Vinnaren korad: Årets bästa renoveringsprojekt finns i Gävle

Renoveringen av stadsdelen Nordost i Gävle har utsetts till bästa renoveringsprojekt i Sveriges Allmännyttas årliga tävling.

Cirkusgården i stadsdelen Nordost i Gävle som utsetts till bästa renoveringsprojekt i Sveriges Allmännyttas årliga tävling. Foto: Gavlegårdarna

– Här lyser engagemanget för de boende starkt och Gavlegårdarna visar att det går att skapa hållbar förändring. Det blir också riktigt tydligt hur viktigt samarbetet med hyresgästerna är, säger Sofia Heintz, fastighetsutvecklingsexpert på Sveriges Allmännytta och juryns ordförande.

Tävlingen arrangeras av Sveriges Allmännytta för sjätte året i rad med målet att sprida kunskap om framgångsrika renoveringsprojekt.

– Allmännyttan har ett stort upprustningsbehov. Renoveringsprojekt är komplicerade, man jobbar nära eller i hyresgästernas hem och resultatet ska vara kostnadseffektivt och ofta höja både tillgänglighet och trygghet. Här gäller det att vara kreativ och dela lösningar och erfarenheter mellan medlemsföretagen, säger Sofia Heintz.

Projektet började med en renovering av balkonger och ytterväggar. Sedan togs ett större grepp med ommålning och ombyggnad av entréer och trapphus, bättre belysning, renovering av parkeringshus och stor upprustning av den gemensamma gården. Idag finns en stor lekplats med cirkustema på gården, prunkande rabatter och klimatvänlig bevattning. Balkongerna är uppglasade, fasaderna nyputsade och entréerna har byggts om för att bli ljusare och mer välkomnande.

– Bland allt vi gjort är det viktigaste att vi har jobbat med trygghet och beteendeförändring, säger Cathrine Holgersson, vd, Gavlegårdarna.

De nominerade tävlingsbidragen betygsattes av en oberoende jury med åtta sakkunniga inom fastighetsutveckling, enligt tolv kriterier om bland annat nytänkande, hållbarhet, boendepåverkan, mötesplatser, ekonomi, energi och klimat samt bevarande av kvaliteter. Vinnaren utsågs sedan genom en omröstning under Allmännyttans Fastighetsutvecklingsdag.

Juryn: Martin Erlandsson, forskare och expert på miljöanpassat byggande vid IVL Svenska Miljöinstitutet, Anna Granath Hansson, bostadsforskare vid KTH, Anna Heide, affärsutvecklingschef på Trianon, Åsa Kallstenius, chefsarkitekt på Kod Arkitekter,
Pia Lundgren, projektområdeschef på SISAB, Skolfastigheter i Stockholm, Kristina Mjörnell, affärs- och innovationsområdeschef för Hållbara städer och samhällen på RISE och Magnus Schön, landskapsarkitekt och hållbarhetsansvarig på Kod Arkitekter

Läs mer om tävlingen och juryns bedömning på sverigesallmannytta.se.

Sofia Heintz, fastighetsutvecklingsexpertSveriges Allmännytta, 08–406 55 21, sofia.heintz@sverigesallmannytta.se

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Standardisering ökar byggtakten – trots det inget förslag om typgodkännande14.12.2020 09:14:48 CETPressmeddelande

Utredningen om bättre konkurrens i bostadsbyggandet har överlämnat sitt betänkande till regeringen. Sveriges Allmännytta är kritisk till att det inte presenteras fler skarpa förslag för att öka det standardiserade byggandet. Positivt är att utredningen visar att lagen om offentlig upphandling har negativa ekonomiska effekter på allmännyttan – det råder alltså inte konkurrens på lika villkor på bostadsmarknaden.

Debatt om elnätens framtida utveckling med energiminister Anders Ygeman1.12.2020 09:06:24 CETPressinbjudan

För första gången på många år bryts trenden med stigande elnätspriser. Om framtida höjningar ska kunna hållas tillbaka behöver nuvarande regleringar finnas kvar. Den 8 december bjuder Nils Holgerssongruppen in till ett webbinarium där elnätet och elnätsprisernas utveckling står i fokus. Medverkar gör Anders Ygeman, energi- och digitaliseringsminister samt representanter för energibranschen och myndigheter.