Zlatans fotbollsskor sålda för 282.000 kr

För fem år sedan, den 14 november 2012, gjorde Zlatan Ibrahimovic ett av sina kanske mest spektakulära mål. På Stockholms Auktionsverks Sportauktion den 21 november såldes hans skor, från just matchen mellan Sverige och England, för 282 000 kr.

Zlatan Ibrahimovic gjorde Sveriges samtliga fyra mål i 4-2 matchen mot England den 14 november 2012. Den sista fullträffen, en bicykleta från 30 meter, röstades fram till årets snyggaste mål i världen på FIFAS årliga gala. Målet blev också förevigat på ett frimärke.

Skorna, som ingick i Stockholms Auktionsverks sportauktion, såldes för 282 000 kr.

För mer information vänligen kontakta ansvarig intendent:
Michael Nilzon
08-453 67 18 • michael.nilzon@auktionsverket.se

Niclas Forsman lämnar sin tjänst som VD på Stockholms Auktionsverk15.3.2018 17:21Pressmeddelande

Niclas Forsman har valt att träda tillbaka som VD för Stockholms Auktionsverk efter 21 år på posten. Under hans ledning har Auktionsverket tagit steget in i ett nytt årtusende och presenterat konst, konsthantverk, design och antikviteter av högsta klass för allmänheten. Inte bara som handelsplats, utan också som kulturinstitution och kunskapscenter som förmedlat konst och konsthistoria på ett suveränt och respektfullt sätt.

ART PROJECT THANDA - Internationell grupputställning på Stockholms Auktionsverk med Afrika, Punk, Mexiko, biblisk feminism och New York-dandyism som tema19.1.2018 14:30Pressmeddelande

År 2016 tog konstnär Johan Falkman med sig 17 internationella konstnärer till Intibane, ett forsknings-camp, del av Dan Olofssons Safari Lodge, Thanda, i Sydafrika.Där fick de inspireras av den afrikanska kulturen, människorna, djurlivet och naturen. Arbetet presenteras nu i en stor grupputställning med måleri, skulptur och fotografi. Alla intäkter går till Christin och Dan Olofssons välgörenhetsorganisation Star for Life. Organisationen hjälper sydafrikanska ungdomar med utbildning och hälsa.