Omnicom Media Group

7 byråer, en gemenskap

Omnicom Media Group är Sveriges och världens ledande byrånätverk (Recma 2023) som verkar på ett globalt plan för att hjälpa tusentals kunder med tillväxt genom marknadsföring. Med 250 medarbetare i Sverige och 21 000 anställda globalt har Omnicom talang, expertis och inflytande för att leverera starka resultat och låta siffrorna tala till kunderna. Omnicom består av de sju prisbelönta byråerna - Hearts & Science, OMD, PHD, Annalect, Transact, TRKKN och Drum - alla med sin egen inriktning och expertis inom marknadsföringslandskapet.
 
I Sverige har Omnicom kontor I Stockholm på Katarinavägen 9 och I Göteborg på Nils Ericssonsgata 3. 

Kategori
Visa

Omnicom anordnar Media Days Week i Stockholm: Ledande medieföretag samlas för att inspirera och innovera25.9.2024 09:51:00 CEST | Pressmeddelande

Omnicom Media Group Sverige är stolta över att tillkännage lanseringen av deras allra första Omnicom Media Days Week, ett veckolångt evenemang utformat för att inspirera, utmana och stärka samarbetet mellan ledande medieorganisationer och Omnicoms team. Från den 23 till och med den 27 september kommer Omnicoms kontor i Stockholm att fungera som en innovationshub och kreativ energikälla där mediejättar från olika plattformar och branscher samlas för att utforska framtidens mediesamarbeten och driva exceptionella resultat för kunder. Representanter från några av de mest inflytelserika medieföretagen, som listas nedan, kommer att delta i evenemanget: Aller Media Schibsted Sverige Amazon Ads Acast Bauer Media Viaplay Group Spotify Advertising JCDecaux Ocean Outdoor Sweden Clear Channel Sweden Google Sweden Warner Bros. Discovery TV4 Filmstaden Meta Sweden Snapchat TikTok for Business Bonnier News En vecka av inspiration och utmaningar Omnicom Media Days Week kommer att erbjuda en unik möjl

Varför syns så få kvinnor i marknadsföringsdebatten?24.4.2024 17:17:00 CEST | Pressmeddelande

Trots att marknadsföringsvärlden till stor del befolkas av kvinnor är det männen som syns. För att fler kvinnor ska ta klivet till chefspositioner behövs fler förebilder, det skriver Giselle Almonacid. Mark Ritson, Sir John Hegarty, Alex Bugosky, Les Binet, Peter Field, Tom Goodwin, Byron Sharp. Och såklart Karen Nelson-Field. I marknadsföringsvärlden råder ingen brist på profeter och gurus. Vissa har nått stjärnstatus på grund av sin insamlade kunskap, andra genom lysande formuleringsförmåga. Oaktat förklaringen till statusen är den absoluta majoriteten män. Vi behöver inte gå utomlands för att konstatera att den samlade expertkåren inom marknadsföring domineras av män. Åtminstone den del av expertkåren som syns och hörs. Den som scrollar igenom de senaste månadernas debattexter här på Resumé får förbereda sig på att möta en himla massa män. Jag roade mig själv med att räkna och fick det till att 21 av de 28 senaste texterna är skrivna av män, redaktionens egna texter borträknade. Om

Omnicom fortsätter att satsa på sitt nordiska utbytesprogram15.4.2024 09:13:00 CEST | Pressmeddelande

Omnicom fortsätter att investera i sitt nordiska utbytesprogram. Initiativet startade 2022 när tre medarbetare från det svenska kontoret åkte till Danmark för ett två månaders utbyte. Det är nu Omnicom Sveriges tur att välkomna medarbetare från det danska kontoret som kommer att arbeta på Omnnicom byrån, Transact. De kommer att arbeta tillsammans med teamet i Stockholm, där de delar med sig av sin egen kunskap från den danska marknaden men också utvecklar sin egen kunskap inom SEO och SEM. Förutom att vi har dansk personal på plats i Sverige just nu, är samtidigt våra norska kollegor i Köpenhamn, vilket bidrar till att öka kontakten mellan kontoren i Danmark, Sverige och Norge. Utöver det nordiska utbytet har några Omnicom-anställda redan rest på utbyte till städer som London, Prag och Milano för att få nya idéer, utbyta kunskap samt uppleva andra kulturer . "Det här programmet ger anställda möjligheten att ytterligare växa i sin profession samtidigt som det stärker vår relation med vå

