Zlatans skor på auktion

För fem år sedan, den 14 november 2012, gjorde Zlatan Ibrahimovic ett av sina kanske mest spektakulära mål. Nu går hans skor, från just matchen mellan Sverige och England, på auktion hos Stockholms Auktionsverk.

Zlatan Ibrahimovic gjorde Sveriges samtliga fyra mål i 4-2 matchen mot England den 14 november 2012. Den sista fullträffen, en bicykleta från 30 meter, röstades fram till årets snyggaste mål i världen på FIFAS årliga gala. Målet blev också förevigat på ett frimärke. Stockholms Auktionsverk har nu fått förtroendet att sälja Zlatan Ibrahimovics matchanvända skor från just denna historiska match.

Skorna ingår i Stockholms Auktionsverks Sportauktion där du tillsammans med Zlatans skor hittar 150 andra spännande sportföremål.

Visning Nybrogatan 32, Stockholm
17-21 november

Auktion online
21 november

Michael Nilzon
Intendent, Stockholms Auktionsverk
tel: 08-453 67 18
michael.nilzon@auktionsverket.se

Nina Juhl
Marknad
nina.juhl@auktionsverket.se

Big Bengts museum på auktion21.9.2018 17:55Pressmeddelande

Helsingborgs Auktionsverk har fått förtroendet att sälja Big Bengts museum i Småland. Den 19-21 oktober går cirka 1400 föremål under klubban på High Chaparral. Föremålen är till antalet många, sortimentet brett och den fysiska volymen gigantisk. Samlingen består av allt från veteranbilar, veteran MC, mopeder, ångvältar, lokomotiv, stationära motorer, nautica, technica, leksaker, emaljskyltar, skulpturer, möbler och tavlor - under årtionden insamlade av nöjesparkens grundare, Big Bengt Erlandsson (1922-2016). Försäljningen sker då High Chaparral har stora planer om ett nytt interaktivt museum, med planerad öppning i 2020.