Webbinarium: Biologisk mångfald – vägen framåt

Mångfalden av liv på jorden minskar i snabbare takt än någonsin i mänsklighetens historia. Även i Sverige pågår en utarmning av biologisk mångfald. Samtidigt ökar trycket på våra naturresurser både på land, i sötvatten och i havet.

Biologisk mångfald, det vill säga all den variation mellan arter, inom arter och livsmiljöer som finns, är en förutsättning för livet på jorden. Förlusten av djur och växter är ett lika stort hot mot naturen och människan som klimatförändringarna. Läget är akut men inte hopplöst.

I samband med biologiska mångfaldens dag bjuder Naturskyddsföreningen, Stiftelsen Skansen och Världsnaturfonden WWF in till ett digitalt seminarium som lyfter betydelsen av den biologiska mångfalden för naturen och människan, tillståndet i Sverige och vad som krävs för att vända den negativa trenden.

Under seminariet lanserar Naturskyddsföreningen och Världsnaturfonden WWF rapporten "Biologisk mångfald – nuläge och vägen framåt" om Sveriges genomförande av globala miljöåtaganden (de så kallade Aichimålen) och presenterar förslag om hur Sverige behöver agera globalt och på hemmaplan. Seminariet avslutas med ett samtal med Sveriges miljö- och klimatminister Per Bolund.

Varmt välkommen!

Tid och plats
När: fredag 21 maj kl. 09:00-10:50
Var: Webbsändning via Youtube.
Hur: Anslut via länk.
Ingen anmälan krävs.
Kostnadsfritt.

Naturskyddsföreningen kommenterar: Fossila bränslen måste förbjudas 20301.6.2021 11:25:37 CEST | Pressmeddelande

Vi kan inte vänta till år 2040 med att fasa ut fossila bränslen om vi ska klara Parisavtalets klimatmål. Det skriver Naturskyddsföreningen i en kommentar till utredningen om utfasning av fossila drivmedel och förbudet mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar som presenteras idag. Förbudet mot försäljning av nya fossila bilar måste också genomföras till 2030.

Ny rapport: Sverige når inte mål för att bromsa naturkrisen21.5.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Krisen för den biologiska mångfalden är akut. Trots det allvarliga läget lyckas inte Sverige nå de 20 mål som sattes upp för tio år sedan av FN. Det visar en ny rapport där Naturskyddsföreningen och Världsnaturfonden WWF granskat Sveriges arbete med att genomföra de så kallade Aichimålen. I rapporten konstateras även att det helhetsgrepp som krävs för att bromsa naturkrisen saknas.