Volkswagen Personbilar

Volkswagen ID.R slog nytt varvrekord för elbilar på Nürburgring

Dela
Volkswagen har nått en ny milstolpe inom elektrisk mobilitet. ID.R körde ett varv på Nürburgring-Nordschleife på 6 minuter, 5 sekunder och 336 tusendelar, vilket är snabbare än vad någon elbil klarat av tidigare.
Varvrekordet på Nürburgring är ett faktum.
Varvrekordet på Nürburgring är ett faktum.
  • Volkswagen ID.R har gjort det snabbaste utsläppsfria varvet på en av de mest utmanande racingbanorna i världen
  • Volkswagen-föraren Romain Dumas slog föregående rekord med 40,564 sekunder
  • Efter det övergripande rekordet på Pikes Peak och elbilsrekordet i Goodwood är detta det tredje rekordet för ID.R

ID.R är det sportiga flaggskeppet i Volkswagens nya helt eldrivna ID.-familj. Den utsläppsfria racerbilen är spjutspetsen i märkets satsning på elektrisk mobilitet. ID.R drivs av två elmotorer med en systemeffekt på 680 hk. Bilen väger mindre än 1 100 kg, inklusive föraren.

Med en genomsnittlig hastighet på 206,96 km/h och tiden 6 minuter, 5 sekunder och 336 tusendelar understryker ID.R ännu en gång den enorma potential som elbilar kan leverera på allmänna vägar i framtiden. Volkswagen-föraren Romain Dumas, Frankrike, slog varvrekordet på Nürburgring-Nordschleife (”Nordslingan”) med 40,564 sekunder. Det tidigare rekordet sattes år 2017 av Storbritanniens Peter Dumbreck i en NIO EP9.

− Nürburgring-Nordschleife är inte bara en av världens mest krävande banor, det är också det ultimata testet för bilar, säger Herbert Diess, VD för Volkswagen-koncernen.
− ID.R har behärskat denna utmaning med bravur och har nu gjort det snabbaste utsläppsfria varvet någonsin. Vår e-mobilitet kan nu stolt kalla sig "Nürburgring-godkänd". Jag gratulerar teamet från Volkswagen Motorsport och föraren Romain Dumas till det tredje rekordet för ID.R! fortsätter Herbert Diess.

Tre rekord på mindre än ett år

Inom bara tolv månader har Volkswagen Motorsport slagit tre banrekord med ID.R. Den 24 juni 2018 slog Romain Dumas det övergripande banrekordet med tiden 7:57.148 minuter vid den berömda backtävlingen Pikes Peak International Hill Climb i USA. Bara tre veckor senare uppnådde han en ny bästa tid för elbilar med 43,86 sekunder vid Goodwood Festival of Speed i södra England. Det nya varvrekordet på den legendariska Nürburgring-Nordschleife har nu lagts till i den framgångsrika satsningen.

För Romain Dumas, som är en fyrfaldig vinnare av 24-timmarsloppet på Nürburgring, är rekordvarvet med ID.R ännu en höjdpunkt på hans favoritbana.
− Att vara rekordhållare på Nordschleife gör mig otroligt stolt. För mig är detta den bästa och svåraste racingbanan i världen. Jag vill tacka teamet från Volkswagen Motorsport som än en gång gjort ett fantastiskt jobb. ID.R var perfekt förberedd för Nordschleife och det var så roligt att uppleva svindlande acceleration och snabba kurvhastigheter, säger Romain Dumas.

− Den här succén är resultatet av noggranna förberedelser av våra ingenjörer, ett felfritt jobb av hela teamet under testerna och förstås en perfekt prestation av föraren Romain Dumas, säger Sven Smeets, chef Volkswagen Motorsport.

Anpassad för Nordschleife

Inför rekordförsöket hade ID.R anpassats speciellt efter Nordslingans världsunika bansträckning och karaktär.
− För den här utvecklade versionen av ID.R var den aerodynamiska konfigurationen starkare anpassad till högsta möjliga hastighet, i stället för maximal downforce, förklarar François-Xavier Demaison, teknisk chef på Volkswagen Motorsport.
− Med omfattande tester i simulatorn och på banan anpassade vi ID.R till de unika förhållandena på Nordschleife, med inriktning främst på chassisinställning, energihantering och optimalt val av däck.

Den tyska racingbanan Nürburgring-Nordschleife (”Nordslingan”), som öppnades 1927, är en av de mest utmanande racingbanorna i världen och fortsätter att fungera som en enastående testmiljö för bilindustrin. Den relativt smala banan har en längd på 20,832 kilometer med regelbunden klättring eller nedstigning genom Eifelskogen. Den innehåller inte mindre än 75 kurvor.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Varvrekordet på film.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Varvrekordet på Nürburgring är ett faktum.
Varvrekordet på Nürburgring är ett faktum.
Ladda ned bild
ID.R drivs av två elmotorer med en systemeffekt på 680 hk.
ID.R drivs av två elmotorer med en systemeffekt på 680 hk.
Ladda ned bild
− Att vara rekordhållare på Nordschleife gör mig otroligt stolt, säger Romain Dumas.
− Att vara rekordhållare på Nordschleife gör mig otroligt stolt, säger Romain Dumas.
Ladda ned bild
Den nya rekordtiden är 6:05.336 minuter.
Den nya rekordtiden är 6:05.336 minuter.
Ladda ned bild
Nürburgring Nordschleife är  en av världens mest krävande banor.
Nürburgring Nordschleife är en av världens mest krävande banor.
Ladda ned bild
Inför rekordförsöket hade ID.R anpassats speciellt efter Nordslingans världsunika bansträckning och karaktär.
Inför rekordförsöket hade ID.R anpassats speciellt efter Nordslingans världsunika bansträckning och karaktär.
Ladda ned bild
ID.R har nu slagit tre rekord.
ID.R har nu slagit tre rekord.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar



År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

Säljstart för nya Volkswagen Tayron22.10.2024 15:13:32 CEST | Pressmeddelande

Nya Tayron är nu möjlig att beställa på den svenska marknaden, inklusive laddhybriderna med upp till cirka 11-12 mils räckvidd på el. Den stora SUV:en med fem eller sju (tillval) sittplatser är storleksmässigt placerad mellan Touareg och Tiguan. Den nya modellen har en kraftfull SUV-design, hög komfort- och säkerhetsnivå, förstklassig interiör och erbjuder generöst med utrymme för både passagerare och bagage.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye