Vision skänker 150 000 kronor till fackliga och humanitära insatser i Ukraina

Visions förbundsstyrelse har idag beslutat att skänka 150 000 kronor från förbundets solidaritetsfond till fackliga och humanitära insatser i Ukraina. Bidraget är den största donationen någonsin från Visions solidaritetsfond.
- Vision försöker nu via internationella samarbetsorganisationer och kontakter stödja, visa solidaritet och bidra med resurser för att hjälpa fackliga kollegor och befolkningen i det akuta läget, säger förbundsordförande Veronica Magnusson.

Bidraget går till en insamling som administreras av ITUC, Världsfacket.

-  Jag har idag deltagit i ett digitalt fackligt möte och lyssnat till en ukrainsk kollega. Att höra honom berätta om den fruktansvärda situationen som råder i landet samtidigt som flyglarmet ljuder i bakgrunden är det mest drabbande och förskräckliga jag fått till mig under mina fackliga år, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Vision försöker nu via internationella samarbetsorganisationer och kontakter att stödja, visa solidaritet och bidra med resurser för att hjälpa i det akuta läget.

-  Vi lyssnar på våra fackliga kollegor i Ukraina och andra drabbade länder och försöker möta deras behov. Aldrig har det internationella solidaritetsarbetet känns mer betydelsefullt, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070- 746 21 24.