Vinnarna på Svenska Parasportgalan 2020

Måndagen den 30 mars arrangerades Svenska Parasportgalan 2020 på ett nytt och innovativt sätt. På grund av coronaviruset gjordes galan om till en webbtv-sändning där pristagare och tittare upplevde galan tillsammans digitalt.

Under kvällen hyllades aktiva och ledare för sina prestationer under året som gått. En av pristagarna var bordtennisspelaren Nicklas Westerberg som kammande hem inte mindre än två priser – Årets nykomling och Radiosportens pris Årets stjärnskott.

Årets ledare

Daniel Ellermann
Bordtennis

Daniel Ellermann har skapat ett framgångsrikt landslag med både äldre rutinerade och unga hungriga spelare på ett föredömligt sätt. Vilket resulterade i rekordmånga medaljer på hemma-EM i Helsingborg. En passionerad ledare som spelarna ser upp till, respekterar och lyssnar på.

Årets prestation inom Special Olympics

Jimmy Andersson
Dressyr

Jimmy Andersson ändrade sina levnadsvanor till nyttig kost och motion, vilket tog honom hela vägen till världsspelen i Abu Dhabi. Väl där lyckades han med bedriften att vinna en silvermedalj. Jimmy storsatsar även på snöskolöpning och han fortsätter att vara en stor förebild när det kommer till kost och träning.

Årets nykomling

Nicklas Westerberg
Bordtennis

Nicklas Westerberg stod för en rejäl skräll när han slog ut världsettan och den regerande världsmästaren Will Bayley i kvartsfinalen i EM. 22 år gammal och med ett EM-brons i bagaget är Westerberg en av de som kommer att ta svensk bordtennis in i framtiden.

Årets lag

Ellinor Axelsson-Vaughn och Philip Jönsson
Sportskytte

Efter fyra år som konkurrenter i landslaget gjorde duon sitt första mästerskap tillsammans. Det visade sig vara ett vinnande koncept. Deras kombinerade styrkor ledde till ett silver på VM i Australien.

Årets förebild

Anna-Carin Ahlquist
Bordtennis

I våras diagnosticerades Anna-Carin Ahlquist med bröstcancer. Trots motgången hittade hon snabbt tillbaka till formen och kunde senare vinna ett bragdartat EM-guld och säkra en plats till Paralympics. Med sin inställning och beslutsamhet är Anna-Carin en sann förebild för alla idrottare.

Årets manlige idrottare

Zebastian Modin
Längdskidor

Zebastian Modin är inte bara Sveriges utan även en av världens största internationella stjärnor. För tredje året i rad försvarade han den totala världscupen och krönte sedan säsongen med ett guld och ett silver i VM i Kanada.

Årets kvinnliga idrottare

Fia Fjelddahl
Segling

Fia Fjelddahl överraskade hela seglarvärlden när hon sensationellt vann VM-brons i högsta internationella konkurrens, i ett öppet seniormästerskap för både män och kvinnor med och utan funktionsnedsättning. En prestation som sätter svensk parasegling på världskartan.

Årets stjärnskott (Radiosportens pris)

Nicklas Westerberg
Bordtennis

För genombrottet och bronset under bordtennis-EM i Helsingborg där han, på sin väg mot medaljen, den paralympiska mästaren, tillika världsettan.

Jerringfondens pris

Mälarhöjdens IK, Wida Feda och Doruk Söz

MIK Fotboll startade sin parasportverksamhet 2014 som en del av ”Fotboll för alla” och har fyra parasportlag. MIK All Stars, MIK All Starts Junior, MIK Sound Junior och MIK Sound. Syftet med lagen är att aktivera så många barn och unga som möjligt i verksamheten.

”Målet för alla spelare är att ha kul och träningsmetoden bygger på individuell utveckling, delaktighet och glädje.”