Vinnarna utsedda i PrintPower awards
Årets tema var Kontakt och bakom tävlingen står Grafiska företagen och FESPA. Syftet är att lyfta fram fördelarna med print både som konst och som kommunikationsmedel. Tävlingen grundades för drygt 20 år sedan av branschföreningen FESPA, ett nätverk för Screen- och specialtryckare.
– Vi är stolta över att kunna fortsätta med den här tävlingen i ett lite förnyat koncept. Kärnan i tävlingen har sedan start varit screentrycket och det är viktigt att vi kan fortsätta ha det i fokus, men att ha tävlingen inom ramen för Print Power gör att vi kan vi nå den yngre generationen på nya sätt och samtidigt skapa intresse för screentrycket, säger Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen.
Nytt för i år är att en omröstning kommer att ske på Instagram, där en av de tio vinnarna utses till folkets favorit.
Vinnare - (alla vinnarbidragen finns som bilder nedan):
Elsa Ivarsson, Yrgo
Namn på verk: Linked(in)
Moa Nilsson, HDK Valand
Namn på verk: Förbindelse
Linnea Kvammen, Yrgo
Namn på verk: Out of body, out of mind
Siri Gyllstad Wester, Forsbergs skola
Namn på verk: Längtan
Simon Strandh, Berghs School of Communications
Namn på verk: Den Riktiga Kontakten
Linda Eiwander, Berghs School of Communications
Namn på verk: Stay in Contact
Klara Genberg, Yrgo
Namn på verk: First Contact
Micaela Gyllerström, Forsbergs skola
Namn på verk: Turn me on
Samuel Thalin, Yrgo
Namn på verk: Sibling-rivalry
Agnes Dalunde, Forsbergs skolan
Namn på verk: Morality
Jury:
Martin Frostner, Frostner Studio, Sandra Praun, Grafisk designer, Lars Liljendahl, Art Director.
Tekniska experter:
Johan Soovéer, vd AARE Grafisk Produktion, Jenny Moberg, vd All in Screen
Om tävlingen:
I affischtävlingen PrintPower Awards tävlar elever från Sveriges ledande design- och konstskolor med målet att se vilka som lyckas skapa de bästa trycken utifrån ett valt tema. Totalt väljs tio vinnare av en professionell branschjury. En ärofylld vinst som ger vinnarna uppmärksamhet i branschen.
Syftet med tävlingen är att ge studenter en ökad insikt och kunskap om de många fördelarna med print – både som konst och som kommunikationsmedel.
Kontakter
Eva Glückmanvd
Fotograf: Erik Thor
Johan GrauersKommunikationschef
Tel:0706 725 285johan.grauers@grafiska.seBilder
Om
Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska industrin. Våra drygt 400 medlemsföretag med ca 12 000 anställda utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället.
Den grafiska industrin som omsätter ca 38 miljarder kronor har en viktig uppgift i marknadsekonomin, demokratin och i utbildningen. Grafiska Företagen inspirerar till nytänkande för ökad konkurrenskraft.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Student från Sundsvall finalist i tävling om yttrandefrihet12.4.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Bränning av helig bok” där Pippi Långstrump bränns på bål blev designstudenten Johanna Haraldh från Sundsvall en av tio finalister i årets PrintPower Award. Affischen drar paralleller till både koranbränningar och häxbränningar och väcker frågor om vad som är tillåtet inom ramen för yttrandefrihet.
Student från Uppsala finalist i tävling om yttrandefrihet12.4.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Innanför” som visar en liten skrikande figur instängd i en rysk babusjkadocka blev designstudenten Agnes Nordh från Uppsala en av tio finalister i årets PrintPower Award. Affischen visar hur vi gömmer våra åsikter av rädsla.
22-årig designstudent spränger yttrandefriheten – vinner pris12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Sprängkraft”, som visar pennor formerade till en dynamitladdning, vinner den 22-åriga designstudenten Isabella Wretman årets PrintPower Award. Affischen belyser kraften i det skrivna ordet, den hotade yttrandefriheten och de risker som kommer med att uttrycka sig fritt.
Berättarministeriet prisas på Läromedlets dag8.11.2023 07:46:31 CET | Pressmeddelande
Berättarministeriet har under 12 år gjort avgörande insatser i utsatta områden för ungas läs- och skrivförmåga. Färdigheter som är grundläggande för att kunna ta till sig utbildning och bli en väl fungerande samhällsmedborgare. För detta belönas nu Berättarministeriet med Grafiska Företagens och Medieföretagens branschpris på 100 000 kr.
Positiv trend för grafiska företag har brutits14.7.2023 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Konjunkturrapporten för första halvåret 2023 visar att den positiva trend som grafiska branschen varit inne i nu har brutits. Sedan toppen under 2022 har orderingången minskat och produktionsvolymen sjunkit. Det finns dock ljusglimtar som att orderingången visar tecken på återhämtning och att antalet sysselsatta i branschen hittills har hållit sig stabilt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum