WSP stöttar Rådet för hållbara städer med initiativet ”Visioner: i norr”

WSP är spindeln i nätet när kommuner i Norrbotten och Västerbotten nu satsar på kreativa samarbeten för att tänka nytt och hållbart. Bakgrunden är bland annat industriutvecklingen i norra Sverige med stora behov av inflyttad arbetskraft och därmed samhällsutveckling.
Drönarbild över Umeå. Foto: Umeå kommun, Niklas Forsgren/Jan Bergman

Visioner: i norr är en del av Rådet för hållbara städers arbete och görs i enlighet med EU:s initiativ New European Bauhaus. Bakom satsningen står Boverket, ArkDes, Energimyndigheten, Vinnova och Formas och övriga myndigheter i Rådet för hållbara städer tillsammans med kommunerna Kiruna, Gällivare, Boden, Luleå, Skellefteå och Umeå. På uppdrag av Boverket har WSP en nyckelroll i arbetet.

– Vi är väldigt stolta och glada att ha fått förtroendet att vara med redan från början i detta spännande initiativ. Det som nu sker i norra Sverige är utmanande på många sätt och att få arbeta med samhällsomvälvning tillsammans med många olika aktörer är väldigt givande och lärorikt, säger Helena Klintström som är ansvarig för hållbar stadsutveckling på WSP.

Målet med Visioner: i norr är att lyfta samtalet om hållbar stadsutveckling och att stötta utvecklingen av samhällen som håller över lång tid framöver.

– Vi vill fånga in nya tankar och idéer men samtidigt väldigt konkret svara på kommunernas utmaningar här och nu. Som att få fler människor att lockas att bo länge i de norra länen samtidigt som viljan och behoven hos de som redan bor här tas till vara, menar Helena Klintström.

I initiativet har elva kreativa team valts ut för att bidra. Teamen har valts ut för att vara nytänkande och multidisciplinära, och består av allt från arkitekter, till konstnärer och poeter som med hjälp av lokala aktörer, invånare och myndigheter ska skissa på konkreta utmaningar. Den 20 maj ska teamens arbete presenteras i form av skisser, filmer eller på annat sätt som konkret visar nya lösningar på utmaningarna. WSPs uppdrag är att vara spindeln i nätet för allt detta genom processledning, projektledning och rådgivning.

Läs mer på Hållbar stad: Elva kreativa krafter tänker nytt och skissar kring framtidens hållbara, inkluderande och vackra livsmiljöer - Hållbar Stad (hallbarstad.se)

Drönarbild över Umeå. Foto: Umeå kommun, Niklas Forsgren/Jan Bergman