VM-premiär på lördag. Viljo Petersson-Dahl: Vi har väntat väldigt länge på det här.

VM i februari 2020 och firande av en härlig bronsmedalj, det var den sista stora tävlingen för landslaget i rullstolscurling innan Corona-pandemin slog till. För den svenska truppen med Viljo Petersson Dahl, Kicki Ulander, Mats-Ola Engborg, Sabina Johansson och Ronny Persson är det en minst sagt efterlängtad VM-premiär på lördag. Mästerskapet spelas i Peking, Kina och i den blivande arenan för OS och Paralympics 2022.

– Vi har väntat väldigt länge på det här. När det blev uppskjutet i våras så trodde vi nog alla att allt skulle återgå till det normala och att vi skulle ha tävlat massor som förberedelse. Istället blev det endast två internationella helger med tävlingar innan VM och vi har försökt köra på så mycket som möjligt. Jag tycker att vi är väl förberedda med tanke på förutsättningarna, säger Viljo Petersson-Dahl.

Mästerskapet inleds med en grundserie från lördag 23 oktober till torsdag 28 oktober. Därefter väntar slutspel för de sex bäst placerade lagen. Lag med placering 1 och 2 går direkt till semifinal. Lag med placering 3-6 spelar kvartsfinal.

Totalt 12 lag har kvalat in till årets VM: Sverige, Kina, RCF (Ryssland), Norge, Sydkorea, Skottland, Kanada, Slovakien, Sverige, Lettland, Italien, USA och Schweiz. RCF är regerande världsmästare.

Förutom att tävla om VM-medaljer är det sista chansen för att kvala in till Paralympics 2022. De 11 lag som har flest poäng från VM 2019, 2020 och 2021 kvalar in till Paralympics.

– I normala fall hade vi inte spelat ett VM under en säsong där vi har Paralympics men det blev effekten när det fick ställas in i februari. Nu blir det en häftig bonus istället och viktigt som testevent innan Paralympics, säger förbundskapten Peter Narup.

Det stora målet för säsongen är Paralympics 4-13 mars 2022 där Sverige redan är inkvalade genom bronsmedaljen vid VM 2020.

Sveriges matcher vid VM 2021

World Curling Federation Twitter, Instagram (@WorldCurling) och Facebook (@WorldCurlingFederation)

Svenska Curlingförbundet Twitter, Instagram (@svenskcurling) och Facebook
(@SwedishCurlingAssociation)