8 steg för att vara redo med utfasningen av tredjepartscookies29.2.2024 12:43:00 CET | Pressmeddelande

Joel Falk, Martech Lead på Annalect, en del av Omnicom, ger några tips om hur man förbereder sig för implementeringen av regleringar som Digital Markets Act och utfasningen av tredjepartscookies. Förstå betydelsen - Börja med att förstå varför tredjepartscookies fasas ut och hur det påverkar dina digitala miljöer. Granska din nuvarande användning - Inventera hur och var på din webbplats eller i din app som tredjepartscookies används. Öka användningen av förstapartsdata - Fokusera på att samla in och använda data som du får direkt från dina användare genom interaktioner på din webbplats eller app. Arbeta även med tydliga incitament om varför dina användare ska dela med sig av sin data. Utforska alternativa lösningar - Undersök tekniker som kontextuell annonsering, användaridentifikation utan cookies och andra datadrivna strategier för köp och attribution som inte kräver tredjepartscookies. Anpassa ditt samtyckeshanteringssystem - Se till att ditt system för hantering av användarsamtycke

PHD Sverige och Omnicom tar stolt över mediebyråuppdraget för Lidl!9.2.2024 13:52:00 CET | Pressmeddelande

Efter en noga genomförd upphandling står det nu klart att PHD, en del av Omnicom, kommer leda Lidls medieinsatser i Sverige med start 1 mars. Lidl sökte en strategisk och innovativ mediepartner för att ta deras reklam- och marknadsföringsstrategier till nya höjder och fortsätta driva sin position och tillväxtresa. ”PHD imponerade med sitt transparenta, kreativa och datadrivna tillvägagångssätt, perfekt utifrån våra behov. De visade en gedigen förståelse för vår affär och visade att de har ett riktigt kompetent team som kommer hjälpa oss accelerera vår tillväxt," säger Fredrik Marmbrandt, marknadschef på Lidl Sverige. ”Vi är riktigt glada över att välkomna Lidl som ny kund” säger Daniel Källberg, VD för PHD. ”Lidls fokus på att ta en ännu större marknadsandel och accelerera sin digitala mognadsresa passar oss perfekt. Genom ett tätt samarbete med Lidl och deras övriga byråfamilj (Garbergs, OTW och JMWGolin) , ser vi fram emot att bidra till en fortsatt tillväxtresa.”

Annalect lanserar ny specialistavdelning9.2.2024 13:43:00 CET | Pressmeddelande

Omnicom stärker upp Annalects erbjudande med en ny avdelning inom digital transformation. Annalects team förstärks med fyra nya specialister, som ska möta annonsörernas ökade behov. Efterfrågan på Annalects tjänster inom strategi och effektmätning har ökat stadigt sedan Omnicom lanserade byrån på den svenska marknaden 2017. Idag består teamet av 24 specialister inom marketing science, advanced analytics, martech och consumer insight. Ekonomiskt osäkra tider och förändrat medielandskap är två faktorer bakom Annalects stadiga tillväxtkurva. Fler annonsörer förstår värdet av att mäta effekten av sina medieinvesteringar. En annan efterfrågan som ökat hos annonsörerna är produkter och tjänster inom datainfrastruktur och visualisering. Omnicom har därför valt att stärka upp Annalects verksamhet med en ny specialistavdelning inom digital transformation. – Det finns ofta data i överflöd men man saknar nästan helt strukturen för att systematisera och använda den för insikter. Den här typen av t

“Strategiska prioriteringar är avgörande"5.2.2024 10:48:00 CET | Pressmeddelande

Långsiktig strategi och is i magen är två framgångsfaktorer i rådande ekonomiskt klimat. Marknadsföringsexperten och företagsledaren Fredrik Eriksson delar med sig ytterligare av vad som skiljer krisens vinnare från förlorare. Tuffa ekonomiska tider i en snabbt föränderlig bransch utmanar bolagens marknadsföringsarbete. Krisen för också med sig möjligheter där ett antal faktorer kan skilja vinnare från förlorare. Fredrik Eriksson, vd i Sverige för det globala mediebyrånätverket Omnicom Media Group, är branschveteran och en av landets främsta experter inom marknadsföring. Under sina drygt 20 år i mediebranschen har han hjälpt Sveriges största annonsörer med varumärkesresor i både hög- och lågkonjunktur. – Misstagen jag sett många göra är att man rustar ner för mycket. Självklart behöver man ha koll på kostnadssidan, oavsett konjunktur. Men det är otroligt kostsamt och tidskrävande att vrida på kranen igen. Fredriks främsta råd är att ha en långsiktig strategi. – I tuffa tider behöver du

