Vinnaren korad: Årets bästa renoveringsprojekt finns i Gävle

Renoveringen av stadsdelen Nordost i Gävle har utsetts till bästa renoveringsprojekt i Sveriges Allmännyttas årliga tävling.

Cirkusgården i stadsdelen Nordost i Gävle som utsetts till bästa renoveringsprojekt i Sveriges Allmännyttas årliga tävling. Foto: Gavlegårdarna

– Här lyser engagemanget för de boende starkt och Gavlegårdarna visar att det går att skapa hållbar förändring. Det blir också riktigt tydligt hur viktigt samarbetet med hyresgästerna är, säger Sofia Heintz, fastighetsutvecklingsexpert på Sveriges Allmännytta och juryns ordförande.

Tävlingen arrangeras av Sveriges Allmännytta för sjätte året i rad med målet att sprida kunskap om framgångsrika renoveringsprojekt.

– Allmännyttan har ett stort upprustningsbehov. Renoveringsprojekt är komplicerade, man jobbar nära eller i hyresgästernas hem och resultatet ska vara kostnadseffektivt och ofta höja både tillgänglighet och trygghet. Här gäller det att vara kreativ och dela lösningar och erfarenheter mellan medlemsföretagen, säger Sofia Heintz.

Projektet började med en renovering av balkonger och ytterväggar. Sedan togs ett större grepp med ommålning och ombyggnad av entréer och trapphus, bättre belysning, renovering av parkeringshus och stor upprustning av den gemensamma gården. Idag finns en stor lekplats med cirkustema på gården, prunkande rabatter och klimatvänlig bevattning. Balkongerna är uppglasade, fasaderna nyputsade och entréerna har byggts om för att bli ljusare och mer välkomnande.

– Bland allt vi gjort är det viktigaste att vi har jobbat med trygghet och beteendeförändring, säger Cathrine Holgersson, vd, Gavlegårdarna.

De nominerade tävlingsbidragen betygsattes av en oberoende jury med åtta sakkunniga inom fastighetsutveckling, enligt tolv kriterier om bland annat nytänkande, hållbarhet, boendepåverkan, mötesplatser, ekonomi, energi och klimat samt bevarande av kvaliteter. Vinnaren utsågs sedan genom en omröstning under Allmännyttans Fastighetsutvecklingsdag.

Juryn: Martin Erlandsson, forskare och expert på miljöanpassat byggande vid IVL Svenska Miljöinstitutet, Anna Granath Hansson, bostadsforskare vid KTH, Anna Heide, affärsutvecklingschef på Trianon, Åsa Kallstenius, chefsarkitekt på Kod Arkitekter,
Pia Lundgren, projektområdeschef på SISAB, Skolfastigheter i Stockholm, Kristina Mjörnell, affärs- och innovationsområdeschef för Hållbara städer och samhällen på RISE och Magnus Schön, landskapsarkitekt och hållbarhetsansvarig på Kod Arkitekter

Läs mer om tävlingen och juryns bedömning på sverigesallmannytta.se.

Sofia Heintz, fastighetsutvecklingsexpertSveriges Allmännytta, 08–406 55 21, sofia.heintz@sverigesallmannytta.se

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 318 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 945 000 hyresbostäder

Osund konkurrens - ett samhällsproblem30.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Den osunda konkurrensen på arbetsplatser har blivit ett stort samhällsproblem, i synnerhet inom fastighetsbranschen. Det handlar om allt från obetalda skatter, arbetsgivaravgifter och sociala avgifter till illegal arbetskraft. Sveriges Allmännyttas medlemmar gör allt de kan för att komma tillrätta med denna brottslighet men är i behov av att utöka sin kunskap, kompetens samt utveckla sina arbetssätt för att motverka arbetslivskriminalitet.

Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta tillsätter gemensam arbetsgrupp21.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

I våras träffade Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta en överenskommelse om vilka faktorer som ska ligga till grund för hyresutvecklingen i de årliga förhandlingarna, den så kallade trepartsöverenskommelsen. Arbetet följs nu upp med en gemensam arbetsgrupp med representanter från varje organisation som har i uppdrag att svara på frågor som kan uppstå i de lokala förhandlingarna. Gruppen ska även följa hur överenskommelsen används av hyresmarknadens lokala parter samt utvärdera och vidareutveckla arbetssätten.

Onormala prishöjningar i nära hälften av byggprojekten16.12.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En stor del av de allmännyttiga bostadsföretagen har redan nu ändrat sina byggplaner och kommer att bygga färre bostäder nästa år. Det visar en ny enkät som Sveriges Allmännytta gjort bland sina medlemmar. Av de 160 företag som svarat uppger 44 procent att de ändrat antalet planerade byggstarter 2023 till följd av ökade byggkostnader. Många byggprojekt drabbas nu av extraordinära kostnader.