Vinnare av Stora fackbokspriset

Stora Fackbokspriset 2018 tilldelas Per I Gedin för "När Sverige blev modernt".

Juryns motivering:
"Med hjälp av internationella utblickar och idéhistorisk analys och med konsthistorikern Gregor Paulssons livsgärning som röd tråd förmedlar författaren insikter om grunden för det svenska 1900-talets stadsmiljö och samhällsbygge."

Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål är en privat stiftelse vars huvudsakliga ändamål är att allmänt främja vetenskaplig forskning. Den stödjer särskilt humaniora och samhällsvetenskap. Stiftelsen grundades 1947 av generalkonsul Axel Ax:son Johnson (1876-1958), ägaren av Nordstjernankoncernen, tillsammans med hans hustru Margaret (1887-1966).

För vidare information kontakta Peter Luthersson, ordförande i juryn på peter.luthersson@axsonjohnsonstiftelsen.se.

Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, det Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag av författarskap som utmärks av framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.​

Nominerade till Stora Fackbokspriset7.11.2018 07:05Pressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.​