Volkswagen Transportbilar ska hjälpa Missing People Sweden att söka efter försvunna personer.

Volkswagen Transportbilar blir ny huvudsponsor till den ideella organisationen Missing People. I det 3-åriga avtalet hoppas Volkswagen Transportbilar kunna ge bättre förutsättningar för Missing People att bedriva sitt viktiga arbete med att söka efter försvunna personer i samhället.

Volkswagen Transportbilar stöttar Missing People med bl a fordon och reflexvästar till deras sökinsatser.

dertälje, 2 april 2020 – Under 2019 fick den ideella organisation Missing People in 588 ärenden och genomförde 287 sökinsatser och fungerar som en extra hand när samhällets resurser inte räcker till. Organisationen är beroende av stöd från privatpersoner och företag för att kunna bedriva sin verksamhet.

Som en del av Volkswagen Transportbilars samhällsengagemang, går företaget nu in i ett 3-årigt avtal som innebär att de förser Missing People med fordon och andra materiella resurser som används vid sökinsatser runt om i landet.

”Missing People gör en fantastisk insats i det svenska samhället och det känns rätt för oss att gå in som huvudsponsor och tillföra mer resurser så att förhoppningsvis fler anhöriga till försvunna personer ska kunna hitta sina saknade”, säger Maria Johnsson som är Produkt- och Marknadschef på Volkswagen Transportbilar. ”Vi vet också att det finns lokala initiativ och samarbeten ute i landet mellan våra återförsäljare och Missing Peoples olika regionala avdelningar. Det tänker vi förstås fortsätta att uppmuntra till”, avslutar Maria.

I Örnsköldsvik finns ett samarbete mellan Volkswagen Transportbilars återförsäljare Nordemans Bil och Missing People. Krister Hållberg är försäljningschef på bilfirman och samtidigt sökledare i Jämtland och Västernorrland för Missing People.

”Jag är stolt över att Volkswagen Transportbilar centralt nu går in och stöttar Missing People. Fordonen gör oss snabbfotade och effektiva eftersom vi får med oss allt material som behövs, samtidigt som det finns plats över i bilen för att upprätta en mobil sambandscentral där våra sökledare kan koordinera sökinsatsen”, säger Krister Hållberg.

Med över 60 000 personer anmälda som frivilliga sökare runt om i landet och med många följare på sociala medier som kan sprida information om försvunna personer, kan Missing People snabbt genomföra efterlysningar och mobilisera sökinsatser.

”Målet med samarbetet är att vi ska få fler praktiska resurser som stärker organisationen, så att vi kan hitta fler människor och även planera verksamheten mer långsiktigt. Genom ett starkt och rikstäckande partnerskap med Volkswagen Transportbilar jobbar vi vidare mot vår vision – att ingen ska försvinna utan att hittas.”, säger Magnus Idebro, ordförande i Missing People Sweden.

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 70-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Amarok, Transporter och Crafter.

Världspremiär: Nya Caddy California med minikök, panoramaglastak och fristående tältlösning2.9.2020 19:39:01 CESTPressmeddelande

Hannover/Södertälje 2 september 2020 – Volkswagen Transportbilar visar nu upp den nya Caddy California för första gången. Omarbetad och nydesignad från grunden med sin bas i den helt nya Caddy generation 5. Till och med namnet är nytt och det säger egentligen allt. När Caddy Beach nu blir Caddy California så ansluter den till Volkswagen Transportbilars framgångsrika familj av Campers. Det numret större syskonet California har byggts av fabriken sedan generation T3 och är idag vid sin generation T6.1 världens mest framgångsrika campingbil genom tiderna. 2019 lanserade Volkswagen Transportbilar dessutom den ännu större Grand California, baserad på Crafter. Från nu finns det alltså tre modeller som bär det klassiska California-namnet vilket innebär att det finns en California för varje plånbok, resa och äventyr.