Viveka Jonsson vinner Childhoodpriset 2021!

Årets vinnare av Childhoodpriset är Viveka Jonsson, metodhandledare på Birkahemmet, Gryning vård i Göteborg.

Vinnare Childhoodpriset 2021 Viveka Jonsson

Vinnaren tillkännagavs på onsdagskvällen digitalt av Prinsessan Madeleine som i sitt tal sa:

”Jag är så glad att å juryns vägar tillkännage vinnaren av Childhoodpriset 2021: Viveka Jonsson. I 30 år har du med stort engagemang, mod och hjärta stått på de allra yngsta barnens sida och gett dem en trygg start i livet. Vi är så imponerade av din livsgärning. Det är en ära att utse dig till vinnare av Childhoodpriset. Stort grattis!”

Birkahemmet är ett HVB och jourhem för spädbarn och föräldrar som behöver stöd och hjälp under barnets första år. Här har Viveka varit verksam i 30 år, för närvarande som metodhandledare. Hennes outtröttliga kamp för de minsta barnen har gjort stort avtryck långt bortom hennes arbetsplats. För juryn är Viveka en självklar vinnare med motiveringen:

Viveka har en unik förmåga att se, förstå och beskriva små barns behov och situation. Hon fokuserar alltid på vad som är bäst för det enskilda barnet, i både nuläget och på lång sikt. Med sitt stora engagemang och drivkraft delar hon med sig av sin gedigna kunskap och inspirerar andra. Hon vågar ta obekväma fighter och står upp för de små barnen som inte själva kan föra sin talan. Vivekas kamp för samhällets yngsta är en sann livsgärning.

Priset delades ut vid en mindre ceremoni i StockholmUtöver prissumman  50 000 kronor fick Viveka ta emot ett specialdesignat diplom av formgivaren Bea Szenfeld

"Det känns fantastiskt bra, det känns så enormt att få sätta ljuset på det här som jag och mina medarbetare arbetar med. De här minsta de är så utsatta, de är så oerhört utsatta och det behövs verkligen en talesman för dem. Tack, tack igen"
, säger Viveka Jonsson.

Vid ceremonin hyllades även Vivekas medfinalister Hanna Nyroos och Åsa Wendel.

Priset delas i år ut i samarbete med Handelsbanken.

Om Childhoodpriset

Childhoodpriset lanserades 2019 i syfte att lyfta fram personer i Sverige som möter barn och unga i sitt arbete. Det är personer som ofta spelar en avgörande roll för att barn ska vara trygga men som sällan uppmärksammas försin insatsEny yrkesgrupp väljs ut varje år. 2021 fokuserar priset  personer som möter barn och unga i samhällsvårdexempelvis  HVB, SIS och i familjehem. Vinnaren får 50.000 kronor som ska stärka personen i sin yrkesroll, exempelvis studieresa eller utbildning.

Juryn 2021

Prinsessan Madeleine, styrelseledamot World Childhood Foundation,
Paula Guillet de Monthoux,  generalsekreterare World Childhood Foundation,
Carl Göran Svedin, affilierad professor i barn- och ungdomspsykiatri Ersta Sköndal Bräcke Högskola,
Lena Ahlström,  VD och grundare  Ledarstudion,
Elaine Eksvärd, retoriker och grundare föreningen Treskablinoll,
Elin Wernquist,
 generalsekreterare och grundare Barnrättsbyrån,
Catharina Belfrage Sahlstrand, hållbarhetschef Handelsbanken.

För mer information vänligen kontakta:
Charles Mingo Bennström, pressansvarig World Childhood Foundation

Vinnare Childhoodpriset 2021 Viveka Jonsson