Rekordlåga avgifter i ny avtalsperiod för ITP23.10.2018 09:00 | Pressmeddelande

Alectas finansiella rapport tredje kvartalet 2018 Siffror inom parentes avser nyckeltal per 30 september 2017 • Alecta Optimal Pensions avkastning var 9,7 procent i årstakt den senaste femårsperioden (11,5). • Förmånsbestämd försäkrings avkastning var 7,5 procent i årstakt den senaste femårsperioden (8,3). • Förvaltningskostnadsprocent för pensionsprodukter exklusive valcentraler var 0,05 (0,06) • Kapitalförvaltningskostnadsprocent var 0,021 (0,022).

Alecta får förlängt uppdrag som ickevalsbolag inom ITP9.3.2018 12:17 | Pressmeddelande

Alecta har i konkurrens med andra bolag blivit utsett till ickevalsbolag för att under ytterligare fem år förvalta den premiebestämda ålderspensionen inom ITP-planen, dvs både ITP 1 och ITPK, för privatanställda tjänstemän. För de ITP-anslutna pensionssparare som inte gör ett aktivt val förvaltas tjänstepensionen därmed av Alecta. Alecta har även utsetts till ett av de aktiva val en ITP-ansluten pensionssparare kan göra inom traditionell förvaltning, ett så kallat kryssval.