Vinnare av Stora fackbokspriset

Stora Fackbokspriset 2018 tilldelas Per I Gedin för "När Sverige blev modernt".

Juryns motivering:
"Med hjälp av internationella utblickar och idéhistorisk analys och med konsthistorikern Gregor Paulssons livsgärning som röd tråd förmedlar författaren insikter om grunden för det svenska 1900-talets stadsmiljö och samhällsbygge."

Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål är en privat stiftelse vars huvudsakliga ändamål är att allmänt främja vetenskaplig forskning. Den stödjer särskilt humaniora och samhällsvetenskap. Stiftelsen grundades 1947 av generalkonsul Axel Ax:son Johnson (1876-1958), ägaren av Nordstjernankoncernen, tillsammans med hans hustru Margaret (1887-1966).

För vidare information kontakta Peter Luthersson, ordförande i juryn på peter.luthersson@axsonjohnsonstiftelsen.se.

Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, det Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag av författarskap som utmärks av framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.​

Fullmatat sommarnummer om aktuella fackböcker att läsa och nya statyer att resa15.6.2021 06:35:00 CEST | Pressmeddelande

Vad ska du läsa i sommar? Axess juninummer innehåller extra många sidor med recensioner av aktuell svensk facklitteratur. Dessutom har vi ställt två frågor till tolv skribenter: "Över vem eller vilka vill du resa ett nytt minnesmärke? Var borde det stå?" Resultatet blev både tänkvärt och underhållande. Detta och mycket mer i Axess nr 5: i butik från den 22 juni, men hos prenumeranterna och på webben redan nu. Trevlig läsning och glad sommar önskar Axess!

"Vart tog jobben vägen?"17.5.2021 10:01:50 CEST | Pressmeddelande

I nya numret av Axess diskuteras den svenska arbetslösheten som är en av EU:s högsta. Varför ser det ut som det gör och vad säger förändringarna om Sverige? Detta diskuterar Torbjörn Hållö, Susanne Spector, Johan Eklund, Josefin Utas och Lotta Gröning. Dessutom skriver Anders Alvestrand målande om giganterna från Delft, Svante Lovén om det geniala med Bob Dylans röst och Bengt Ohlsson konstaterar att om inte Sverigedemokraterna fanns skulle vi nog vara tvungna att uppfinna dem. Missa inte Axess nr 4/2021!

"Att tänka fritt har blivit fel"12.4.2021 11:44:43 CEST | Pressmeddelande

I nya numret av Axess skriver Matthew Goodwin, professor i statsvetenskap vid University of Kent, en exklusiv artikel som förklarar den brittiska regeringens initiativ för att skydda idémässig mångfald och yttrandefrihet vid universiteten. Sex svenska akademiker kommenterar och sätter in tankarna om den akademiska monokulturen i ett svenskt perspektiv. Därutöver skriver Per-Arne Bodin, professor i slaviska språk, en essä om katten i rysk kulturhistoria. Och PJ Anders Linder skriver i sin ledare att det inte är någon liten sak att som kungen under 75 år i det ständiga strålkastarljuset förbli lojal mot en institution och ett uppdrag som man inte har sökt sig till självmant. Det och mycket mer i Axess nr 3!