Möjligheterna inom framtidens handelsbransch med hållbarhet i fokus19.9.2023 15:54:00 CEST | Pressmeddelande

En intervju med Fredrik Eriksson, VD på Omnicom Media Group. Vilka möjligheter finns för framtidens handelsbransch? Andrahandsmarknaden är en stor tillväxtmotor och hållbarhet blir viktigt på riktigt. I tuffare tider ser vi förändrade köpvanor och en ökad efterfrågan på prisvärda alternativ. Värderingsstyrda konsumenter ställer krav på mer hållbara alternativ. Att skapa cirkulära affärsmodeller med fokus på hållbarhet är den största möjligheten men också en tuff utmaning för företag. AI-utvecklingen möjliggör dessutom personligare konsumentupplevelser och skräddarsydda rekommendationer samt att kunna förutspå konsumenternas behov, vilket i sin tur driver högre konvertering och försäljning. Kan du peka på någon trend som vuxit fram? Discovery Commerce växer. Produkten är ingången till det faktiska köpet och sociala plattformar är dagens skyltfönster. Överraskningseffekten triggar nya behov och driver köp. Hur behöver du som aktör ställa om för fortsatt tillväxt? För att uppfattas som tr

Nu satsar Dr. Oetker på ett eget dejtingprogram tillsammans med DRUM och PHD6.9.2023 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Pizza Ristorante är en av Dr. Oetkers tre varumärken inom kategorin fryspizza och kommer i ett stort antal varierande smaker. I dejtingprogrammet ”Pizzadejten” utforskas hur deltagarnas personlighet kommer fram genom sitt val av Pizza Ristorante och kärleken som uppstår när den delas med andra. Utfallet av dejterna varierade, men oavsett visade sig valet av pizza vara en riktig snackis. -Vår Pizza Ristorante är en god pizza som passar att äta tillsammans med vänner, familj eller på dejt. Det är en pizza med tunn, spröd botten och Pizzadejten är ett perfekt sammanhang att visa upp alla goda smaker, berättar Martina Hultqvist, Produktchef på Dr. Oetker Sverige - Vi är glada över förtroendet att få utveckla ett eget format för Dr. Oetker. Det har varit ett grymt samarbete med Dr. Oetker, PHD och Fabian och tillsammans kunna lyfta känslan av att Pizza Ristorante kan föra samman människor. Pizza är en bra ”conversation starter”, säger Fredrik Sjöblom, Creative på DRUM. -Det är alltid kul at

Feedback – så lockar du fram medarbetarens bästa jag31.8.2023 17:18:00 CEST | Pressmeddelande

Det pågår ett krig om talangerna. Ska man få dem att stanna och utvecklas, behöver cheferna kontinuerligt jobba med feedback. Det menar Catarina Larsén, Chief Talent Officer på byrånätverket Omnicom Media Group, som har infört ett feedback-program. DET FÖRSTA CATARINA LARSÉN gjorde när hon klev in sin nya roll förra hösten var att starta igång ett feedback-program. En hjärtefråga, säger hon själv, efter att ha varit 27 år på byrånätverket Omnicom Media Group, på affärssidan och i olika chefsroller. ”Alla chefer vet att det är dyrt med personalomsättning. Det är ett krig om talangerna. Ska vi få våra talanger att stanna kvar och utvecklas till sitt bästa jag, så är det viktigt att ge feedback. Lön bygger på prestation. Hur ska medarbetarna veta hur de presterar? De måste få feedback, presenterad på rätt sätt”, säger hon. Catarina Larsén. Som ny Chief Talent Officer, samtidigt som hon parallellt läser på Företagsekonomiska institutet för att bli diplomerad personalvetare, högg hon tag i

Annalects vd: ”Marknadsföring bör ses som en investering”3.7.2023 11:03:00 CEST | Pressmeddelande

I det 289:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av Annalects vd David Rindelöv för att diskutera datadriven marknadsföring. Ämnen i artikeln: Under 15Podcast David Rindelöv är vd för Omnicoms analysbyrå Annalect och arbetar med några av Sveriges största annonsörer. Han har märkt av att många företag vill ha bättre koll på sina marknadsbudgetar i den rådande lågkonjunkturen. – Alla sysslar ju med datadriven marknadsföring om man arbetar med de större publicisterna idag. Men vår uppgift är att analysera resultatet och att se till att effekten och värdet på varje investerad krona ger ett bättre resultat. Oftast tenderar man att fokusera för mycket på produkt och pris snarare än varumärke i sämre tider, säger David Rindelöv i podden. Marknadsföring ses för de flesta som en kostnad för ett företag och inte en investering. Detta tycker David Rindelöv kan bli problematiskt. – Marknadsföring är ju en investering som ska generera resulta

David Rindelov, VD för Annalect, en del av Omnicom, delade sin åsikt med Dagens Opinion: "Att ha inhouse kan bli en dyr affär."12.5.2023 11:50:00 CEST | Pressmeddelande

Företag och organisationer som köper sitt eget reklamutrymme, ramlar till slut ned de absolut mest vanliga fallgroparna, skriver David Rindelöv, vd för Annalect. Den lågkonjunktur vi nu går in i visar att allt fler annonsörer tror sig kunna spara pengar på att ta in mediaköpen och göra dem inhouse. Den förväntade besparingen kan tvärtom bli en kostsam historia i längden. Kan annonsörer köpa media lika bra och billigt som mediebyråerna? Vid första anblick kan det te sig ganska självklart att ja, det borde de kunna göra. Du kan vara direktkund till TV4 och andra tv-hus och de flesta digitala köpplattformarna erbjuder optimeringsmöjligheter direkt i gränssnittet. Du slipper då betala mediebyrån för att göra något du tycker dig kunna göra billigare själv. Visst kan det vara svårare att förhandla fram bra priser om du inte har en stor mediebyrå med dig in i förhandlingarna, som kan agera murbräcka med sina stora volymer. Men du slipper å andra sidan att betala mediebyrån för det arbete du n

Omnicom Sweden och Omnicom Ireland har vunnit Stena Line-kontot4.5.2023 22:33:00 CEST | Pressmeddelande

Omnicom Sweden och Omnicom Ireland har vunnit Stena Line-kontot, det ledande färjerederiet i norra Europa. Byråerna kommer att stödja Stena Lines strategiska medieplanering och köp över flera marknader. Den gemensamma vinsten kommer efter en pitch, där båda byråerna demonstrerat expertis inom att bygga solida tvärmaknadsfunktioner samt visat djup förståelse för lång- och kortsiktig varumärkesbyggnad genom strategi, planering, performance och medieköp. "Jag är mycket bekant med Omnicom-nätverket, men ändå imponerade de kombinerade teamen mig och mitt team med sin strategiska tänkande, kreativitet och samarbetsvilliga approach. Vi är övertygade om att deras expertis kommer att hjälpa oss att nå våra affärsmål och stödja oss i vår globaliseringsresa, med allt vad det innebär, över flera marknader", säger Julia Kronberg, Group Marketing & Acquisition Manager på Stena Line. "Vi är mycket glada över att ha valts av Stena Line, en etablerad klient, som deras partner", säger Fredrik Eriksson,
  • 1
  • 2
  • Sista
  • >>

7 byråer, en gemenskap

Omnicom Media Group är Sveriges och världens ledande byrånätverk (Recma 2023) som verkar på ett globalt plan för att hjälpa tusentals kunder med tillväxt genom marknadsföring. Med 250 medarbetare i Sverige och 21 000 anställda globalt har Omnicom talang, expertis och inflytande för att leverera starka resultat och låta siffrorna tala till kunderna. Omnicom består av de sju prisbelönta byråerna - Hearts & Science, OMD, PHD, Annalect, Transact, TRKKN och Drum - alla med sin egen inriktning och expertis inom marknadsföringslandskapet.
 
I Sverige har Omnicom kontor I Stockholm på Katarinavägen 9 och I Göteborg på Nils Ericssonsgata 3. 

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye