VM-cyklisten i landsväg körde bra även i cykelcross

Caroline Andersson var FIN 22:a i damernas U23 och Paul Greijus 32:a i herrjunior med bara två och en halv minut till tät, två mycket tuffa klasser. Det var loppen som stack ut mest för svensk del när cykelcross-VM i nederländska Hoogerheide avslutades på söndagen.
Caroline Andersson. Foto: Amanda Nordin

Caroline Andersson satte färg på VM-loppet i landsväg genom en tidig utbrytning. Nu visade Caroline återigen på ett VM-lopp att grundkapaciteten börjar bli riktigt hög igen.

Andersson har inte samlat på sig någon UCI-ranking i CX och startade följaktligen långt bak. Förbundskaptenen Dennis Wahlqvist berättar om  loppet där Caroline Andersson slutade på en fin 22:a plats:

”Caroline tog sig upp bra i början och hade bra driv, var topp 20 ett tag. Jag är imponerad över att prestationen för att kört så pass lite CX och köra så bra i en tuff klass som U23 är.”

Svenskbrittiska superstjärnan Zoe Bäckstedt gör sin första säsong som U23-cyklist och var ändå tvåa. Grymt starkt kört.

I herrelit blev det på alla sätt en väntad kamp med idel cyklister från Nederländerna och Belgien topp åtta. Och kampen om guldet blev mellan de bägge herrar som totalt har dominerat CX-säsongen på herrsidan.

Mathieu van der Poels chans var att få till en spurt och där lyckades han slå Wout van Aert som har varit råstark i år. Svenska mästaren David Risberg inledde friskt och slutade 34:a.

Både Paul Greijus och Ville Merlöv fick trots rätt många insamlade UCI-poäng ändå stå rätt långt bak i leden i den storfa och vassa juniorklassen på VM. Och det var stökigt framför dem, vilket stoppade upp chanserna till en riktigt bra placering för Greijus som emellertid körde upp sig till plats 32 och blev bästa svensk.

Den svenska trion som tävlade på CX-VM under lördagen kämpade på bra. Det resulterade i placeringarna 26 för Emma Belforth i damelit, 37 för junioren Stina Kagevi och 45 för Filip Mård i en stenhård U23-klass.

Den rutinerade MTB-cyklisten Belforth fick ställa sig i fjärde och sista startledet innan det var dags för starten för damelit. Så här berättar hon själv om loppet:

”Det gick fort från start och det första holländska ledet fick lucka direkt. Jag hade några åkare att jaga på som jag körde ikapp på det tungkörda partiet på banan men tappade på de snabbåkta Blev avplockad med några sekunders marginal vilket var trist men får ändå vara nöjd då jag kände att jag fick ut allt jag hade. Jag krigade hela vägen, hade bra flyt och gjorde inte några misstag och både kropp och material fungerade så bra det var möjligt för dagen.”

CX-VM damer seniorelit

52 Ville Merlöv, Sverige +3:41

Text: SCF
Foto: Amanda Nordin

Bägge fria för publicering, kontakta fotografen för bilder på övriga cyklister!

Caroline Andersson. Foto: Amanda Nordin
Paul Greijus.  Foto: Amanda Nordin