WSP utser ny vd för Norden

WSP är en av de största aktörerna på den nordiska teknikkonsultmarknaden. Nu satsar koncernen ytterligare genom att samla de nordiska länderna till en egen region. Chef för den nya regionen blir Anna-Lena Öberg-Högsta, tidigare vd inom Golder-koncernen, ett globalt bolag som WSP förvärvade i april förra året.

Anna-Lena Öberg-Högsta, tidigare vd inom Golder-koncernen, blir ny vd för WSP i Norden. Bilden får användas fritt av tredje part i samband med denna artikel. Foto: Oskar Hjelm

– Jag ser väldigt mycket fram emot att leda WSP i Norden och att få en möjlighet att utveckla vårt samarbete. Vår omvärld förändras oerhört snabbt och det kräver nya arbetssätt med digitala lösningar och fokus på klimatfrågorna. Som ett världsledande konsultföretag inom teknik, projektering och rådgivning ser jag stora möjligheter i att säkra våra kunders behov inför framtiden genom att stärka vår samverkan regionalt och globalt mellan våra konsulter, säger Anna-Lena Öberg-Högsta.

Anna-Lena Öberg-Högsta är teknisk doktor och docent i geoteknik. Hon har 28 års erfarenhet av miljö- och anläggningsbranschen. Anna-Lena har över 20 års erfarenhet av ledande internationella roller, nu senast som vd för Europa och Mellanöstern på Golder Associates.

– Vi kommer att investera i och fokusera på samverkan för att stärka och nyttja befintlig kompetens samt addera ny kompetens genom organisk tillväxt och förvärv för att maximera vårt tjänsteerbjudande. Jag är övertygad om att satsningen på Norden kommer att leda till att WSP ytterligare stärker sin position på marknaden med ökad tillväxt och lönsamhet.

Anna-Lena Öberg-Högsta tillträdde den nya tjänsten den 1 oktober. Magnus Meyer, som tidigare både varit vd för WSP i Sverige och nu senast för WSP Norden och Europa, går efter åtta år vidare utanför bolaget.

WSP i Norden har över 6000 medarbetare, varav 4100 är i Sverige. Håkan Danielsson är fortsatt vd för WSP Sverige.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anna-Lena Öberg-Högsta

Anna-lena.oberg-hogsta@wsp.com

WSP är ett av världens ledande konsultbolag och rådgivare inom samhällsutveckling. Vi utvecklar allt ifrån städer och transportsystem till vattenförsörjning och höga hus. Med 50 000 medarbetare i över 40 länder samlar vi experter inom analys och teknik, för att framtidssäkra världen. I Sverige har vi omkring 4 200 medarbetare.

Långsam återhämtning för kollektivtrafiken väntas efter pandemin – störst intresse för att återgå till privata resor30.8.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Nya rutiner och resvanor förstärktes under pandemins tredje våg. En färsk studie från analys- och teknikkonsultföretaget WSP bekräftar tidigare mätningar som visar att kollektivtrafiken riskerar att förlora en av fem resenärer i storstadsregionerna jämfört med innan pandemin, vilket kan leda till negativa konsekvenser enligt WSP.