Webbinarium 29/3 från Ukraina: Miljökonsekvenser av kriget

Tisdag 29 mars kl. 10 svensk tid sänder Naturskyddsföreningens samarbetsorganisation Ecoaction, Ukrainas största miljöorganisation, ett webbinarium via Zoom på temat vilka miljökonsekvenserna är av det pågående kriget. Medverkar gör en miljöansvarig statssekreterare från regeringen samt representanter från det civila samhället. Utländska journalister har möjlighet ställa frågor via Zoom. Diskussionen sker på ukrainska, men översättning till engelska finns att tillgå.

Discussion with experts “Crimes against the environment during the war”

March 29, Tuesday, 11:00 (EEST) (kl. 10 svensk tid).

ZOOM Meeting (link is sent after registration)

Visit an online- discussion with experts on “Crimes against the environment during the war”, which will take place on March 29 at 11:00 am in ZOOM. All participants will be able to ask their questions to the experts in the second part of the event. The event will be held on the platform of the Ukrinform.

Topics That Will Be Covered:

• Why is it important to collect evidence of the crimes against the environment during the war?
  • A month of war: the first conclusions on the war crimes against the environment on the territory of Ukraine.
  • Analysis of the situation at the territories of the nature reserve fund — what awaits nature after the war.
  • Explanation to the process of collecting evidence of the crimes against the environment and intro to the SaveEcoBot tools that allow recording crimes as well as vies data on fires and radiation pollution in real-time.

Speakers:

• Roman Shakhmatenko, Deputy Minister of environmental protection of Ukraine.
  • Yevgenia Zasiadko, Head of the Climate Department at NGO Ecoaction.
  • Oleksiy Vasyliuk, Head of the Ukrainian Environmental Protection Group NGO.
  • Iryna Chernysh, Head of the SaveDnipro NGO.

Moderator: Oleksii Pogorelov, President of the Ukrainian Media Business Association, Member of the Commission on Journalism Ethics.

We invite Ukrainian and foreign journalists to join the event. Simultaneous translation into English will be provided. The working language of the discussion — Ukrainian.

REGISTER via the link

Journalists will be able to ask questions online through ZOOM.

Accreditation of media representatives: anna@ukrinform.com

Accreditation will last until 10:00 on March 29, to confirm you need to specify the name, surname, title of the publication, after which you will have access to the link to the event in Zoom.

The event will be broadcast on Ukrinform’s YouTube channel: www.youtube.com/user/UkrinformTV

Mandatperiodens miljöbästa och miljösämsta partier rankas18.5.2022 06:05:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan 1988 har Naturskyddsföreningen inför varje riksdagsval granskat vad partierna har gjort och vill göra i miljöpolitiken. I dag lanseras Naturskyddsföreningens granskning av partiernas miljöpolitiska agerande under den gångna mandatperioden. Resultatet visar att Miljöpartiet utses till mandatperiodens miljöbästa parti och att Vänsterpartiet kommer tvåa. S, C och L delar en tredjeplats och uppmanas gå från ord till handling, medan M, KD och SD får underkänt.

PÅMINNELSE: Pressträff 18/5: Mandatperiodens miljöbästa och miljösämsta partier rankas17.5.2022 14:39:10 CEST | Pressmeddelande

Välkommen till en digital pressträff onsdagen den 18 maj om Naturskyddsföreningens granskning av miljöpolitiken under den gångna mandatperioden. Vi presenterar vår rankning av riksdagspartierna – från bäst till sämst utifrån deras miljöpolitiska insatser sedan valet 2018. Vi går också igenom mandatperiodens viktigaste miljöpolitiska segrar och bottennapp.

Naturskyddsföreningens två krav på regeringen efter helgens rikskonferens: stoppa importen och rädda biståndet15.5.2022 16:42:31 CEST | Pressmeddelande

Vid Naturskyddsföreningens rikskonferens i Mora 2022 uttrycktes djup solidaritet med Ukrainas befolkning och stor ilska över Rysslands illegala invasion. I ett öppet brev kräver nu Naturskyddsföreningens styrelse att regeringens förslag om nedskärningar på 9,2 miljarder i Sveriges biståndsbudget dras tillbaka, och att Sverige slutar importera fossil olja och gas från Ryssland. Samma uppmaning kommer också samarbetsorganisationen Ecoaction i Ukraina.