Work Life-undersökning om effektiva arbetsplatser: Fikarasten gör dig effektiv

Nu är det bevisat: den gamla hederliga fikarasten på jobbet ger mer effektiva medarbetare. Att inte fika tillsammans leder dessutom till sämre stämning på arbetsplatsen. Detta framgår av den senaste Work Life-undersökningen i samarbete med Kairos Future där drygt 8 000 personer i Manpower-panelen svarat på frågor om arbete och karriär.

Undersökningen pekar på ett tydligt samband mellan gemensamma fikaraster och ökad effektivitet. På arbetsplatser där man fikar tillsammans två eller fler gånger per dag anser 65 procent av svenskarna att medarbetarna jobbar effektivt. Samtidigt säger enbart 56 procent av medarbetarna på arbetsplatser där man aldrig fikar tillsammans att de är effektiva.

– Undersökningen visar att svenskar behöver sin gemensamma fikarast. Man kan fråga sig vad som kommer först: är det fikapauserna i sig som skapar en positiv stämning eller är det den positiva stämningen som leder till att människor fikar mera? Klart är dock att medarbetare som både är effektiva och glada naturligtvis är varje arbetsgivares dröm, säger Peter Lundahl, vd på Manpower Sverige.

Gemensam fika höjer stämningen
På arbetsplatser där man aldrig tar gemensam fikapaus säger endast varannan (54 procent) medarbetare att det är en positiv stämning på arbetsplatsen. Det kan man jämföra med de arbetsplatser där man fikar ungefär två gånger om dagen. Där anser hela 69 procent av medarbetarna att stämningen är positiv.

Undersökningen har även genomförts i Norge där man inte har samma fikatradition på arbetsplatserna som i Sverige. De norska resultaten pekar inte heller på samma tydliga samband mellan gemensamma fikastunder och effektivitet. Bland norrmännen uppger 31 procent att de aldrig fikar tillsammans, men trots det uppfattar de att stämningen på jobbet är god.

Äldre norrlänningar fikar mest
Äldre uppger oftare än yngre att man regelbundet fikar tillsammans på arbetsplatsen. 42 procent av 40-talisterna fikar minst två gånger per dag, att jämföra med 70-talisterna där enbart 30 procent fikar så ofta.Ju längre norrut i Sverige vi kommer desto vanligare är det att regelbundet fika tillsammans. Varannan (51 procent) norrlänning fikar minst två gånger om dagen, att jämföra med stockholmarna där bara var femte (17 procent) gör det.

– Det här slår hål på myten om norrlänningarna. De fikar mest, men är därmed också de som både är mest effektiva och har trevligast på jobbet. De stressade stockholmarna har kanske en del att lära, säger Peter Lundahl, vd på Manpower Sverige.

Sammanfattningsvis visar undersökningen att manliga, norrländska operatörer som är födda på 40-talet är de som statistiskt sett fikar allra mest. Stockholmskvinnor födda på 70-talet som jobbar inom handeln är de som fikar allra minst.

Fikatoppen
Hur stor andel fikar minst 2 gånger / dag

Norra och mellersta norrland (Västernorrland, Jämtland, Västerbotten, Norrbotten) - 51%
Norra mellansverige (Värmland, Dalarna, Gävleborg) - 47%
Småland och öarna (Jönköping, Kronoberg, Kalmar, Gotland) - 42%
Östra mellansverige (Uppsala, Södermanl., ÖG, Örebro, Västmanl.) - 40%
Västsverige (Halland, Västra Götaland) - 35%
Skåne & Blekinge (Blekinge län, Skåne län) - 30%
Stockholm (Stockholms län) - 17%

För mer information, kontakta:
Hans Makander, informationschef Manpower Sverige, tel. 070-377 45 43.
Resultatrapport samt bild på vd Peter Lundahl finns i pressrummet på manpower.se

Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel som kontinuerligt kommunicerar vad människor i Sverige tycker om jobbet, lönen och annat som är viktigt i livet. Panelen består av närmare 20 000 personer, som svarar på aktuella frågor om arbetslivet. Panelen representerar ett tvärsnitt av befolkningen, såväl vad gäller ålder och utbildning som geografisk härkomst.

Fakta om Manpower
Manpower skapar och levererar tjänster som gör kunderna till vinnare på en föränderlig arbetsmarknad. Manpower genererar drygt 20 000 jobb per år i Sverige och är med sina 4 000 kontor i 82 länder världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. I Sverige finns Manpower på 70 orter och har 11 000 medarbetare. Manpower.se är Sveriges största privata jobbsite med information och tjänster om att söka jobb, 100.000 aktiva cv och tusentals lediga tjänster.

ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Genom oss hittar företag rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2023 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för fjortonde året. I Sverige har vi omkring 6 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis® och Talent Solutions®. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.