VTI värd för internationell konferens om trafik- och transportpsykologi
Deltagarna kom främst från Europa, men även från andra delar av världen som Australien, Bangladesh, Brasilien, Kenya och USA. Henriette Wallén Warner, senior forskare på VTI, har tillsammans med sitt team arbetat med förberedelserna för konferensen och var mycket nöjd med resultatet och uppslutningen.
– Drygt 300 deltagare var ungefär vad vi hade räknat med, så det är vi mycket nöjda med. Glädjen är dessutom stor att konferensen äntligen har blivit av efter att ha skjutits upp två gånger på grund av Coronapandemin. Normalt brukar konferensen hållas vart fjärde år, säger Henriette Wallén Warner.
Inte minst är hon nöjd med inledningstalarna som gav konferensen extra stjärnglans: Professor emeritus Icek Ajzen vid universitetet i Massachusetts Amherst, USA, doktor Judy Fleiter från Global Road Safety Partnership, professor Natasha Merat vid universitetet i Leeds, UK och professor Graham Parkhurst från universitetet i Bristol.
– Den första dagen inleddes av professor emeritus Icek Ajzen. Han är mest känd för sin teori om beteende – Theory of Planned Behavior. Teorin och hans övriga forskning har hittills lett till att Icek Ajzen har blivit citerad över 400 000 gånger och han är rankad som den mest inflytelserika forskaren inom socialpsykologi, säger Henriette Wallén Warner.
Den andra dagens inledningstalare var Judy Fleiter som delade med sig av sina erfarenheter av att arbeta med trafiksäkerhet i låg- och medelinkomstländer. De politiska realiteterna och utmaningarna var något hon betonade extra mycket.
Den tredje, och sista dagen inleddes av Natasha Merat och Graham Parkhurst följt av en diskussion om automatisering utifrån olika trafikpsykologiska perspektiv. Natasha Merat presenterade hur utvecklingen av autonoma fordon ser ut. Hon visade på vilka problem som trafikpsykologer måste fokusera på för att säkerställa trafiksäkerhet och hållbarhet. Natasha Merat var övertygad om att hon hinner gå i pension innan autonoma fordon blir allmänt förekommande i verkligheten.
Graham Parkhurst presenterade en liknande bild men mer från ett samhällsperspektiv. Han fokuserade på om automatiserade fordon verkligen kan bidra till att minska de sociala och miljömässiga konsekvenserna av vägtransporter.
Det är svårt att sammanfatta en konferens med över 250 presentationer. Områden som var starkt representerade handlade om självkörande fordon och aktiva trafikanter. Under luncher, fika och konferensmiddag hade forskarna stora möjligheter att nätverka vilket förhoppningsvis kan leda till nya internationella samarbeten.
Kontakter
Henriette Wallén WarnerSenior forskare
Tel:0243-44 68 62henriette.wallen.warner@vti.seBilder
Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Stora mängder mikroplaster från vägmarkeringar23.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Slitage av vägmarkeringar är en viktig källa till utsläpp av mikroplaster. Mängderna är svåra att beräkna men ligger uppskattningsvis på samma nivå som utsläppen från andra betydande och redan kända källor. Det visar en ny studie från VTI.
Cykling och ledarskap i fokus på Forum Vätternrundan 202410.4.2024 09:47:11 CEST | Pressmeddelande
Förra årets Forum Vätternrundan, som lanserades i samband med Vätternrundans Cykelvecka, blev en milstolpe för att lyfta cykelns betydelse i samhället. Den 14 juni är det återigen dags att samla branschexperter, forskare, politiker, folkhälsovetare, visionärer och cykelentusiaster till en dag av diskussioner och föreläsningar. I spetsen för årets program står Ari Riabacke, besluts- och ledarskapsexpert inom näringslivet.
Nytt projekt för lägre koldioxidutsläpp från färjorna i Östersjön8.4.2024 08:56:40 CEST | Pressmeddelande
Färjeförbindelser mellan fastlandet och öarna i Centrala Östersjön utgör en viktig del av de intermodala transportkedjorna som förbinder öarna med fastlandet. Nu går nio partner samman i ett nytt internationellt projekt för att minska koldioxidutsläppen från ö- och skärgårdsfärjor i centrala Östersjöregionen.
Vi startar ett nytt innovationsprogram för framtidens byggda miljö och mobilitet27.2.2024 14:19:20 CET | Pressmeddelande
Shift2Access är ett av fem nya innovationsprogram som blir del av en tioårig svensk insats för omställningen till ett hållbart samhälle. Idag tillkännagav Vinnova, Energimyndigheten och Formas beslut i utlysningen Impact Innovation som innebär en stor satsning på nytänkande samverkan och lösningar för framtidens byggda miljö och mobilitet.
Ny rapport: "Satsa på batteribyten i Sverige"13.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Batteribytessystem för tunga fordon har viktiga fördelar jämfört med andra sätt att elektrifiera transportsystemet. Därför bör regeringen ta initiativ till ett pilotprojekt för att möjliggöra ett utbyggt system för batteribyten också i Sverige. Det är rekommendationen i en ny rapport från VTI.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum