Vänsterpartiet vill införa ett nytt klimatbistånd för att möta klimatförändringarna

Extrema väderhändelser som torka och översvämningar slår redan idag hårt mot människor i stora delar av världen och klimatfrågan är en av de frågor människor bryr sig allra mest om i valrörelsen. Trots att det är den rika delen av världen som står för den största delen av utsläppen är det den fattiga som drabbas hårdast. Vänsterpartiet vill därför se ett nytt klimatbistånd som ska användas till förebyggande klimatåtgärder som motverkar konsekvenserna av de klimatförändringar vi redan ser.

- För oss i Vänsterpartiet är klimatet en ödesfråga. Det är därför vi har den mest ambitiösa miljöpolitiken i riksdagen. I budgetförhandlingarna med regeringen har vi bl.a. drivit och fått igenom gratis kollektivtrafik under sommarlovet för unga, vi har räddat viktiga nattåg och vi har satsat på kollektivtrafik i landsbygd. Men när det kommit till vårt förslag om ett nytt klimatbistånd utöver biståndsmålet så har regeringen alltid sagt nej. Klimatmålen måste gå före kortsiktiga vinstintressen och den rika delen av världen måste ta sitt historiska ansvar, säger Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiets partiledare.

Det nya klimatbiståndet ska bestå av nya additionella medel, det vill säga vara ytterligare medel utöver det utlovade biståndet och trappas upp under tre år. Pengarna kan t.ex. användas för omställning till ekologiskt hållbara jordbruk, teknikutveckling eller utbyggnaden av förnybar energi. Vänsterpartiets förslag innebär att det nya klimatbiståndet uppgår till 500 mnkr år 2019, 750 mnkr år 2020 och 1 mdkr år 2021.

Tove Liljeholm pressekreterare till Jonas Sjöstedt, 073-816 64 70

Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64 (ej sms)

Ulla Andersson,Vänsterpartiet: ”Ojämlikheten förstärks med regeringens budget”18.9.2019 11:15:14 CESTPressmeddelande

Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson är djupt kritisk mot den budget som är ett resultat av regeringens samarbete med sina nya borgerliga samarbetspartners Centern och Liberalerna. - I Socialdemokraternas Sverige sliter kvinnor ut sig i välfärden medan högavlönade och välbeställda män får stora skattesänkningar. Socialdemokraterna valde skattesänkningarna före välfärden, säger Ulla Andersson. Skattesänkningarna för höginkomsttagarna kostar hela 6 miljarder medan landets 290 kommuner knappt får 5 miljarder i generella statsbidrag att dela på tillsammans. Underfinansieringen av välfärden slår hårt mot gamla och barn och mot de anställda. Samtidigt som arbetslösheten ökar har slakten av arbetsförmedlingen slagit hårt mot de arbetslösa. - 73-punktsgängets budget innebär ett svek mot välfärden och klyftorna djupnar mellan de som redan har och de som inte har, säger Ulla Andersson. En sänkning av arbetsgivaravgiften för MC Donalds och Rut-företag för att anställa fo

Amineh Kakabaveh går ur Vänsterpartiet29.8.2019 12:55:40 CESTPressmeddelande

Amineh Kakabaveh meddelade i går eftermiddag, onsdag 28/8, att hon inte längre vill vara medlem i Vänsterpartiet. Önskemålet om utträde bekräftades av Amineh vid 17-tiden. Amineh Kakabaveh är därmed inte längre medlem i Vänsterpartiet. Då hon inte längre är medlem finns ingen anledning att fatta formella beslut i ärendet om eventuell uteslutning. Därmed konstaterar vi att Vänsterpartiet och Amineh Kakabaveh går skilda vägar.