VTI:s simulatorer används för att skapa tjänst för utryckningsfordon
– Tack vare att vi kan använda oss av våra körsimulatorer redan i design- och prototypfasen kan vi vara med och påverka systemets utformning, säger Anders Lindström, forskningschef på VTI och ansvarig för denna del av Nordic Way 2.
Projektet, som pågår till 2020, bygger på ett konkret samarbete kring digital infrastruktur mellan de fyra trafikverksmyndigheterna i Norge, Sverige, Finland och Danmark. Ett av användarfallen i projektet handlar om utryckningsfordon.
Där ska ett standardiserat meddelande kallat ”Emergency Vehicle Approaching” (EVA) kunna varna andra för utryckningsfordon som närmar sig. Varningen ska nå både självkörande och andra fordon, och meddelandet innehåller också information om planerad färdväg. Därmed kan man specifikt nå de berörda fordonen med riktad och anpassad information.
VTI:s roll i projektet består bland annat i att använda körsimulatorer för att kravställa, utforma och demonstrera hur en sådan lösning kan te sig både från utryckningsfordonets och omgivande fordons och andra trafikanters perspektiv. En flyttbar simulator tas också fram för att kunna användas för demonstrationer och workshops. En första prototyp har redan testats av projektets deltagare.
– Vår förhoppning är att ett sådant varningssystem – om det är rätt utformat – förutom ökad framkomlighet och kortad utryckningstid också ska kunna leda till färre trafikolyckor. Samma teknik ska även kunna varna om läget för olycksplatser och räddningsinsatser under etablering respektive avveckling, säger Anders Lindström.
VTI ingår i Nordic Way 2 tillsammans med flera företag och organisationer, utöver svenska Trafikverket och deras norska, danska och finska motsvarigheter. Dit hör Carmenta som utvecklar ledningscentraler bland annat för SOS Alarm, Ericsson, Volvo AB, Volvo Cars, Zenuity, Swarco, SWECO, MSB med flera. Kopplingen till utryckningsförarna är också mycket viktig.
– VTI har genom åren byggt upp goda kontakter med de olika aktörer som dagligen bedriver utryckningskörning. Genom att arbeta tillsammans med dem kommer kunskapen att öka kring hur ett sådant här system bör utformas för att bli effektivt och säkert, säger Anders Lindström.
Kontakt: Anders Lindström, forskningschef, anders.lindstrom@vti.se, 08-555 365 09
Kontakter
Eva-Mari Löfqvistpressansvarig
Tel:013-20 42 08eva-mari.lofqvist@vti.seYtterligare presskontaktAvdelningen för kommunikation, marknad och bibliotek
Tel:013-20 40 00kombi@vti.seBilder
Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Risker och säkerhet - så reser hantverkare och omsorgspersonal i tjänsten3.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny forskningsstudie från VTI finansierad av AFA Försäkring granskar arbetsmiljö och säkerhet när hantverkare och omsorgspersonal reser i tjänsten. Rapporten – den första i sitt slag i Sverige – innehåller anmärkningsvärda resultat på flera områden.
Ny undervisningsfilm om riskerna med A-traktorer29.4.2024 08:32:47 CEST | Pressmeddelande
Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, lanserar en pedagogisk undervisningsfilm om riskerna med A-traktorer. Till filmen, som bland annat riktar sig till trafikskolor och andra utbildare, hör även en handledning med faktaunderlag och diskussionsfrågor.
Stora mängder mikroplaster från vägmarkeringar23.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Slitage av vägmarkeringar är en viktig källa till utsläpp av mikroplaster. Mängderna är svåra att beräkna men ligger uppskattningsvis på samma nivå som utsläppen från andra betydande och redan kända källor. Det visar en ny studie från VTI.
Cykling och ledarskap i fokus på Forum Vätternrundan 202410.4.2024 09:47:11 CEST | Pressmeddelande
Förra årets Forum Vätternrundan, som lanserades i samband med Vätternrundans Cykelvecka, blev en milstolpe för att lyfta cykelns betydelse i samhället. Den 14 juni är det återigen dags att samla branschexperter, forskare, politiker, folkhälsovetare, visionärer och cykelentusiaster till en dag av diskussioner och föreläsningar. I spetsen för årets program står Ari Riabacke, besluts- och ledarskapsexpert inom näringslivet.
Nytt projekt för lägre koldioxidutsläpp från färjorna i Östersjön8.4.2024 08:56:40 CEST | Pressmeddelande
Färjeförbindelser mellan fastlandet och öarna i Centrala Östersjön utgör en viktig del av de intermodala transportkedjorna som förbinder öarna med fastlandet. Nu går nio partner samman i ett nytt internationellt projekt för att minska koldioxidutsläppen från ö- och skärgårdsfärjor i centrala Östersjöregionen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum