Ytterligare ett Europa-förvärv – WSP tar sig in på den nederländska marknaden

I september blev det officiellt att WSP förvärvat danska Orbicon vilket stärker WSP i Norden med 500 personer och innebär att WSP numera även finns på Grönland och Island. Nu kliver bolaget in på ytterligare en ny marknad genom förvärvet av Lievense - en av Nederländernas ledande konsulter inom bland annat energi och vatten.

Magnus Meyer. Foto:WSP

– Förvärvet ligger i linje med WSPs globala strategi att växa i Europa och det ger oss en unik chans att etablera oss i Holland. Förvärvet innebär att vi nu är 16 000 medarbetare i Europa och stärker därmed vår position som Europas ledande konsult inom samhällsutveckling. Holland är en intressant marknad där vi ser stor potential, och man ligger precis som WSP, i framkant vad gäller hållbarhet och teknisk kompetens, säger Magnus Meyer, vd WSP Europa.

Lievense rankas bland de 15 mest framgångsrika teknikkonsulterna i Holland och är verksamma inom fastigheter, miljö, infrastruktur, energi och vatten.

– Att bli en del av WSP är goda nyheter för Lievense och våra medarbetare. Vi är glada över att få ingå i ett bolag med starka kundrelationer och som har värderingar som stämmer överens med våra. WSP är kända för kompetens i världsklass och de har ett globalt nätverk som kommer hjälpa oss att växa nationellt och internationellt samtidigt som det ger oss betydande möjligheter för både kunder och medarbetare. För oss är WSP den ideala partnern för vår framtida tillväxtresa, säger Eric van den Broek, vd på Lievense.

Om Lievense

Lievense grundades 1964 och är ett multidisciplinärt teknikkonsultbolag som verkar inom fastigheter, infrastruktur, energi, vatten och miljö. Lievenses experter erbjuder ingenjörs- och designtjänster, byggledning och strategisk rådgivning. Bolaget har varit involverat i projekt så som renoveringen och expansionen av Museum Paleis Het Loo, en av Hollands mest populära museum. Dessutom har de arbetat med expansionen av Princess Beatrix sluss, den tredje kammaren i detta nationalmonument från 1938 invigdes officiellt av prinsessan Beatrix i februari 2019. Huvudkontoret ligger i Breda och Lievense har cirka 375 medarbetare.

För mer information, vänligen kontakta:

Magnus Meyer, VD, WSP Europa
E-post: magnus.meyer@wsp.com

Magnus Meyer. Foto:WSP

Resa kollektivt säkrare än matbutiker menar pendlare - ny forskningsrapport om attityder i kollektivtrafiken under pandemin11.1.2021 06:45:00 CETPressmeddelande

Antalet resenärer i kollektivtrafiken har minskat dramatiskt sedan Covid-19 började spridas. Men pandemin har inte bara påverkat antalet resenärer, utan också känslorna hos de som reser. Stämningen i kollektivtrafiken har blivit mildare, och en sorts gemensam respekt har vuxit fram. Samtidigt har en del osäkerhet kring tidigare självklara beteenden uppstått, exempelvis vilket agerande som är rätt då en medpassagerare behöver hjälp.

Elnät, vattenledningar och vägar närmar sig sitt bäst före-datum – oron i branschen är stor9.12.2020 07:13:00 CETPressmeddelande

En ny rapport från analys- och teknikkonsultföretaget WSP visar att det finns en stor oro i samhällsbyggnadsbranschen för flera av våra gemensamma samhällstillgångar. Störst är oron för vatten- och elförsörjning, både på lång och på kort sikt. Det är hög tid att ansvariga myndigheter sätter sig in i hur statusen ser ut för våra samhällsbärande funktioner och hur de påverkar varandra om de inte fungerar, menar de organisationer som intervjuas i rapporten. Annars riskerar vi att få stora problem på lång sikt.

Fler äldre bör inkluderas i arbetet med frågor som rör dem enligt ny rapport24.11.2020 07:13:00 CETPressmeddelande

Människor i Norden blir allt äldre, vilket gör arbetet för att tillgodose behoven hos äldre individer i samhället allt mer angeläget. En viktig del i att skapa förutsättningar för aktivt och hälsosamt åldrande är att den äldre befolkningen i högre grad deltar i planeringen av frågor som angår dem. Det konstateras i analys- och teknikkonsultföretaget WSPs rapport ”Att åldras i Norden”, som gjorts på uppdrag av Nordens välfärdscenter.