WSP Sverige

Ytterligare ett Europa-förvärv – WSP tar sig in på den nederländska marknaden

I september blev det officiellt att WSP förvärvat danska Orbicon vilket stärker WSP i Norden med 500 personer och innebär att WSP numera även finns på Grönland och Island. Nu kliver bolaget in på ytterligare en ny marknad genom förvärvet av Lievense - en av Nederländernas ledande konsulter inom bland annat energi och vatten.

Magnus Meyer. Foto:WSP

– Förvärvet ligger i linje med WSPs globala strategi att växa i Europa och det ger oss en unik chans att etablera oss i Holland. Förvärvet innebär att vi nu är 16 000 medarbetare i Europa och stärker därmed vår position som Europas ledande konsult inom samhällsutveckling. Holland är en intressant marknad där vi ser stor potential, och man ligger precis som WSP, i framkant vad gäller hållbarhet och teknisk kompetens, säger Magnus Meyer, vd WSP Europa.

Lievense rankas bland de 15 mest framgångsrika teknikkonsulterna i Holland och är verksamma inom fastigheter, miljö, infrastruktur, energi och vatten.

– Att bli en del av WSP är goda nyheter för Lievense och våra medarbetare. Vi är glada över att få ingå i ett bolag med starka kundrelationer och som har värderingar som stämmer överens med våra. WSP är kända för kompetens i världsklass och de har ett globalt nätverk som kommer hjälpa oss att växa nationellt och internationellt samtidigt som det ger oss betydande möjligheter för både kunder och medarbetare. För oss är WSP den ideala partnern för vår framtida tillväxtresa, säger Eric van den Broek, vd på Lievense.

Om Lievense

Lievense grundades 1964 och är ett multidisciplinärt teknikkonsultbolag som verkar inom fastigheter, infrastruktur, energi, vatten och miljö. Lievenses experter erbjuder ingenjörs- och designtjänster, byggledning och strategisk rådgivning. Bolaget har varit involverat i projekt så som renoveringen och expansionen av Museum Paleis Het Loo, en av Hollands mest populära museum. Dessutom har de arbetat med expansionen av Princess Beatrix sluss, den tredje kammaren i detta nationalmonument från 1938 invigdes officiellt av prinsessan Beatrix i februari 2019. Huvudkontoret ligger i Breda och Lievense har cirka 375 medarbetare.

För mer information, vänligen kontakta:

Magnus Meyer, VD, WSP Europa
E-post: magnus.meyer@wsp.com

Magnus Meyer. Foto:WSP

WSP Sverige

WSP är ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag. Vi erbjuder tjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur och Miljö & Energi. Tillsammans har vi 49 000 medarbetare på över 550 kontor i 40 länder. I Sverige har vi omkring 4 200 medarbetare på ett 50-tal kontor.

Följ WSP Sverige

Senaste pressmeddelandena från WSP Sverige

Stadskärnorna med bäst framtidsutsikter – här är hela listan10.10.2019 07:18:54 CESTPressmeddelande

När konsultbolaget WSP undersökt utsikterna för 67 svenska stadskärnor rankades Jönköping högst. Stadskärnan har enligt undersökningen de bästa ekonomiska och demografiska förutsättningarna för framtiden. Positiv befolkningsökning, hög andel sysselsatta inom kunskapsintensivt näringsliv och god ekonomi bland de boende i staden är områden som rankas högt i undersökningen.