Volkswagens powerbank för elbilar visas upp i Genève

Vid bilsalongen i Genève, som pågår fram till den 17 mars, visar Volkswagen Group Components upp en designstudie av en mobil snabbladdningsstation. Med en kompakt design kan denna "powerbank" installeras var som helst där efterfrågan finns eller där laddningsmöjligheter för elbilar saknas.

Den mobila snabbladdningsstationen kan placeras var som helst och ladda alla typer av eldrivna bilar, såsom ID. BUGGY.
  • Mobil snabbladdningsstation för elbilar
  • Kompakta dimensioner, flexibel användning
  • Laddning när det behövs
  • Lagring av förnybar energi för CO2-neutral rörlighet
  • Nära serietillverkning: Produktionen påbörjas 2020

Upp till fyra elbilar, till exempel de i Volkswagens kommande ID.-familj, kan laddas samtidigt med ”powerbank”-konceptet, varav två med DC-snabbladdningsteknik.

Laddningsstationen kan också användas som lagring för hållbar el, vilket möjliggör CO2-neutral rörlighet. När den är ansluten till elnätet blir den en fast laddningspunkt. Serieproduktionen startar år 2020 vid företagets fabrik i Hannover, Tyskland.

Den mobila laddningsstationen fungerar precis som en powerbank, av den typ vi använder till våra mobiltelefoner, men är istället framtagen för elbilar – betydligt större och kraftfullare. Den har en laddningskapacitet på upp till 360 kWh, vilket räcker för laddning av upp till 15 elbilar. Batterierna i elbilar kan tack vare DC-snabbladdningsteknik, med kapacitet på 100kW, laddas upp snabbt och effektivt.

När energiinnehållet i det mobila batteripaketet sjunkit under ett visst värde, byter man helt enkelt ut hela laddningsstationen mot en ny. Finns det möjlighet att ansluta den till elnätet, laddar batteripaketet kontinuerligt upp sig självt.

Ladda var som helst, när som helst

Designstudien visar laddningsstationens kompakta design och dimensioner. Med en yta på endast 120 x 100 cm kan stationen placeras nästan var som helst, vilket är en viktig faktor för att man ska kunna ladda elbilar på nästan alla platser i framtiden – i staden, på festivaler, arenor eller vilken annan plats som helst.

Laddstationer viktiga byggstenar i e-mobilitetsrevolutionen

Om stationen laddas med förnybar energi från sol eller vind kan laddningsstationen temporärt lagra energin, och på så sätt erbjuda CO2-neutral körning med bilen.

Länder som matar in en hög andel förnybar energi i nätet kommer för första gången kunna lagra en procentandel av energin med denna laddningsstation. Samtidigt lindrar mellanlagring av energi trycket på elnätet under tider med hög belastning.

Ett andra liv för elbilsbatterier

Laddningsstationens teknik är baserad på Volkswagen-koncernens elbilsplattform MEB och är konstruerad för att använda plattformens cellmoduler. Bortsett från fördelarna med att skala upp till olika kapacitetsnivåer, kommer laddningsstationen att ge batterier från elbilar ett andra liv.

Batterierna ersätts trots allt när de förlorar sin kapacitet att hålla en laddning över tid och sjunkit under en definierad kapacitet. Efter en detaljerad analys kan de sedan återvinnas i en flexibel snabb laddningsstation och på så sätt återanvändas, vilket minskar användningen av värdefulla råvaror på lång sikt.

Serietillverkningen startar 2020

De första mobila snabbladdningsstationerna kommer att sättas upp redan under det första halvåret 2019. Här handlar det om ett pilotprojekt i Volkswagens hemstad Wolfsburg där de kommer att komplettera den fasta laddningsinfrastrukturen. Serietillverkningen av de första snabbladdningsstationerna startar i Hannover år 2020.

Upp till fyra elbilar kan laddas samtidigt, två med snabbladdningsteknik.
Med en kompakt design kan Volkswagens powerbank installeras var som helst där efterfrågan finns eller där laddningsmöjligheter för elbilar saknas.
Nästa version av laddhybriden Passat GTE och  powerbanken visas upp i Genève.
Nästa version av laddhybriden Passat GTE och powerbanken visas upp i Genève.

År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

#NotWomensFootball – Volkswagen provocerar i ny kampanj för ökad jämställdhet6.7.2022 16:20:47 CEST | Pressmeddelande

Som officiell mobilitetspartner till det europeiska fotbollsmästerskapet UEFA Women's EURO 2022 i England, kommer Volkswagen tillsammans med det tyska fotbollsförbundet (DFB) att lyfta fram de ojämlikheter som finns inom fotbollen. Fokus ligger på den provocerande hashtaggen #NotWomensFootball, med syftet att få igång en diskussion kring ämnet jämställdhet. Hashtaggen visas för första gången på LED-skärmarna vid öppningsmatchen mellan England och Österrike den 6 juli.

Första eldrivna sedan-modellen från Volkswagen: designskisser på ID. AERO22.6.2022 10:00:26 CEST | Pressmeddelande

Volkswagen tittar in i framtiden och släpper nu designskisser på konceptbilen ID. AERO, den första helt eldrivna sedan-modellen som initialt är planerad för den kinesiska marknaden men som också är aktuell för Europa. ID. AERO har en aerodynamisk och elegant design samtidigt som den erbjuder generösa utrymmen. Den digitala världspremiären av förproduktionsstudien äger rum på måndag den 27 juni klockan 14.00.