Viva i Göteborg får Kasper Salin-priset för bästa byggnad

Bostadsrättsföreningen Viva vann pris för årets bästa byggnad när det prestigefyllda Kasper Salin-priset delades ut under högtidliga former på Arkitekturgalan på tisdagkvällen. Ytterligare sex vinnare i olika arkitekturkategorier utsågs under galan.
Glada pristagare på Arkitekturgalan tillsammans med konferencier Jessica Gedin. Foto: Jonas Malmström

– Årets vinnare visar alla prov på extraordinär arkitektur som berör människor och ger det där lilla extra i deras vardag. Att vinnarna har skapats i ett förtroendefullt samarbete mellan arkitekt och beställare visar att det krävs mer än bra arkitekter för att skapa bra arkitektur, säger förbundsordförande Tatjana Joksimović.

Bostadsrättsföreningen Viva i Göteborg belönas för dess formkänsla, variation i rymd och ljus liksom för att arkitekter och byggföretag har lyckats skapa en fantastisk boendemiljö på en plats som tidigare tycktes omöjlig att över huvud taget bygga på. Beställare är Riksbyggen och arkitekt Malmström Edström Arkitekter och Ingenjörer, ansvariga arkitekter SAR/MSA Andreas Norrman och Christer Malmström.

Juryns vinnarmotivering: ”Ett stort register av arkitektoniska kvaliteter – formkänsla, taktilitet, utblickar och variationer i rymd och ljus – är utmärkande för projektet. Platsens krävande förutsättningar vänds genom skicklig volymbehandling till en tillgång där privat och offentligt ordnas och binds samman genom sekvenser av välgestaltade, överraskande rumsupplevelser, såväl inne som ute. Med hög ambition och stor omsorg om både mötet mellan byggnader och landskap och de boende är Brf Viva en inspirerande förebild.”

Fack- och branschförbundet Sveriges Arkitekter har delat ut priser för god arkitektur i snart 60 år. Det äldsta och mest välkända, Kasper Salin-priset för bästa byggnad, grundades av föregångaren SAR 1962 och är hela Sveriges äldsta och mest prestigefyllda arkitekturpris. Därefter har ytterligare priser tillkommit så att även inrednings- och landskapsarkitektur, arkitekturkritik samt stadsbyggnad lyfts och belönas.

2019 års vinnare av Sveriges Arkitekters priser:

Guldstolen för bästa interiör: Blique by Nobis, Stockholm. Beställare: Nobis. Arkitekt: Wingårdhs, ansvarig arkitekt SAR/MSA Gert Wingårdh och arkitekt SIR/MSA Helena Toresson.

Kasper Salin-priset: Brf Viva, Göteborg. Beställare: Riksbyggen. Arkitekt: Malmström Edström Arkitekter och Ingenjörer, ansvariga arkitekter SAR/MSA Andreas Norrman och Christer Malmström.

Kritikerpriset: Filmare Fredrik Gertten och FN:s rapportör för bostadsfrågor Leilani Farha för dokumentärfilmen Push.

Landskapsarkitekturpriset: Stråket Jaktgatan och Lövängsgatan, Norra Djurgårdsstaden, Stockholm. Beställare: Stockholms stad. Arkitekt: AJ Landskap, ansvariga landskapsarkitekter LAR/MSA Anna Englund och Anders Jönsson.

Planpriset: Fokus Skärholmen, Stockholm. Uppdragsgivare: Stockholms stad, projektchef: arkitekt SAR/MSA Karin Ahlzén, exploateringskontoret.

Trafikverkets arkitekturpris: Angered resecentrum, Göteborg. Beställare: Västfastigheter. Arkitekt: Wingårdh arkitektkontor, ansvarig arkitekt SAR/MSA Gert Wingårdh. (Delas ut av Trafikverket.)

Ung Svensk Arkitektur: Archipélia Centre Social, Paris. Beställare: Sophie Mutschler, Paris Habitat. Arkitekt: Septembre, ansvarig arkitekt MSA Emilia Jansson. (Delas ut av tidskriften Arkitektur.)

Jury och bedömningskriterier:

Varje jury består av fyra–sex sakkunniga personer: arkitekter, konstnärer och journalister som utses av förbundets medlemmar. Jurygrupperna väljer ut intressanta objekt bland inkomna förslag från branschaktörer och allmänheten och granskar dem noggrant på plats. De bedömer först helhetsintrycket, som hur de landar på platsen, hur skalan bryts ner för att harmonisera med omgivningen, fasadens utseende liksom hur man närmar sig det som ska bedömas: huset, parken, torget eller interiören. Alla kvaliteterna vägs samman när de nominerade till priset och juryn utser till sist en vinnare.

– Arkitektur är en helhet där utformning, hållbarhet, ekonomi, de boendes och användarnas behov liksom hänsyn till omgivningen samspelar för ett lyckat resultat, säger förbundsordförande Tatjana Joksimović.

Sveriges Arkitekters syn på bra arkitektur:

• Den förbättrar människors vardagsliv genom att utgå från fysiska, historiska, sociala och ekologiska kvaliteter som redan finns på platsen och som svarar mot människors behov.
  • Den är planerad, ritad och byggd för att stå under lång tid. Framtidens kulturmiljö skapar vi i dag.
  • Den är en direkt konstform som kan upplevas och användas – varken en typ eller en stil utan en ritad och/eller byggd helhet.
  • Den blickar framåt mot morgondagens behov och främjar utvecklingen för bättre hållbarhet och resursanvändning.

Alla foton är fria för redaktionell publicering där priserna, upphovspersonerna och fotograferna nämns.

Brf Viva, Göteborg. Arkitekt: Malmström Edström, beställare: Riksbyggen.
Brf Viva, Göteborg. Arkitekt: Malmström Edström, beställare: Riksbyggen. Foto: Nicke Johansson
Brf Viva, Göteborg. Arkitekt: Malmström Edström, beställare: Riksbyggen. Foto: Ulf Celander
Brf Viva, Göteborg. Arkitekt: Malmström Edström, beställare: Riksbyggen.
Leilani Farha, FN:s rapportör för bostadsfrågor och huvudperson i dokumentärfilmen Push.
Fredrik Gertten, filmare och upphovsman till dokumentären Push
Blique by Nobis, Stockholm. Arkitekt: Wingårdhs. Beställare: Nobis.
Jaktgatan och Lövängsgatan, Stockholm. Arkitekt: AJ Landskap. Beställare: Stockholms stad.
Planpriset
Angered resecentrum, Göteborg. Arkitekt: Wingårdh Arkitektkontor. Beställare: Västfastigheter.
Ung Svensk Arkitektur

Sveriges Arkitekter är ett fackförbund och en intresseorganisation som driver Sveriges arkitekters gemensamma frågor – från studietiden och genom hela yrkeslivet. Vi står upp för arkitekternas arbetsvillkor och driver kårens intressen för att åstadkomma vackra, hållbara och välfungerande livsmiljöer. Vi har över 14 000 medlemmar och växer ständigt.