Adda är ett företag inom SKR som erbjuder tjänster och produkter inom hållbar försörjning, digitalisering och kompetensutveckling. Vi skickliggör våra kunder genom att utveckla kompetens och förmåga att ställa om. Det ger hela välfärden möjlighet att spara både tid och pengar.

Nya villkor för hållbara leveranskedjor5.3.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Efter nära tre år och en omfattande konsultationsrunda lanseras de nya villkoren för hållbara leveranskedjor, framtagna i nära samarbete mellan Adda och Regionernas Nationella kansli för hållbar upphandling. Villkoren är i linje med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter samt OECD:s riktlinjer om tillbörlig aktsamhet för ansvarsfullt företagande. Samtidigt lanseras ett webbaserat stöd för att underlätta för upphandlande organisationer och leverantörer att motverka riskerna i leveranskedjorna.

Adda bidrar till utveckling för att bekämpa välfärdsbrottslighet19.12.2023 08:29:00 CET | Pressmeddelande

Addas inlämnade förslag till försöksverksamhet för att motverka välfärdsbrottslighet är ett av fem som lämnats över till civilminister Erik Slottner. Förslaget om försöksverksamhet syftar till att på ett mer effektivt sätt ta del av information om leverantörer och identifiera nya uteslutningsgrunder. Genom fördjupade kontroller kan oseriösa aktörer stängas ute från ramavtal redan i upphandlingen. Utredningen fick in knappt 90 förslag på försöksverksamheter.

Kommuner och regioner behöver bättre verktyg för att hindra korruption14.6.2023 15:35:00 CEST | Pressmeddelande

Upphandlingslagstiftningen är till för att främja konkurrens i den offentliga affären och att förhindra att specifika leverantörer favoriseras eller diskrimineras till exempel på grund av ekonomiska favörer. Vi får inte vara naiva och tro att Sverige på något vis är vaccinerat mot korruption. Vi välkomnar därför att riksåklagaren ansökt till Högsta domstolen om prövningstillstånd i målet om upphandlingen av ett digitalt vårdverktyg i Region Skåne och Västra Götalandsregionen, skriver Sara Catoni, chefsjurist på SKR, och Ewa-Lotta Löwstedt Lundell, vd för Adda, på Altingets debattsida.

”Stoppa brottsligheten i offentlig upphandling”26.5.2023 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Välfärdsbrottslighet drabbar både enskilda individer och samhället i stort. Det är brottslig verksamhet som riktar sig mot socialtjänsten, sjukvården och andra offentligt finansierade verksamheter. Tidig kontroll och uteslutning av oseriösa aktörer leder till färre kvalitetsbrister och minskade kostnader för både uppföljning och avvikelsehantering. Det leder också till förbättrad konkurrens för seriösa företag, skriver Adda i en debattartikel i Dagens Samhälle.

Hållbara leveranskedjor i fokus i Addas hållbarhetsrapport11.5.2023 14:45:34 CEST | Pressmeddelande

Idag släpper Adda sin sjätte hållbarhetsrapport som redovisar koncernens arbete för ökad hållbarhet inom strategisk försörjning av varor och tjänster till offentlig sektor. Under 2022 har fokus legat på analysverktyget baserat på Agenda 2030 som ger vägledning kring prioriteringar av hållbarhetshänsyn i upphandlingar och dynamiska inköpssystem (DIS). Andra fokusområden under året har varit att verka för minskad klimatpåverkan från transporter och för cirkulära flöden.

Så rustad är offentlig sektor för nästa kris – Adda släpper försörjningsrapport9.11.2022 06:30:00 CET | Pressmeddelande

När Covid-19 drabbade världen var kommunerna och regionerna i Sverige oförberedda på en kris i den storleken och saknade tydliga riktlinjer och åtgärdsplaner. Trots det klarade offentlig sektor att ställa om och framgångsrikt samverka för att hantera behov och utmaningar kopplade till försörjningen av varor och tjänster. Det visar den försörjningsrapport som Adda nyligen har släppt.
  • >>