att informera våra kunder så snart vi har ny information.

*Vinggruppen i Norden består av varumärkena Ving, Spies,Tjäreborg och Globetrotter.

Fakta för Ving Sverige, måndagen den 23 september

Drabbade resenärer utresor: 1706 (3146 Norden)

Hemresor: 1554 (3375 Norden)

Antal kunder på destinationerna: 16 956 (34 460 Norden)

Antalet avgångar totalt: 20 (31 Norden)

Vings Pressjour

Endast för journalister vid akuta frågor utanför kontorstid. Under dagtid, se kontakter.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Ving redovisar öppet all klimatkompensation10.10.2019 08:33:20 CESTPressmeddelande

Ving klimatkompenserar för alla 1,5 miljoner nordiska gästers flygresor (oavsett flygbolag) samt alla busstransfers och egna hotell. Företaget har därmed ett av de mest omfattande programmen i branschen. Ving redovisar öppet samtliga utsläpp samt vilka utsläppsminskningsprojekt man investerar i, där alla är verifierade av tredje part och certifieras av FN:s Clean Development Mechanism (CDM), Verified Carbon Standard eller Gold Standard.

7 av 10 höstlovsresor bokade hos Ving11.9.2019 09:56:51 CESTPressmeddelande

Sommarlovet har knappt avslutats innan många börjar blicka framåt mot nästa ledighet – höstlovet. Ving erbjuder över 60 olika charteravgångar från 13 flygplatser i anslutning till höstlovet och i år förväntas omkring 13 000 svenskar att resa iväg med Ving under vecka 44. Redan nu är drygt 70 procent av charterresorna bokade, vilket är i linje med fjolårets bokningsläge. Men platserna går åt snabbt.