Vitt snus framställs av tobak och barnarbete - marknadsförs som ”tobaksfritt” till barn i Sverige
Tobaksbarn är ett projekt som belyser att tobaksfrågan inte bara berör individens hälsa, utan hela planetens. Sedan projektets start 2013 har A Non Smoking Generation föreläst för hundratusentals elever om de grova människorättsbrotten, barnarbetet och den enorma miljöpåverkan inom tobaksindustrin – för att stödja unga att välja bort tobaken. Föreläsningen ”Barnarbete i ny förpackning” avslöjar att både traditionella tobaksprodukter och nya nikotinprodukter, såsom e-cigaretter och vitt snus, bidrar till samma hållbarhetsproblem. Föreläsningen erbjuds i fysiskt eller digitalt format till högstadie- och gymnasieskolor i hela Sverige. Förra året svarade 97 procent av tillfrågade elever att de fick argument för att avstå från tobak.
- Vi vet att hållbarhet engagerar unga och nu arbetar vi hårt för att öka medvetenheten om att även nya så kallat ”tobaksfria” nikotinprodukter, som tyvärr har blivit alltmer populära bland unga, tillhör samma ohållbara tobaksindustri, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Flera rapporter avslöjar att stora tobaksföretag spenderar miljontals kronor på reklamsamarbeten med influencers i sociala medier. A Non Smoking Generations nya Novusundersökning visar att en av fem unga ofta ser reklam för tobaks- och nikotinprodukter, samt att nästan fyra av tio unga tror att ”förekommer i populärkultur (såsom sociala medier)” kan vara en orsak till att testa nya nikotinprodukter.
- Den vilseledande marknadsföringen av nya nikotinprodukter som ”tobaksfria” är en medveten strategi av tobaksindustrin för att kringgå alla lagar som reglerar tobak – i syfte att kunna rikta sin reklam direkt till unga. Samtidigt lyckas de framställa produkterna som mindre farliga och dölja produktionens negativa konsekvenser för hållbar utveckling, säger Helen Stjerna.
Novusundersökningen avslöjar att bara fyra procent av vuxna, och sex procent av unga, vet att nikotinet i vitt snus och e-cigaretter framställs av tobak. Den visar också på stor okunskap kring tobaksindustrins miljöpåverkan och arbetsvillkor – få känner till den massiva skogsavverkningen och det utbredda barnarbetet. 2011 uppskattades att minst 1,3 miljoner barn under 14 år arbetar inom tobaksindustrin, men mörkertalet är stort och tobaksproduktionen har ökat sedan dess. I juni larmade den internationella arbetsorganisationen (ILO) och barnrättsorganisationen Unicef i en ny rapport att barnarbetet i världen har ökat samt att miljontals fler barn befinner sig i riskzonen till följd av ekonomiska kriser, lock-downs och skolstängningar under Covid-19-pandemin.
- Genom att sprida den potentiellt livsviktiga kunskapen om tobaksindustrins strategier och hållbarhetsproblem hoppas vi förhindra att skolungdomar lockas in i ett skadligt beroende, samtidigt som vi uppmuntrar unga att ta ställning för en mer rättvis och hållbar värld där inga barn tvingas utföra skadligt arbete på tobaksfält istället för att gå i skolan, säger Helen Stjerna.
Turnéns första föreläsningar genomförs i Stockholmsområdet under vecka 36, 37 och 38. För journalister som vill få chans att följa med på en föreläsning, mejla forelasare@nonsmoking.se eller ring:
Andrea Kärrman, föreläsare A Non Smoking Generation: 0729-75 70 97
Shannelle Sahlin, föreläsare A Non Smoking Generation: 0761-80 17 11
För mer information om projektet eller Novusundersökningen, kontakta:
Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation: helen@nonsmoking.se, 073-339 36 44
Nyckelord
Bilder
Om
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm
08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/
Stiftelsen En Rökfri Generation
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
Lagen om nya nikotinprodukter helt verkningslös3.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Utvecklingen fortsätter i fel riktning och rekordhöga sju av tio ungdomar i 14–18-års ålder uppger att det är lätt för minderåriga att få tag på vitt snus och e-cigaretter. Samtidigt ökar andelen unga som uppger att de ofta ser reklam för dessa produkter i sociala medier. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.
För en nikotinfri generation5.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under maj 2024 genomfördes en viktig kampanj för en nikotinfri generation i sociala medier. Ett 30-tal inflytelserika profiler – allt från skådespelare och artister till influencers och TV-personligheter – har delat bilder och videor på Instagram, TikTok och Facebook där de tar ställning för ungas rätt att skyddas från skadliga beroenden och tobaksindustrins oetiska marknadsföring. A Non Smoking Generation är oerhört tacksamma för deras insats som har gjort skillnad för många ungdomars liv och framtid.
Kända profiler tar ställning för en nikotinfri generation31.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under maj 2024 har ett 30-tal inflytelserika profiler tagit ställning för A Non Smoking Generation och barn och ungas rätt till ett nikotinfritt liv. Allt ifrån artister, skådespelare, influencers och TV-personligheter delar bilder och videor på Instagram och TikTok för att sprida kunskap och uppmärksamma tobaksindustrins oetiska strategier i samband med World No Tobacco Day.
A Non Smoking Generation tilldelas World No Tobacco Day Award 202427.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
A Non Smoking Generation och generalsekreteraren Helen Stjerna tilldelas Världshälsoorganisationens prestigefyllda pris World No Tobacco Day Award 2024. Priset delas ut till individer och organisationer som har gjort exceptionella insatser i arbetet med att förebygga och begränsa tobakens alla skadeverkningar.
Urgent Call to Action on New Nicotine products ahead of the European Parliament Elections7.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
As the European elections draw near, we, A Non Smoking Generation, alongside the European Network for Smoking and Tobacco Prevention, are compelled to address a pressing issue regarding the proliferation of new nicotine products across the continent. Therefore, we are launching an information campaign targeting all EU citizens, while simultaneously demanding all candidates to the European Parliament elections to pledge swift and adequate measures to protect the next generation from harmful nicotine addiction.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum