Zlatans fotbollsskor sålda för 282.000 kr

För fem år sedan, den 14 november 2012, gjorde Zlatan Ibrahimovic ett av sina kanske mest spektakulära mål. På Stockholms Auktionsverks Sportauktion den 21 november såldes hans skor, från just matchen mellan Sverige och England, för 282 000 kr.

Zlatan Ibrahimovic gjorde Sveriges samtliga fyra mål i 4-2 matchen mot England den 14 november 2012. Den sista fullträffen, en bicykleta från 30 meter, röstades fram till årets snyggaste mål i världen på FIFAS årliga gala. Målet blev också förevigat på ett frimärke.

Skorna, som ingick i Stockholms Auktionsverks sportauktion, såldes för 282 000 kr.

För mer information vänligen kontakta ansvarig intendent:
Michael Nilzon
08-453 67 18 • michael.nilzon@auktionsverket.se

Big Bengts museum på auktion21.9.2018 17:55Pressmeddelande

Helsingborgs Auktionsverk har fått förtroendet att sälja Big Bengts museum i Småland. Den 19-21 oktober går cirka 1400 föremål under klubban på High Chaparral. Föremålen är till antalet många, sortimentet brett och den fysiska volymen gigantisk. Samlingen består av allt från veteranbilar, veteran MC, mopeder, ångvältar, lokomotiv, stationära motorer, nautica, technica, leksaker, emaljskyltar, skulpturer, möbler och tavlor - under årtionden insamlade av nöjesparkens grundare, Big Bengt Erlandsson (1922-2016). Försäljningen sker då High Chaparral har stora planer om ett nytt interaktivt museum, med planerad öppning i 2020.