Volkswagen Group Sveriges dieselbilar godkänns för HVO100

Med start senare i år så kommer Volkswagen-koncernens fyrcylindriga Euro6-dieselbilar att godkännas för det förnybara bränslet HVO100.

Bild: Circle K

Godkännandet gäller i princip samtliga fyrcylindriga dieselmodeller av modellår 2022, vilket betyder att de börjar produceras kring halvårsskiftet detta år. De märken som omfattas är Volkswagen Personbilar, Volkswagen Transportbilar, Audi, SKODA, SEAT och CUPRA. För närvarande gäller inte någon retroaktivitet utan godkännandet avser nyproducerade bilar. Information om vad som gäller kring sexcylindriga motorer förväntas komma senare i år.

– Det känns bra att vi nu kan ge detta godkännande till våra dieselmodeller. Elektrifiering är vår koncerns huvudfokus men på vägen dit behöver vi minska utsläppen även i befintlig teknik. Där kan körning på HVO100 hjälpa till med att reducera utsläppen av koldioxid med över 80 procent, säger Claes Jerveland, VD Volkswagen Group Sverige AB.

HVO100 framställs av både vegetabiliska oljor och animaliska fetter och räknas därmed som ett förnybart bränsle. Vid slutet av 2020 fanns det 225 tankställen som erbjöd möjlighet att tanka HVO100 i Sverige.

För mer detaljerad information kring vad som gäller kring HVO-godkännandet hänvisar vi till respektive märkes hemsida.

Bild: Circle K

Volkswagen Group Sverige AB (VGS) är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2020 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 85 844 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 29,4 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde VGS 10 133 lätta transportbilar vilket är 32,7 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 9,3 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2020.

Astypalea: Kick-off för omställningen till en smart hållbar ö3.6.2021 09:54:03 CEST | Pressmeddelande

Astypalea är på väg att bli en smart och hållbar ö. De första elbilarna, inklusive den första helelektriska polisbilen i Grekland, togs i bruk den 2 juni i närvaro av premiärminister Kyriakos Mitsotakis, Volkswagen-koncernens VD Herbert Diess och Greklands vice utrikesminister Kostas Fragogiannis. De första offentliga och privata laddningspunkterna invigdes också. Evenemanget markerade starten av omställningen till full elektrifiering på Astypalea. Under de närmaste åren ska ön byta till smart hållbar mobilitet och helt modernisera sitt energisystem. Volkswagen och den grekiska regeringen undertecknade ett samförståndsavtal om detta i november förra året.

Starkt första kvartal för Volkswagen-koncernen6.5.2021 20:31:41 CEST | Pressmeddelande

Den positiva affärsutvecklingen i Volkswagen-koncernen under andra halvåret 2020 fortsatte under första kvartalet i år. Detta resulterade i stark ekonomisk utveckling med betydande förbättringar jämfört med den svagare jämförelseperioden föregående år, som påverkades av pandemin. Framgångsrik hantering av COVID-19-pandemin och bristen på halvledare, tillsammans med återhämtning på marknaderna, var nyckeln till denna positiva utveckling.

#Project1Hour: Volkswagen-koncernen med 660 000 medarbetare i den största klimatkampanjen i företagets historia21.4.2021 14:30:03 CEST | Pressmeddelande

På Earth Day 2021 kommer alla medarbetare i Volkswagen-koncernen att under arbetstid i en timme diskutera sitt bidrag till minskad klimatpåverkan. "Jag ser fram emot att få många förslag från våra medarbetare runt om i världen för att ytterligare påskynda våra aktiviteter för minskad klimatpåverkan", säger koncernens VD, Herbert Diess.

Europeisk VD-allians för en ambitiös klimatstrategi22.3.2021 11:43:27 CET | Pressmeddelande

10 europeiska företagsledare investerar 100 miljarder euro för att minska koldioxidutsläppen från sina företag och produkter, som en del av företagsstrategin, och efterlyser långtgående klimatskyddsåtgärder. "CEO Alliance for Europe's Recovery, Reform and Resilience" bildades 2020 som ett sektorövergripande klimatskyddsprojekt, för att samarbeta kring praktiska lösningar. Alliansen strävar efter en kontinuerlig konstruktiv dialog med EU-kommissionen.