WSP förstärker inom affärsnära och kommersiell rådgivning

Allt fler teknikkonsultbolag i världen kompletterar den tekniska rådgivningen med en mer affärsstrategisk rådgivning. I Sverige är det ännu inte lika vanligt, men WSP har rört sig i den riktningen under en tid, bland annat genom rekrytering av kommersiella rådgivare med strategisk infrastrukturkompetens.

Åsa Almesjö är chef över den nya avdelningen strategisk infrastrukturrådgivning. Bilden får användas fritt av tredje part i samband med denna artikel. Foto: Oskar Hjelm

– Vi ser tydligt att det finns en allt större efterfrågan på tjänster som kombinerar teknisk expertis med kunskap kring olika strategiska frågeställningar och affärsmodeller. Vi är därför glada att vi lyckats rekrytera rätt personer för att kunna bygga ut den här delen av vår verksamhet. Detta, i kombination med vår breda globala plattform, gör att vi står rätt positionerade för att ta oss an komplexa projekt även ur ett affärsmässigt och strategiskt perspektiv, säger Håkan Danielsson, vd på WSP.

WSP sticker ut bland konkurrenterna genom affärsområdet Advisory som samlar kompetens inom rådgivning, analys och utredningsverksamhet. Genom ett antal externa rekryteringar och kraftsamling internt pågår nu ett arbete med att bygga upp en starkare organisation kring den mer strategiska och affärsnära rådgivningen. Åsa Almesjö är chef över den nya avdelningen strategisk infrastrukturrådgivning och en av dem som nyligen anslutit sig till WSP. Hon har en lång bakgrund som managementkonsult på KPMG och PA Consulting och har även jobbat på Försvarets Materielverk (FMV) med armé och flygmateriel.

– Det är tydligt att vi med olika kompetenser behöver arbeta ännu mer tillsammans när samhället beslutar om stora investeringar. Genom att kliva in hos WSP får jag tillgång till över 50 000 kollegor världen över med all teknisk, klimat- och hållbarhetsexpertis vi kan behöva. Samtidigt ser jag att vi som har en mer kommersiell bakgrund kan tillföra mycket i kunddialoger och projekt.

Åsas team kommer arbeta med allt från initiala strategiska frågeställningar som exempelvis finansierings- och organisering, till stöd vid implementering av komplexa infrastrukturprojekt.

– Denna förmåga att kunna ta ett helhetsgrepp, från ax till limpa, tror vi kommer uppskattas av marknaden, säger Åsa Almesjö.

För mer information vänligen kontakta;

Åsa Almesjö, chef strategisk infrastrukturrådgivning
asa.almesjo@wsp.com

Så utmanas Sveriges elsystem enligt ny kartläggning – skillnaderna i landet är stora22.2.2021 06:12:00 CET | Pressmeddelande

Fram till 2045 kommer Sveriges totala elanvändning att öka med mellan 40 och 60 procent. Mot bakgrund av detta har analys- och teknikkonsultföretaget WSP gjort en genomlysning av svenska kommuners förutsättningar. Resultatet visar att bristerna kring elförsörjningen kommer bli påtagliga på fler håll framöver. En rejäl ökning av vindkraft samt ny teknik för lagring väntas bli lösningen, men först behöver ansvarsfrågan redas ut, menar WSP.