Volkswagen Transportbilar gör sig redo för nya Multivan och ID. BUZZ

Södertälje/Hannover, 21 augusti 2020 – En stor modernisering av Volkswagen Transportbilars produktionsanläggning i Hannover över sommaruppehållet bereder väg för den nya Multivan (lanseras år 2021) och den helt elektriska ID. BUZZ (från år 2022).

Robotar finjusteras i produktionsanläggningen.

Volkswagen Transportbilar fortsätter sin modernisering av produktionsanläggningen i Hannover. Dr Josef Baumert, VWCV Brand Board of Management Member för Produktion och Logistik: “Med dessa åtgärder så fortsätter vi systematiskt att implementera vår strategi mot automatisering och digitalisering. Vi omstrukturerar produktionsanläggningen i Hannover för att i framtiden, vid sidan av våra framgångsrika T6.1 modeller, också göra plats för att bygga två nya modeller på samma anläggning. Från nästa år en helt ny Multivan, både som laddhybrid och med traditionella förbränningsmotorer, och senare vår helt elektriska ID. Buzz. En tydlig signal på vår långsiktiga engagemang för produktionen i Hannover".

Under produktionsuppehållet (vecka 31 till 33) och en ytterligare vecka med reducerad kapacitet har över 500 olika åtgärder med underhåll och modernisering genomförts på anläggningen. Huvudfokus har varit att integrera produktionen för nya Multivan och den elektriska ID. BUZZ.

Fabrikschefen Thomas Hahlbohm: “Genom att montera ner gamla maskiner och bygga upp nya produktionslinor kan man nu tydligt se hur den framtida produktionen kommer se ut. I alla olika delar av tillverkningsprocessen har över 2.000 personer varit involverade i att montera nya maskiner för framtida modeller eller integrerat dem i i befintliga processer".

Under de senaste tre veckorna har dessa åtgärder utförts:

• Nedmontering av produktionslinan för Amarok för att göra plats för nya ID. BUZZ. Detta berör ett område inne i fabriken på cirka 34.000 kvadratmeter.
  • Konstruktion och driftsättning av maskiner för nya Multivan i karosseri, måleri och på på monteringsbandet för T-modellen.
  • Modernisering och nedmontering av gamla plåtpressar ökar energieffektiviteten motsvarande en minskning av 4.200 ton CO2 per år.
  • Karossmåleriet har anpassats för att kunna hantera nya Multivan och i monteringsanläggningen har man börjat förbereda för produktionen av ID. BUZZ.
  • En ny målerianläggning som kan hantera tvåtonslacker (bi-colour) för den nuvande T-modellserien, nya Multivan och ID. BUZZ.
  • Produktionsprocesser har anpassats för att kunna hantera både vanliga förbränningsmotorer och hybrider på samma band.

Robotar finjusteras i produktionsanläggningen.
Robotar finjusteras i produktionsanläggningen för att kunna hantera en helt ny modell - Nya Multivan lanseras 2021.
Nästa år produceras både T6.1 och nya Multivan på samma lina.
Björn Beckmann (Head of Planning and Control), Holger Wientjes (Head of Production Planning) och Plant Director Thomas Hahlbohm.
Nya maskiner för nya Mulitvan integreras i befintlig produktionslina (Thomas Hahlbohm, Björn Beckmann, och Holger Wientjes)
En T6.1 i monteringsbandet som från nästa år även kommer hantera den nya Multivan.
Till vänster monteras gamla maskiner ner för att göra plats för produktionen av nya ID. BUZZ. Till höger rullar bandet vidare med T6.1.

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 70-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Amarok, Transporter och Crafter.

Världspremiär: Nya Caddy California med minikök, panoramaglastak och fristående tältlösning2.9.2020 19:39:01 CESTPressmeddelande

Hannover/Södertälje 2 september 2020 – Volkswagen Transportbilar visar nu upp den nya Caddy California för första gången. Omarbetad och nydesignad från grunden med sin bas i den helt nya Caddy generation 5. Till och med namnet är nytt och det säger egentligen allt. När Caddy Beach nu blir Caddy California så ansluter den till Volkswagen Transportbilars framgångsrika familj av Campers. Det numret större syskonet California har byggts av fabriken sedan generation T3 och är idag vid sin generation T6.1 världens mest framgångsrika campingbil genom tiderna. 2019 lanserade Volkswagen Transportbilar dessutom den ännu större Grand California, baserad på Crafter. Från nu finns det alltså tre modeller som bär det klassiska California-namnet vilket innebär att det finns en California för varje plånbok, resa och äventyr.