Western Digital lanserar världens första 22 TB CMR- och 26 TB ULTRASMR-hårddiskar

Vid dagens event "What's Next Western Digital" meddelade Western Digital (NASDAQ: WDC) att man börjat leverera 22TB och 26TB SMR HDD:er till utvalda skalbara molnkunder, något som adderar värde genom att sänka TCO och ytterligare öka arealtätheten.

Western Digitals omfattande teknikportfölj och ledande ställning gällande arealtäthet ger företaget en unik position inom lagringsinnovation. Genom sin unika OptiNAND™-teknik, energy-assisted PMR (ePMR), TSA (triple-stage actuator), HelioSeal® och nu också UltraSMR-teknik är Western Digital ledande inom hårddiskar och på god väg att kunna leverera 30+ TB HDD:er med ePMR.

-       Som en långvarig partner till branschens ledande molnleverantörer är vi väl införstådda med kraven för att bygga nästa generations molninfrastruktur. Vi har investerat i flera HDD-innovationer som vi utvecklat jämte vår teknik för arealdensitet. Vår avsikt med den här utvecklingsstrategin är inte bara att tillgodose kapacitetskraven hos världens största molnleverantörer utan också att leverera en plan för framtiden som också stödjer den ekonomiska utvecklingen av datacenter under flera decennier framöver. Med ePMR, OptiNAND och nu UltraSMR som grund för Western Digitals plan vad gäller hårddiskar, kan våra molnkunder fortsätta att snabbt skala sin verksamhet genom att dra nytta av våra innovationer för att sänka sin lagringskostnad, säger Ashley Gorakhpurwalla, EVP och GM, HDD Business Unit, Western Digital.

OptiNAND, UltraSMR och ePMR sänker TCO för molnet

De nya ePMR-diskarna utnyttjar Western Digitals OptiNAND-teknik för att frigöra oöverträffade kapacitetsnivåer, prestanda och dataflexibilitet. CMR-hårddisken på 22 TB innehåller OptiNAND för att leverera arealtäthet på en HelioSeal-plattform med tio diskar på 2,2 TB/platta.

Western Digitals nya UltraSMR-teknik kombinerar OptiNAND med egen firmware som utnyttjar hårdvaruförbättringar på hårddiskarsystemnivå och introducerar kodning av stora block. Tillsammans med en avancerad felkorrigeringsalgoritm som ökar antalet spår per tum (TPI) möjliggör detta högre kapacitet. Resultatet är Western Digitals nya 26 TB Ultrastar® DC HC670 UltraSMR HDD som ger 2,6 TB per platta, vilket ger 18 % mer kapacitet för molnkunder som optimerar sina staplar för att dra nytta av fördelarna med SMR. Med molntjänsteleverantörer som i allt högre grad lägger till SMR i sina färdplaner för datacenter, fungerar 26TB-kapaciteten som en brytpunkt för att påskynda införandet.

HDD:erna är specifikt kompatibla med OptiNAND och ger kunderna prestanda för WCE (write cache enable) i kombination med WCD (write cache disable) för ytterligare dataskydd eller motståndskraft vid nödstopp (EPO). För första gången i hårddiskarnas historia ger denna funktion för dataskydd vid skrivcache användarna både prestanda och dataskydd, oavsett vilket läge som väljs. OptiNAND ger hårddiskarna en betydande prestandaökning även i WCD-läge, som är störst vid slumpmässiga skrivningar med större blocköverföringar. Vid vanliga HDD-applikationsöverföringar på 256 KB eller mer förbättras IOPS och genomströmning med mer än 40 % jämfört med enheter utan OptiNAND, med en toppförbättring på mer än 80 % vid en överföringslängd på 1 MB. Se den tekniska beskrivningen för mer information.

Tillgänglighet gällande 22TB CMR- och 26TB UltraSMR-hårddiskar:

• Ultrastar DC HC570 HDD med 22 TB och den nya Ultrastar DC HC670 UltraSMR HDD med 26 TB är nu tillgängliga för utvalda hyperscale-kunder. DC HC570 HDD kommer att börja levereras storskaligt till försäljningskanaler och UltraSMR HDD kommer att börja levereras till utvalda kunder sommaren 2022.

• Ultrastar Data60 och Data102 JBODs kommer att inkludera de nya 22TB CMR Ultrastar HDDs redan i sommar. Därmed kommer de att leverera branschens högsta lagringstäthet i en fullt optimerad plattform för ökad hållbarhet och datatillförlitlighet för mjukvarudefinierad lagring.

• Western Digital utökar OptiNAND-innovationerna i sin HDD-portfölj och kommer att leverera 22TB WD Purple® Pro HDDs för smart video/övervakning, WD Red® Pro HDDs för NAS-lösningar och WD Gold® HDDs för systemintegratörer och återförsäljare som riktar sig till såväl storföretag samt små och medelstora bolag. Dessa hårddiskar kommer att vara tillgängliga i sommar.

Ytterligare information:

Pressbilder:

Western Digital har som mål att frigöra potentialen i data genom att utnyttja möjligheten att använda den. Med både Flash- och HDD-franchiser, understödda av framsteg inom minnesteknik, skapar vi banbrytande innovationer och kraftfulla datalagringslösningar som gör det möjligt för världen att förverkliga sina ambitioner. Som en del av våra värderingar är vi medvetna om att det är brådskande att bekämpa klimatförändringarna och har åtagit oss att uppnå ambitiösa mål för koldioxidminskningar som godkänts av Science Based Targets-initiativet. Läs mer om Western Digital och varumärkena Western Digital®, SanDisk® och WD® på www.westerndigital.com.