Vinnare utsedd i arkitekttävlingen för Badutveckling Fyrishov

Vinnaren i arkitekttävlingen för projektet Badutveckling Fyrishov offentliggjordes under en digital prisceremoni den 1 december. Vinnande arkitekt är White Arkitekter med förslaget Norra Stadsparken.

Fyrishov AB, i samarbete Sveriges Arkitekter och Uppsala kommun, har under året anordnat en arkitekttävling i två steg om gestaltning av till- och ombyggnad av bad på arenan Fyrishov i Uppsala. Tävlingen har föregåtts av en prekvalificering där sju deltagare valdes ut till tävlingens första steg. Tre bidrag gick vidare till steg två. Vinnande bidrag blev Norra Stadsparken av White Arkitekter.

Juryns motivering till det vinnande förslaget lyder: Norra Stadsparken är ett helgjutet koncept som lyckas att både lyfta området som helhet och stärka Fyrishov som attraktivt och välkomnande besöksmål. Med tillägg som står på egna ben skapas en ny årsring samtidigt som befintliga värden bevaras. Förslaget präglas utifrån och in av genomtänkta stråk och samband som tar hand om flöden och berikar upplevelsen.

Björn Wall, styrelseordförande Fyrishov AB och tävlingsjuryns ordförande om arkitekttävlingen: ”Tack vare arkitekttävlingen har vi nu funnit det förslag som enligt juryn har bäst förutsättningar att utvecklas vidare. Förslaget ska ses som en vision som vi nu kommer utgå från i det fortsatta arbetet med att utveckla framtida Fyrishov. Först ligger fokus på en ny simhall som ska ersätta den befintliga, som i ett senare skede ska renoveras och byggas om till ett nytt badkoncept

Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande om varför projektet är viktigt för Uppsala: Fyrishov är Uppsalas främsta badanläggning och en viktig pusselbit även i framtiden för att lösa bassängbristen i Uppsala. Med det här förslaget bygger vi mer än bara en simhall och kan dra nytta av närheten till Fyrisån och alla grönytor omkring, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Claes Enskär, tf. VD Fyrishov AB om vad som händer nu: Nästa steg är nu att bilda en projektgrupp tillsammans med White Arkitekter, som under våren dels ska jobba fram ett förslag till ny detaljplan, och dels ska börja bearbeta och utreda alla de stora och små frågor som måste hanteras i planeringen av ett sådant här stort projekt.Det är mycket arbete kvar innan man kommer kunna dyka ner i ett nytt bad, men det är en viktig milstolpe att vi har en vinnare i arkitekttävlingen.”

För mer information om projektet och arkitekttävlingen: https://fyrishov.se/om-oss/badutveckling/

Se prisceremonin för vinnaren av arkitekttävlingen från den 1 december via Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=YJJfO2LoOs4

Presskontakt Fyrishov AB: Anna Selqvist, Försäljnings- och marknadschef Fyrishov AB, anna.selqvist@fyrishov.se, 072-578 13 73

Fyrishov är idag en betydande destination med 1,4 miljoner besök per år. Vi är en möjligheternas arena med ett generöst utbud för bad, idrott, fritid och rekreation, alla dagar året om. Fyrishov är och kommer även i framtiden att vara, huvudarena för simning i Uppsala.

Källa till smitta funnen på Fyrishov8.3.2019 18:14:00 CETPressmeddelande

Världsutställningen Titanic The Exhibition till Uppsala och Fyrishov12.2.2019 11:49:00 CETPressmeddelande

Psykisk hälsa, näthat och kärlek - Fri föreläsning med Andreas Jonsson7.11.2018 15:27:00 CETNyheter

Hemmapremiär för Uppsala Basket ikväll5.10.2018 13:32:00 CESTNyheter

Ikväll är det comeback och hemmapremiär för Uppsala Basket på Fyrishov. Laget, med klubbdirektör Johan Immelgård i spetsen, vill visa Basketsverige att de har Sveriges bästa basketpublik redan från start. Motståndarna är BC Luleå och matchen börjar kl 19.04 i Hall A, som renoverats omfattande inför basketsäsongen. Fyrishov är som gjord för basket och det skapas en unik stämning där publiken är nära, vilket är inspirerande för spelarna. För att behålla den täta atmosfären har väggarna klätts om med träpanel, hallen målats om och golvet bytts ut till ett trägolv. Hallen har även försetts med dörrpartier i glas för att ge mer ljus och skapa en tryggare miljö. Tekniken är kompletterad och uppdaterad för att svara upp mot dagens behov och för att möta kraven i Basketligan. Välkomna,nu kör vi!