Volkswagen Transportbilar

Volkswagen Transportbilar gör sig redo för nya Multivan och ID. BUZZ

Dela
Södertälje/Hannover, 21 augusti 2020 – En stor modernisering av Volkswagen Transportbilars produktionsanläggning i Hannover över sommaruppehållet bereder väg för den nya Multivan (lanseras år 2021) och den helt elektriska ID. BUZZ (från år 2022).
Robotar finjusteras i produktionsanläggningen.
Robotar finjusteras i produktionsanläggningen.

Volkswagen Transportbilar fortsätter sin modernisering av produktionsanläggningen i Hannover. Dr Josef Baumert, VWCV Brand Board of Management Member för Produktion och Logistik: “Med dessa åtgärder så fortsätter vi systematiskt att implementera vår strategi mot automatisering och digitalisering. Vi omstrukturerar produktionsanläggningen i Hannover för att i framtiden, vid sidan av våra framgångsrika T6.1 modeller, också göra plats för att bygga två nya modeller på samma anläggning. Från nästa år en helt ny Multivan, både som laddhybrid och med traditionella förbränningsmotorer, och senare vår helt elektriska ID. Buzz. En tydlig signal på vår långsiktiga engagemang för produktionen i Hannover".

Under produktionsuppehållet (vecka 31 till 33) och en ytterligare vecka med reducerad kapacitet har över 500 olika åtgärder med underhåll och modernisering genomförts på anläggningen. Huvudfokus har varit att integrera produktionen för nya Multivan och den elektriska ID. BUZZ.

Fabrikschefen Thomas Hahlbohm: “Genom att montera ner gamla maskiner och bygga upp nya produktionslinor kan man nu tydligt se hur den framtida produktionen kommer se ut. I alla olika delar av tillverkningsprocessen har över 2.000 personer varit involverade i att montera nya maskiner för framtida modeller eller integrerat dem i i befintliga processer".

Under de senaste tre veckorna har dessa åtgärder utförts:

  • Nedmontering av produktionslinan för Amarok för att göra plats för nya ID. BUZZ. Detta berör ett område inne i fabriken på cirka 34.000 kvadratmeter.
  • Konstruktion och driftsättning av maskiner för nya Multivan i karosseri, måleri och på på monteringsbandet för T-modellen.
  • Modernisering och nedmontering av gamla plåtpressar ökar energieffektiviteten motsvarande en minskning av 4.200 ton CO2 per år.
  • Karossmåleriet har anpassats för att kunna hantera nya Multivan och i monteringsanläggningen har man börjat förbereda för produktionen av ID. BUZZ.
  • En ny målerianläggning som kan hantera tvåtonslacker (bi-colour) för den nuvande T-modellserien, nya Multivan och ID. BUZZ.
  • Produktionsprocesser har anpassats för att kunna hantera både vanliga förbränningsmotorer och hybrider på samma band.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Robotar finjusteras i produktionsanläggningen.
Robotar finjusteras i produktionsanläggningen.
Ladda ned bild
Robotar finjusteras i produktionsanläggningen för att kunna hantera en helt ny modell - Nya Multivan lanseras 2021.
Robotar finjusteras i produktionsanläggningen för att kunna hantera en helt ny modell - Nya Multivan lanseras 2021.
Ladda ned bild
Nästa år produceras både T6.1 och nya Multivan på samma lina.
Nästa år produceras både T6.1 och nya Multivan på samma lina.
Ladda ned bild
Björn Beckmann (Head of Planning and Control), Holger Wientjes (Head of Production Planning) och Plant Director Thomas Hahlbohm.
Björn Beckmann (Head of Planning and Control), Holger Wientjes (Head of Production Planning) och Plant Director Thomas Hahlbohm.
Ladda ned bild
Nya maskiner för nya Mulitvan integreras i befintlig produktionslina (Thomas Hahlbohm, Björn Beckmann, och Holger Wientjes)
Nya maskiner för nya Mulitvan integreras i befintlig produktionslina (Thomas Hahlbohm, Björn Beckmann, och Holger Wientjes)
Ladda ned bild
En T6.1 i monteringsbandet som från nästa år även kommer hantera den nya Multivan.
En T6.1 i monteringsbandet som från nästa år även kommer hantera den nya Multivan.
Ladda ned bild
Till vänster monteras gamla maskiner ner för att göra plats för produktionen av nya ID. BUZZ. Till höger rullar bandet vidare med T6.1.
Till vänster monteras gamla maskiner ner för att göra plats för produktionen av nya ID. BUZZ. Till höger rullar bandet vidare med T6.1.
Ladda ned bild

Om

Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje

08-553 865 00http://www.volkswagen-transportbilar.se

Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.

Följ Volkswagen Transportbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar

Världspremiär för Volkswagen ID. Buzz GTX - Den mest kraftfulla folkabussen någonsin21.3.2024 10:01:00 CET | Pressmeddelande

Nya ID. Buzz GTX (250 kW/340 hk) är den starkaste serietillverkade folkabussen hittills, under dess snart 75-åriga historia Två axelavstånd och två batterier: ID. Buzz GTX med normal hjulbas får ett 79 kWh-batteri, ID. Buzz GTX med lång hjulbas är utrustad med ett 86 kWh batteri Fyrhjulsdrift som standard med en elektrisk drivmotor på framaxeln, och en andra på bakaxeln, bildar tillsammans det intelligent styrda fyrhjulsdriftsystemet 4MOTION ID. Buzz GTX accelererar till 100 km/h på ca 6,5 sekunder (prognos) och ger optimalt grepp på alla underlag tack vare fyrhjulsdriften Ökad dragkraft för tyngre last med ID. Buzz GTX

Volkswagen Transportbilar klar marknadsledare även 2023 - Ökar mer än dubbelt så mycket som totalmarknaden4.1.2024 09:46:06 CET | Pressmeddelande

2023 blev ett betydligt bättre år när det gäller registreringar av lätta lastbilar i Sverige. Efter ett par år med produktionsbrist så lättade situationen under 2023 och totalmarknaden ökade från 34 500 till 43 700 fordon (+26,6%). Volkswagen Transportbilar ökade med hela 57,3% och levererade nästan 13 000 lätta lastbilar. Detta ger märket en marknadsandel på 29,6%. Nya ID. Buzz Cargo går också direkt in på förstaplatsen när det gäller elektriska transportbilar.

Volkswagen Transportbilar rapporterar fortsatt vinsttrend under 2022 och låter ID. Buzz definiera året.29.3.2023 16:59:50 CEST | Pressmeddelande

För andra året i rad nådde Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) en vinstökning på över en halv miljard euro under 2022. Trots minskning av antalet levererade enheter nådde företaget en försäljning på 11,5 miljarder euro. Höjdpunkten var lanseringen av elbilarna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo som fått fina omdömen i tester och många utmärkelser. GRIP 2023 företagsstrategi: 10-stegs plan sätter mål för 2023.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye