Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse

Vinnare av Stora Fackbokspriset 2020

Stora Fackbokspriset 2020 tilldelas Lasse Wierup för "Gangsterparadiset".

Stora Fackbokspriset 2020 tilldelas Lasse Wierup för Gangsterparadiset (Forum). Genom ambitiöst kunskapssökande och stilistisk säkerhet i presentationen ger författaren en stark och drabbande beskrivning av svensk gängbrottslighet och det svenska rättsväsendets kraftlöshet inför den.

Prissumman uppgår till 125 000 kronor.

För vidare frågor kontakta Peter Luthersson på Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse

peter.luthersson@axsonjohnsonstiftelsen.se

Copyright/fotograf: Evelyn Hockstein

Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse
Stureplan 3

+46 8 788 50 50http://axsonjohnsonfoundation.org/

Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål är en privat stiftelse vars huvudsakliga ändamål är att allmänt främja vetenskaplig forskning. Den stödjer särskilt humaniora och samhällsvetenskap.

Följ Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse

Senaste pressmeddelandena från Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse

Sex nominerade till Stora Fackbokspriset 20213.12.2021 10:41:22 CET | Pressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora Fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.

Sex nominerade till Stora Fackbokspriset 20213.12.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Nominerade till Stora Fackbokspriset 202017.11.2020 14:26:15 CET | Pressmeddelande