Grafiska Företagen

Vinnarna utsedda i PrintPower awards

Dela

Under ett fullsatt event på Berghs School of Communication den 7 april utsågs 10 vinnare i affischtävlingen PrintPowerAwardas. 127 studenterna från de bästa konst- och designskolorna i Sverige hade skickat in bidrag till tävlingen.

Vinnarna. Foto: Issar cerrato, Awesome Project
Vinnarna. Foto: Issar cerrato, Awesome Project

Årets tema var Kontakt och bakom tävlingen står Grafiska företagen och FESPA. Syftet är att lyfta fram fördelarna med print både som konst och som kommunikationsmedel. Tävlingen grundades för drygt 20 år sedan av branschföreningen FESPA, ett nätverk för Screen- och specialtryckare.

– Vi är stolta över att kunna fortsätta med den här tävlingen i ett lite förnyat koncept. Kärnan i tävlingen har sedan start varit screentrycket och det är viktigt att vi kan fortsätta ha det i fokus, men att ha tävlingen inom ramen för Print Power gör att vi kan vi nå den yngre generationen på nya sätt och samtidigt skapa intresse för screentrycket, säger Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen. 

Nytt för i år är att en omröstning kommer att ske på Instagram, där en av de tio vinnarna utses till folkets favorit. 

Vinnare - (alla vinnarbidragen finns som bilder nedan):

Elsa Ivarsson, Yrgo
Namn på verk: Linked(in)

Moa Nilsson, HDK Valand
Namn på verk: Förbindelse

Linnea Kvammen, Yrgo
Namn på verk: Out of body, out of mind

Siri Gyllstad Wester, Forsbergs skola
Namn på verk: Längtan

Simon Strandh, Berghs School of Communications
Namn på verk: Den Riktiga Kontakten

Linda Eiwander, Berghs School of Communications
Namn på verk: Stay in Contact

Klara Genberg, Yrgo
Namn på verk: First Contact

Micaela Gyllerström, Forsbergs skola
Namn på verk: Turn me on

Samuel Thalin, Yrgo
Namn på verk: Sibling-rivalry

Agnes Dalunde, Forsbergs skolan
Namn på verk: Morality

Jury:

Martin Frostner, Frostner Studio, Sandra Praun, Grafisk designer, Lars Liljendahl, Art Director.

Tekniska experter:

Johan Soovéer, vd AARE Grafisk Produktion, Jenny Moberg, vd All in Screen


Om tävlingen:

I affischtävlingen PrintPower Awards tävlar elever från Sveriges ledande design- och konstskolor med målet att se vilka som lyckas skapa de bästa trycken utifrån ett valt tema. Totalt väljs tio vinnare av en professionell branschjury. En ärofylld vinst som ger vinnarna uppmärksamhet i branschen.

Syftet med tävlingen är att ge studenter en ökad insikt och kunskap om de många fördelarna med print – både som konst och som kommunikationsmedel.                                                                                                                                         

Kontakter

Bilder

Vinnarna. Foto: Issar cerrato, Awesome Project
Vinnarna. Foto: Issar cerrato, Awesome Project
Ladda ned bild
Simon Strandh, Berghs School of Communications
Namn på verk: Den Riktiga Kontakten
Simon Strandh, Berghs School of Communications Namn på verk: Den Riktiga Kontakten
Ladda ned bild
Linda Eiwander, Berghs School of Communications
Namn på verk: Stay in Contact
Linda Eiwander, Berghs School of Communications Namn på verk: Stay in Contact
Ladda ned bild
Siri Gyllstad Wester, Forsbergs skola
Namn på verk: Längtan
Siri Gyllstad Wester, Forsbergs skola Namn på verk: Längtan
Ladda ned bild
Moa Nilsson, HDK Valand
Namn på verk: Förbindelse
Moa Nilsson, HDK Valand Namn på verk: Förbindelse
Ladda ned bild
Micaela Gyllerström, Forsbergs skola
Namn på verk: Turn me on
Micaela Gyllerström, Forsbergs skola Namn på verk: Turn me on
Ladda ned bild
Klara Genberg, Yrgo
Namn på verk: First Contact
Klara Genberg, Yrgo Namn på verk: First Contact
Ladda ned bild
Linnea Kvammen, Yrgo
Namn på verk: Out of body, out of mind
Linnea Kvammen, Yrgo Namn på verk: Out of body, out of mind
Ladda ned bild
Agnes Dalunde, Forsbergs skolan
Namn på verk: Morality
Agnes Dalunde, Forsbergs skolan Namn på verk: Morality
Ladda ned bild
Samuel Thalin, Yrgo
Namn på verk: Sibling-rivalry
Samuel Thalin, Yrgo Namn på verk: Sibling-rivalry
Ladda ned bild
Elsa Ivarsson, Yrgo
Namn på verk: Linked(in)
Elsa Ivarsson, Yrgo Namn på verk: Linked(in)
Ladda ned bild

Om

Grafiska Företagen
Grafiska Företagen
Storgatan 19
Stockholm

http://www.grafiska.se

Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska industrin. Våra drygt 400 medlemsföretag med ca 12 000 anställda utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället.

Den grafiska industrin som omsätter ca 38 miljarder kronor har en viktig uppgift i marknadsekonomin, demokratin och i utbildningen. Grafiska Företagen inspirerar till nytänkande för ökad konkurrenskraft.

 

Följ Grafiska Företagen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen

GYF:s branschpris på 100 000 kr till MAX Burgers vice koncernchef Christoffer Bergfors10.11.2021 10:30:00 CET | Pressmeddelande

I år går GYF:s branschpris på 100 000 kronor till Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX Burgers, för det arbete han och restaurangkedjan gjort för att uppmuntra barns läsglädje. Stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande, GYF, delar varje år ut priser till personer som på olika sätt utmärkt sig genom att bidra till branschens utveckling. Stiftelsen har även delat ut pris för utbildning, formgivning samt ett uppsatspris.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum