A Non Smoking Generation
A Non Smoking Generation

Stiftelsen En Rökfri Generation

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

 

Ny kampanjfilm avslöjar ”Barnarbete i ny förpackning”23.10.2020 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Inför FN-dagen 2020 lanserar A Non Smoking Generation en ny version av kampanjfilmen "Du Bestämmer Själv". Filmen avslöjar att vitt snus och e-cigaretter, som blir alltmer populära bland unga, framställs av tobak som odlas av barnarbetare och orsakar enorma miljöproblem. Under hösten visas filmen i organisationens föreläsningsturné ”Barnarbete i ny förpackning” för att tusentals ungdomar runtom i Sverige ska få kunskap om hur tobak motverkar FN:s globala mål för hållbar utveckling.

Ungdomar tror att nya tobaksprodukter är mindre farliga28.9.2020 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

A Non Smoking Generation släpper ny rapport om ungas attityder till tobak. Rapporten baseras på en ny Novusundersökning och visar att ungdomar i hög grad påverkas av tobaksindustrins reklam. Var femte ungdom uppgav att de har testat det nya vita snuset och lika många svarade att de ofta ser tobaksreklam. Fler än 6 av 10 tror att unga testar nya produkter för att de ”verkar mindre farliga än traditionella tobaksprodukter” och 4 av 10 anger ”tilltalande smaksättningar” som en anledning.

Allt fler vill se fler tobaksfria miljöer1.7.2020 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

En ny Novusundersökning, gjord på uppdrag av A Non Smoking Generation, visar att över 80 procent av allmänheten anser att lekplatser, uteserveringar, badplatser och perronger bör vara rökfria. Opinionen för rökfria miljöer har ökat signifikant sedan det utökade rökförbudet trädde i kraft 1 juli förra året. Nästan 80 procent av både vuxna och unga anser också att det borde införas ett förbud mot tobak under skoltiden.

Downtown Camper och A Non Smoking Generation samarbetar för hälsa och en hållbar framtid26.2.2020 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Downtown Camper by Scandic inleder nu ett samarbete med A Non Smoking Generation, en organisation som förebygger tobaksbruk bland unga, som ett led i hotellets arbete med att främja en aktiv, hälsosam och hållbar livsstil. 5 mars lanseras partnerskapet under ett event som kombinerar löpning med kunskapsutbyte om tobaksfrihet som en investering i både hälsa och hållbar utveckling.

A Non Smoking Generation lanserar nikotinsemla25.2.2020 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Inför fettisdagen 25 februari lanserade A Non Smoking Generation en nikotinsemla – helt fri från tobak. Bakverket är kärnan i en reklamkampanj som uppmärksammar hur tobaksindustrin vilseleder konsumenter genom att marknadsföra nya nikotinprodukter som tobaksfria. Kampanjen är en bluff utformad för att belysa hur tobaksindustrin konsekvent och medvetet kringgår tobakslagen för att kunna locka barn in i beroende genom reklam, design och smaktillsatser.

Kunskap om hur tobaksindustrin påverkar global hållbar utveckling motiverar ungdomar att avstå tobak3.2.2020 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Nästan 90 procent av unga fick ökad kunskap om hur tobaksindustrin påverkar global hållbar utveckling efter att ha sett A Non Smoking Generations föreläsning ”50 kr och barnarbete på köpet”. Hela 92 procent ansåg att föreläsningen motiverar barn och unga till att vara tobaksfria. Det visar en enkätundersökning från projektet Tobaksbarn 2019.

Två miljoner barn har fått kunskap som motiverar till tobaksfria liv28.11.2019 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Sedan 1979 har A Non Smoking Generation förmedlat livsviktig kunskap till över två miljoner barn. I samband med organisationens 40 års-jubileum uppmärksammas viktiga milstolpar men också att behovet av ökad kunskapsspridning och förebyggande insatser för att skydda barn från tobaksbruk. 2019 efterlyser organisationen en lag om tobaksfri skoltid och krav på att information om tobak, ur både hälso- och hållbarhetsperspektiv, inkluderas i läroplanen.

Sveriges Radios utrikeskorrespondent prisas av tobaksförebyggande organisation26.11.2019 06:00:00 CET | Pressmeddelande

A Non Smoking Generation tilldelar Johan Bergendorff, utrikeskorrespondent för Sveriges Radio som bevakar globala hälsofrågor, utmärkelsen Guldvingen som ”Årets journalist”. I samband med organisationens 40 års-jubileum hyllas Johan för att han rapporterar om tobaksindustrins baksida och bidrar till ökad kunskap om nya tobaksprodukter och hur tobak påverkar global hållbar utveckling.

Thaiboxaren Sanny Dahlbeck frontar ny Non Smoking-kollektion hos Stayhard8.10.2019 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

I våras tog thaiboxaren Sanny Dahlbeck ställning för alla barns hälsa i en kampanj då A Non Smoking Generation firar 40 år av tobaksförebyggande arbete 2019. Nu utökas samarbetet när Sanny frontar en ny klädkollektion hos webbshopen Stayhard. Kollektionen lanseras 10 oktober och består av t-shirts och hoodtröjor med Non Smoking-loggan, varav två plagg har ett unikt tryck designat av Sanny.

Var fjärde barn utsätts ofta för tobaksreklam4.9.2019 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

En ny Novusundersökning, som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation, visar tydligt hur tobaksindustrin når ut till barn och unga med sin reklam. Samtidigt brister den kunskap som kan motivera till att avstå från tobak. Kunskapen om barnarbete och massiv avskogning inom tobaksindustrin är låg och extremt få känner till att nikotin ökar risken för inlärningssvårigheter och psykiska sjukdomar.

Sarah Sjöström och Ingemar Stenmark i gemensam kamp7.5.2019 09:17:51 CEST | Pressmeddelande

Sarah Sjöström, herrarna i svenska handbollslandslaget och Bella Gulldén med flera kända namn står upp för en tobaksfri generation och barns hälsa – precis som 1979 när A Non Smoking Generation startade och fick draghjälp av bland andra Ingemar Stenmark och Björn Borg. 40 år senare använder fortfarande 30 procent av alla unga tobak under sin skoltid, och tobaksindustrin arbetar hårt för att rekrytera nästa generation.

Therese Lindgren och Agnetha Fältskog i gemensam kamp7.5.2019 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Therese Lindgren, Peg Parnevik, Alexander Pärleros och Sarah Sjöström med flera kända namn står upp för en tobaksfri generation och barns hälsa – precis som 1979 när A Non Smoking Generation startade och fick draghjälp av bland andra Agnetha Fältskog och Ingemar Stenmark. 40 år senare använder fortfarande 30 procent av alla unga tobak under sin skoltid, och tobaksindustrin arbetar hårt för att rekrytera nästa generation.

Dold tobaksreklam för miljoner29.1.2019 07:15:00 CET | Pressmeddelande

Under första halvåret 2018 publicerades positiva artiklar om tobak i svensk media till ett annonsvärde som motsvarar 14,8 miljoner. En stor andel handlar om ekonomiska vinster för aktieägare i tobaksbolag och vuxnas rätt att bruka tobak. Samtidigt är dold tobaksreklam ett vanligt inslag i barns och ungas vardag via sociala medier. Detta visar en ny undersökning som genomförts av Meltwater på uppdrag av A Non Smoking Generation.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Sista
  • >>

Stiftelsen En Rökfri Generation

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.