VTI värd för internationell konferens om trafik- och transportpsykologi

Deltagarna kom främst från Europa, men även från andra delar av världen som Australien, Bangladesh, Brasilien, Kenya och USA. Henriette Wallén Warner, senior forskare på VTI, har tillsammans med sitt team arbetat med förberedelserna för konferensen och var mycket nöjd med resultatet och uppslutningen.
– Drygt 300 deltagare var ungefär vad vi hade räknat med, så det är vi mycket nöjda med. Glädjen är dessutom stor att konferensen äntligen har blivit av efter att ha skjutits upp två gånger på grund av Coronapandemin. Normalt brukar konferensen hållas vart fjärde år, säger Henriette Wallén Warner.
Inte minst är hon nöjd med inledningstalarna som gav konferensen extra stjärnglans: Professor emeritus Icek Ajzen vid universitetet i Massachusetts Amherst, USA, doktor Judy Fleiter från Global Road Safety Partnership, professor Natasha Merat vid universitetet i Leeds, UK och professor Graham Parkhurst från universitetet i Bristol.
– Den första dagen inleddes av professor emeritus Icek Ajzen. Han är mest känd för sin teori om beteende – Theory of Planned Behavior. Teorin och hans övriga forskning har hittills lett till att Icek Ajzen har blivit citerad över 400 000 gånger och han är rankad som den mest inflytelserika forskaren inom socialpsykologi, säger Henriette Wallén Warner.
Den andra dagens inledningstalare var Judy Fleiter som delade med sig av sina erfarenheter av att arbeta med trafiksäkerhet i låg- och medelinkomstländer. De politiska realiteterna och utmaningarna var något hon betonade extra mycket.
Den tredje, och sista dagen inleddes av Natasha Merat och Graham Parkhurst följt av en diskussion om automatisering utifrån olika trafikpsykologiska perspektiv. Natasha Merat presenterade hur utvecklingen av autonoma fordon ser ut. Hon visade på vilka problem som trafikpsykologer måste fokusera på för att säkerställa trafiksäkerhet och hållbarhet. Natasha Merat var övertygad om att hon hinner gå i pension innan autonoma fordon blir allmänt förekommande i verkligheten.
Graham Parkhurst presenterade en liknande bild men mer från ett samhällsperspektiv. Han fokuserade på om automatiserade fordon verkligen kan bidra till att minska de sociala och miljömässiga konsekvenserna av vägtransporter.
Det är svårt att sammanfatta en konferens med över 250 presentationer. Områden som var starkt representerade handlade om självkörande fordon och aktiva trafikanter. Under luncher, fika och konferensmiddag hade forskarna stora möjligheter att nätverka vilket förhoppningsvis kan leda till nya internationella samarbeten.
Kontakter
Henriette Wallén WarnerSenior forskare
Tel:0243-44 68 62henriette.wallen.warner@vti.seBilder

Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Ride the future får nya bussar och säkrar långsiktig finansiering18.12.2025 11:43:16 CET | Pressmeddelande
Ride the future-projektet växlar upp med nya fordon och trafik till nya områden under nästa år. Beslut om stöd från Tillväxtverket gör även att den långsiktiga finansieringen är säkrad.
Stora skillnader mellan däck vid vintercykling17.12.2025 11:45:24 CET | Pressmeddelande
Forskningsresultat visar att det är väl värt att använda dubbdäck på cykel vid vinterväglag. Med bättre grepp och bättre bromsstabilitet förbättras säkerheten påtagligt vid vintercykling.
Pressinbjudan Transportforum 202616.12.2025 10:00:07 CET | Pressmeddelande
Hur går utvecklingen mot självkörande fordon, vad är det senaste inom elektrifieringen och vilka konsekvenser får all ny teknik för samhället och oss som individer? Transportforum 2026 har två tydliga teman: automatisering och elektrifiering. Dessutom presenteras som vanligt ny kunskap inom hela elva andra områden. Välkommen att bevaka konferensen!
Snart dags för vinterdäck - VTI hjälper till med artiklar och inslag29.10.2025 13:59:15 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags att byta däck. VTI har kunskapen och experterna för artiklar och inslag inför den kommande vinterdäckssäsongen.
Bred samverkan i projekt om logistiken i cirkulär ekonomi16.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidens cirkulära ekonomi kommer att ställa höga krav på godstransporterna. Men hur ska dessa organiseras – och vilken teknik och vilka trafikslag ska användas? Det är huvudfrågorna i ett nytt forsknings- och innovationsprojekt som leds av VTI.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
