Volkswagen ID. Buzz utsedd till "Årets Elbil 2022"

Tidningen Elbilen i Sverige utsåg idag Volkswagen ID. Buzz till "Årets Elbil 2022". Efter att under året har provkört och testat de nya elbilar som kommit ut på marknaden, tog juryn fram åtta finalister där ID. Buzz sedan utsågs som vinnare.

Helmut Löb, till höger, tar emot diplomet av Fredrik Sandberg.

Efter att ha testat finalisterna under två dagar röstade juryn fram vinnaren, som blev ID. Buzz. Juryn består av tidningsredaktionen och en representant från Elbil Sverige. Motiveringen lyder:

"Med en räckvidd och snabbladdning som gör långkörningen behaglig överträffar ID. Buzz all konkurrens och fyller ett hål i marknaden för eldrivna minibussar och transportbilar. Den har köregenskaper som en personbil – smidig att manövrera både i stan och på långresan – med gott om plats för allt och alla, och erbjuder dessutom högklassig komfort. Med ID.-bilarnas klassledande matrix-strålkastare och utmärkta förarstödssystem behöver den som vill köra folkabuss idag inte heller kompromissa med säkerheten. Alla dessa egenskaper kombinerade i en och samma bil gör att Volkswagen ID. Buzz tilldelas priset som Årets Elbil 2022."

Helmut Löb, chef för Volkswagen Transportbilar i Sverige, tog emot priset på elbilsmässan eCarExpo i Göteborg den 3 december av Fredrik Sandberg, chefredaktör för Elbilen i Sverige.

– Från det att ID. Buzz visades upp som en konceptbil 2017 har förväntningarna varit skyhöga och väntan har känts lång. Men nu är bilen här, både som personbil och skåp. Det som är fantastiskt roligt med denna utmärkelse från tidningen Elbilen i Sverige är att det känns som ett bevis på att bilen är mer än design med nostalgiska kopplingar till T1 folkabussen. ID. Buzz bevisar att den kan konkurrera mot andra elbilar med sina elbilsegenskaper, säger han och fortsätter:

– ID. Buzz och ID. Buzz Cargo har förutsättningar att bli en succé för Volkswagen Transportbilar. Vi har redan sålt över 2 000 bilar och har hög produktionstilldelning till Sverige. Med sin klimatneutrala produktion och ett utseende som många blir glada av, tror vi att den kommer sprida lite glädje ute på svenska vägar, både till dess ägare och medtrafikanter.

Både ID. Buzz och transportbilsversionen ID. Buzz Cargo finns på plats under eCarExpo vid Svenska Mässan i Göteborg, 2-4 december.

Helmut Löb, till höger, tar emot diplomet av Fredrik Sandberg.
Helmut Löb, chef Volkswagen Transportbilar och Fredrik Sandberg, chefredaktör för Elbilen i Sverige.
Ur motiveringen: "Med en räckvidd och snabbladdning som gör långkörningen behaglig överträffar ID. Buzz all konkurrens"
– ID. Buzz bevisar att den kan konkurrera mot andra elbilar med sina elbilsegenskaper, säger Helmut Löb, chef Volkswagen Transportbilar.
ID. Buzz är "Årets Elbil 2022".
Helmut Löb, chef Volkswagen Transportbilar.
Helmut Löb och Fredrik Sandberg.

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Fabriker finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och ID. Buzz och ID. Buzz Cargo.

Första leveransen av ID. Buzz Cargo i Sverige går till Vattenfall8.12.2022 12:38:48 CET | Pressmeddelande

Första kunden att få sin helelektriska ID. Buzz Cargo levererad är svenska energiföretaget Vattenfall. Bilen har passerat via Bilbyggarna i Wallhamn som har anpassat inredning och dekor för Vattenfalls räkning. Nu börjar denna ID. Buzz Cargo sin tjänstgöring på Vattenfalls verksamhet i Nyköping. Under 2023 ska ytterligare 14 ID. Buzz Cargo levereras till Vattenfall i Sverige, fyra i Tyskland samt en transportbil till Nederländerna.

Nya innovativa assistanssystem i ID. Buzz9.11.2022 09:15:23 CET | Pressmeddelande

Med ett kort tryck på blinkerspaken kan bilen göra ett assisterat filbyte på motorvägen. Den kan använda sig av insamlad svärmdata och lära sig återupprepa en parkeringsmanöver – Volkswagen ID. Buzz introduceras med nya intelligenta förarhjälpsystem som kan göra körningen ännu bekvämare och samtidigt öka säkerheten. Detta ligger i linje med Volkswagens åtagande att göra den senaste tekniken tillgänglig för många bilförare.

Pickupen som förbättrats inom alla områden: Världspremiär för nya Volkswagen Amarok7.7.2022 14:32:40 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 7 juli 2022 – Volkswagen Transportbilar presenterar nya Amarok. Världspremiären för den helt nya versionen av Sveriges mest populära pickup mellan 2012 och 2020, när tillverkningen av föregångaren upphörde, har precis gått av stapeln. Utvecklad i Tyskland och Australien och med tillverkning i Sydafrika, nya Amarok är en "världsbil" och en premium-pickup för Europa och många andra länder, till exempel Australien och Mellanöstern. De genomtänkta funktionerna, över 20 nya assistanssystem, mobila onlinetjänster, motorer som är både effektiva och har högt vridmoment, fyrhjulsdrift, skräddarsydda tillbehör och en tydlig Volkswagen-design gör nya Amarok till en av de mest mångsidiga och välbalanserade pickuperna i världen. Nya Amarok kommer ut på de första marknaderna kring årsskiftet, och i Sverige framåt sommaren 2023.