Vision: Socialstyrelsen missar målet kring äldreomsorgens kvalitet

Socialstyrelsen har haft i uppdrag av regeringen att analysera och bedöma förutsättningarna för att införa en övre gräns för antalet medarbetare per chef inom äldreomsorgen. I en ny rapport konstaterar Socialstyrelsen att förutsättningar för att rekommendera en övre gräns saknas – ett besked som fackförbundet Vision är starkt kritisk till.
- Kvalitet i omsorgsverksamhet uppstår i mötet mellan den äldre och personalen, säger Jonas Karlsson, ledarskapsstrateg i Vision.

-  Socialstyrelsen missar målet - antalet medarbetare per chef är en fråga om äldreomsorgens kvalitet. Att rekommendera ett maxtak skulle bidra till att verksamhetsnära chefer ges de förutsättningar som behövs för ett aktivt och närvarande ledarskap, säger Jonas Karlsson, ledarskapsstrateg i Vision.

Socialstyrelsen skriver i rapporten bland annat att en övre gräns skulle kunna ”styra huvudmännen på ett skevt sätt om man inte också tar hänsyn till andra områden och frågor som rör arbetsmiljön och kvaliteten i äldreomsorgen”.

- Även om det generellt inte går att fastställa en siffra för vad som är rätt antal medarbetare per chef, så finns det alltid i varje enskilt fall en gräns för hur många medarbetare som ryms inom ett närvarande ledarskap och tillgänglig arbetstid, säger Jonas Karlsson.

Socialstyrelsens uppdrag att se över förutsättningarna för en maxtak är viktigt eftersom chefer i omsorgsverksamhet har mycket stora grupper medarbetare.Socialstyrelsens egen kartläggning visar att första linjens chefer i snitt har ansvar för omkring 45 medarbetare. Med så många medarbetare är det svårt att hinna stödja sin personal och jobba systematiskt med arbetsmiljön.

Det finns en bred konsensus inom forskningen att närvarande ledarskap är en betydande faktor för att åstadkomma god kvalitet inom verksamheter.

Redan 2016 gjorde forskaren Klara Regnö, på uppdrag av Vision, en kunskapsöversyn kring betydelsen av antalet medarbetare per chef. Utifrån dåvarande kunskapsläge drogs slutsatsen att omsorgsverksamheter ofta är felorganiserade med alltför stora medarbetargrupper per chef.

2022 gjorde forskarna Linda Corin, Maral Babapour Chafi och Anna-Carin Fagerlind Ståhl en förnyad kunskapssammanställning.Med slutsatsen att ett rimligt antal medarbetare per chef tveklöst är en av de förutsättningar som behövs för att medarbetarna ska kunna göra sitt jobb, trivas och må bra.Hur leder man egentligen lagom många? - Institutet för stressmedicin (vgregion.se)

Socialstyrelsens rapport Införa en gräns för antal anställda och utbildningskrav för första linjens chefer i äldreomsorgen (socialstyrelsen.se)

För ytterligare kommentarer, kontakta Jonas Karlsson, ledarskapsstrateg i Vision, tfn 076-133 03 31.