Volkswagen och Euro-Lans levererar 300 Amarok till polisens hundpatruller

Volkswagen kommer totalt att leverera 300 Amarok till Euro-Lans i Backaryd där samtliga byggs om till polishundbilar. Nu har de första sju polisbilarna levererats och dessa sprids över hela landet.

Polishundbilarna baseras på Volkswagen Amarok V6 TDI.

På torsdagen kunde Euro-Lans leverera sju stycken Volkswagen Amarok i polisutförande. Bilarna är de första i en order på totalt 300 Amarok som ska specialbyggas för polisens hundpatruller enligt deras högt ställda kravspecifikation.

Processen mot att ta fram en ny hundbil påbörjades redan 2014 och sattes igång på allvar 2016 inom ramen för det övergripande fordonsprojektet ”Polisbil 2018”.
− Polisen har krav från Jordbruksverket som vi måste följa. Vi diskuterade både skåpbil och pickup innan valet föll på Amarok, säger Anders Månsson, nationell processledare för hund inom polisen.

I slutet av november år 2017 träffades den nationella hundgruppen för ett gemensamt möte om hur nästa hundpatrullbil skulle se ut.
− Det är alltså på väldigt kort tid som vi kravspecat bilen fram till att vi nu står här idag, där Euro-Lans kan leverera de första sju bilarna, fortsätter Anders Månsson.

Fredrik Enkvist är Volkswagen Group Sveriges ansvarige när det berör polisfordon. Han säger:
− En affär på 300 beställda bilar bekräftar Volkswagens starka produkter och varumärke och att vi är en organisation som förmår att leverera och uppfylla även polisens hårda kravspecifikationer. Vi är förstås jätteglada för detta och fortsätter nu vår dialog med polisen för fortsatt utvärdering av hur Amarok fungerar som polisbil.

Fredrik Enkvist tillägger:
− Detta är inte första gången som Volkswagen fått förtroendet att leverera Amarok till polisen. Totalt finns ett 20-tal bilar ute i landet redan nu, men de har alla specificerats efter varje unikt uppgiftsändamål. Den serie om 300 fordon som vi nu diskuterar är alla enhetskravspecade.

Samtliga hundburar följer Jordbruksverkets bestämmelser och är utrustade med egen klimatanläggning som automatiskt känner av både temperatur och fukthalt. Temperaturen i buren anpassas efter detta, för att hela tiden hålla jämn rumstemperatur. Förutom gott om plats för två hundar är utrymmena även kamera- och ljudövervakat, så att hundföraren hela tiden kan ha uppsyn på sin hund.

De första sju bilarna har nu rullat ut till polisdistrikt över hela landet. Nu fortsätter produktionen av de övriga 293 bilarna, där Volkswagen Transportbilar håller en nära dialog med polisen och Euro-Lans, som är ett av fem varumärken inom koncernen Nordic Vehicle Conversion AB.
− Inledningsvis kommer vi att tillverka två bilar per vecka, för att successivt öka produktionen till fem bilar i veckan, säger Jan Svensson vid Euro-Lans.

Leverans av sju Amarok polisbil.

Polishundbilarna baseras på Volkswagen Amarok V6 TDI.
Nu har de första sju polis-Amarokerna påbörjat sin tjänstgöring.
Volkswagen Group Sveriges ansvarige för polisbilar, Fredrik Enkvist (t.v.) lämnar symboliskt över de sju första tillverkade polis-Amarokerna till polisens nationella processledare för hund, Anders Månsson (t.h.).
Ytterligare 293 likadana Amaroker ska nu byggas vid Euro-Lans i Backaryd.
Från vänster: Jan Svensson (Euro-Lans), Anders Månsson (polisens nationella processledare för hund), Tomas Jonsson, ingenjör NOA Utvecklingscentrum, Fredrik Enkvist (Volkswagen Group Sverige) och Anders Mattsson (NOA).

Volkswagen Transportbilar är Sveriges ledande leverantör av lätta transportbilar och marknadsför modellerna load up!, Caddy, Transporter, Caravelle, Multivan, California, Crafter och Amarok. Volkswagen Transportbilar har 66 auktoriserade återförsäljare med 95 försäljningsställen samt 137 auktoriserade Volkswagenverkstäder över hela Sverige.