VTI svarar om elektrifiering av transporter
Därmed bidrar forskningsinstitutet till att bygga upp kunskapen kring en snabb, smart och samhällsekonomiskt effektiv elektrifiering av transportsektorn. Regeringsuppdraget gäller alla relevanta tekniker för eldrift av transporter och för samtliga trafik- och transportslag.
Under 2022 kommer VTI att redovisa sina resultat vid tre olika tillfällen och dessa är de tre första rapporterna:
Digitalisering för snabb och effektiv elektrifiering
Framtiden beskrivs och analyseras i de olika scenarier som forskarna kan överblicka, svårigheter såväl som utmaningar. Digitaliseringen kan göra det möjligt att förboka laddning av elbilen i förväg, att kunna planera sin färdväg utifrån tillgänglig laddinfrastruktur och att förenkla gränssnitten så att laddningen sker automatiskt.
Avgörande för allt detta är samordning och delning av data, liksom de rättsliga förutsättningarna. När det gäller delning av data kan gemensamma europeiska dataområden bli en potentiell möjliggörare.
Kostnader och finansiering för olika tekniker och trafikslag
Ju snabbare elektrifiering, desto lägre samhällsekonomiska kostnader. Det i sin tur kräver förändrade beteenden på systemnivå tillsammans med omfattande investeringar och innovation i närtid. Även för att möta efterfrågan ur ekonomisk synvinkel betonar forskarna vikten av utbyggnad med laddinfrastruktur och kapacitet i elnäten.
I åtgärdspaketet Fit for 55 föreslår EU-kommissionen styrmedel som ytterligare skyndar på elektrifieringen. Det återstår att analysera hur åtgärdspaketet bidrar till de svenska klimatmålen, enligt rapporten.
Elektrifiering av sjöfart och styrmedel
Sjöfarten har ännu inte kommit så långt i omställningen mot elektrifiering som andra transportslag. Störst potential har färjor och andra fartyg med korta rutter, enligt rapporten. Utöver batterier kan vätgas vara lämpligt drivmedel, även om båda alternativen i nuläget innebär högre kostnader än fossila bränslen. Forskarna ger exempel på olika styrmedel som kan bli mer effektiva än nuvarande, allt för att underlätta övergången från fossila bränslen till alternativen.
Även när det gäller sjöfarten kommer EU:s klimatlagstiftningspaket Fit for 55 att spela en stor roll och kunna leda till att valet av transporter också tar hänsyn till samhällsekonomiska konsekvenser.
– Uppdraget har hittills varit både stimulerande och utmanande då vi studerar elektrifiering från fler perspektiv såsom teknik, affärsmässighet, regelverk och användare. Det är ju samtidigt en framtidsstudie eftersom den största delen av övergången till fossilfria transporter ligger framför oss, säger Arne Nåbo, forskningsledare på VTI och forskningsinstitutets koordinator för regeringsuppdraget.
Nyckelord
Kontakter
Arne NåboForskningsledare
Tel:031-750 26 17arne.nabo@vti.seBilder
Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Vi startar ett nytt innovationsprogram för framtidens byggda miljö och mobilitet27.2.2024 14:19:20 CET | Pressmeddelande
Shift2Access är ett av fem nya innovationsprogram som blir del av en tioårig svensk insats för omställningen till ett hållbart samhälle. Idag tillkännagav Vinnova, Energimyndigheten och Formas beslut i utlysningen Impact Innovation som innebär en stor satsning på nytänkande samverkan och lösningar för framtidens byggda miljö och mobilitet.
Ny rapport: "Satsa på batteribyten i Sverige"13.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Batteribytessystem för tunga fordon har viktiga fördelar jämfört med andra sätt att elektrifiera transportsystemet. Därför bör regeringen ta initiativ till ett pilotprojekt för att möjliggöra ett utbyggt system för batteribyten också i Sverige. Det är rekommendationen i en ny rapport från VTI.
Forskare: ”Utspridda skolstartstider kan göra kollektivtrafiken billigare”8.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ny forskning visar att utspridda skolstartstider kan minska rusningstrafiken och kostnaderna för kollektivtrafiken. En senarelagd skolstart för tonåringar har även gynnsamma effekter för hälsa och skolprestationer. I en nypublicerad forskningsrapport ger forskarna rekommendationer för ett lyckat införande. Rapporten har tagits fram inom K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, av forskare från Linköpings universitet, VTI och Lunds universitet.
Alkohol orsak till många olyckor med elsparkcyklar30.1.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En ung man som är alkoholpåverkad kör på ojämnt underlag eller kör mot en trottoarkant. Han ramlar omkull och får skador i ansikte och huvud. Detta händer sent på kvällen eller under natten. Ungefär så ser den typiska olyckan med elsparkcyklar ut.
Bred samling kring transportforskning på Transportforum19.1.2024 14:57:29 CET | Pressmeddelande
Drygt 30 utställare, 90 sessioner, 300 föredrag och närmare 1300 deltagare - under två dagar samlade 40-årsjubilerande Transportforum det mesta och det bästa av aktuell transportforskning i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum