VTI del i nytt Kompetenscentrum för vägteknik

– Det känns väldigt positivt att Trafikverket gör denna långsiktiga satsning på att säkerställa forskningsfinansiering och kunskapsförsörjning inom det vägtekniska området. VTI firar faktiskt 100 år av vägteknisk forskning i år, så det sammanfaller väl med uppstarten av ett kompetenscentrum. Behovet av ny kunskap och kompetens är stort inom hela branschen för att klara utmaningar som klimatförändringar och att kunna nyttja den snabba tekniska utvecklingen, säger Anita Ihs, avdelningschef på VTI.
VTI har genom åren byggt upp gedigen kompetens och omfattande forskningsresurser inom området. Anita Ihs ser mycket fram emot samarbetet med parter från det tidigare branschprogrammet Bana väg för framtiden samt med de nya som tillkommit inom kompetenscentret.
Trafikverket har beslutat att finansiera Kompetenscentrum i vägteknik med nästan en halv miljard kronor över 12 år under perioden 2023 till och med 2034. Det innebär en årlig budget på upp till 40 miljoner kronor per år. Pengarna kommer gå till nya forskningsprojekt, till att stärka specialistkompetensen samt nya utbildningar och doktorandsatsningar.
Centrumföreståndare blir Joacim Lundberg, forskare i vägteknik vid LTH som också välkomnar Trafikverkets satsning.
– Branschen står inför många utmaningar och för att möta dessa krävs det mer kunskap och mer kompetens. Jag tror även att denna satsning kan bidra till en ökad attraktivitet för ämnet, säger Joacim Lundberg.
Det svenska vägnätet står inför flera utmaningar. Vägnätet blir allt äldre och är dessutom utvecklat för gamla behov. Samtidigt har både person- och godstrafiken ökat, transporterna blir allt längre och tyngre och behoven förändrats, bland annat genom klimatförändringarna. Dessutom har nya tekniker tillkommit såsom elektrifiering, digitalisering och automatisering. Det leder till att fler vägtransportsystem med högre komplexitet måste byggas och underhållas på rätt sätt.
Kompetenscentrum vägteknik kommer att skapa förutsättningar för att nyttja både befintliga material och tekniker och möjligheterna med ny teknik, nya material och nya arbetssätt.
– Bland annat vill vi studera klimatförändringars effekter på vägkonstruktionen. Ett exempel är de förändrade frys-töcyklerna. Det krävs mer och ny kunskap för att säkra en robust väginfrastruktur som är hållbar utifrån miljöperspektiv och ekonomiskt perspektiv, säger Joacim Lundberg.
Arbetet med att få allt på plats fortgår under början av 2023. Kompetenscentrum vägtekniks webbplats är under uppbyggnad och kommer att fyllas på med mer detaljer allt eftersom.
Nytt kompetenscentrum för vägteknik - Bransch (trafikverket.se)
Nyckelord
Kontakter
Anita IhsAvdelningschef
Tel:013204031anita.ihs@vti.seBilder

Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Nytt projekt granskar batteribyten för tunga fordon7.3.2023 11:46:22 CET | Pressmeddelande
I ett nytt forskningsprojekt kommer VTI tillsammans med Linköpings universitet och en expertgrupp granska om ett batteribytessystem för tunga elfordon kan genomföras i Sverige. Och om det är möjligt, hur det kan göras. Tekniken används redan i stor skala i Kina, men i Sverige känner många ännu inte till vad batteribyte är.
Simulator går att använda som komplement till förarprovet27.2.2023 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Birgitta Thorslund, tidigare forskningsledare på VTI har tillsammans med Helena Selander, senior forskare, på VTI, utfört en studie om hur simulatorer kan fungera som komplement till Trafikverkets förarprov.
Tomas Svensson fortsätter som GD för VTI15.2.2023 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Tomas Svensson får fortsatt förtroende som generaldirektör och chef för Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, genom ett regeringsbeslut. Den förlängda anställningen sträcker sig till och med 30 juni 2026.
Bälte livsviktigt i A-traktorer och mopedbil24.1.2023 08:35:12 CET | Pressmeddelande
VTI:s krocktester med A-traktorer och mopedbilar ger skakande och tydliga besked. Utan bilbälte kan det vara kört även i långsamtgående fordon. Oavsett bilmodell och hastighet – att inte ha bälte på sig kan vara förenat med fara för livet, menar forskarna på VTI.
Datadelning och digitalisering för att skynda på elektrifieringen av transporter – VTI slutredovisar regeringsuppdrag13.1.2023 08:29:49 CET | Pressmeddelande
För att nå sina klimatmål behöver Sverige skynda på elektrifieringen av alla transportslag. Datadelning och digitalisering spelar en central roll och VTI:s regeringsuppdrag har handlat om hur detta kan bli möjligt. Slutsatserna är formulerade i form av rekommendationer som ska bidra till en snabb, smart och effektiv elektrifiering av transportsektorn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum