Arla Pressrum  |  Pressmeddelanden  |  Nyheter

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Pressmeddelanden före november 2020 hittar du på Arla.se

Arla kommenterar att Konsumentombudsmannen (KO) tar ”netto noll klimatavtryck” till rättslig prövning11.11.2021 09:11:35 CET | Pressmeddelande

Näringslivet har ett stort ansvar för att Sverige ska nå uppsatta långsiktiga klimatmål och detta främst genom att kraftigt minska utsläppen i den egna värdekedjorna. Som mervärde till ekokonsumenterna klimatkompensera Arla i projekt som bevarar och skapar kolsänkor. Detta är något som i Parisavtalet betonas som viktiga åtgärder parallellt med kraftiga utsläppsminskningar. När företag som Arla gör stora miljö- och klimatåtaganden måste dessa också finansieras. Arla välkomnar att det utvecklas praxis för kommunikation av miljöpåståenden men delar inte KO:s bedömning att marknadsföringen är vilseledande.

FUTURE26: Arla lanserar ny strategi i en avgörande tid för mejeribranschen3.11.2021 08:00:06 CET | Pressmeddelande

Idag presenterar Arla sin nya femårsstrategi. Under denna period är Arla beredd att öka sina investeringar i hållbarhet, digitalisering, ny produktionsteknik och produktutveckling med mer än 40 procent till totalt minst 4 miljarder euro, samtidigt som man ökar utbetalningen av resultatet (efterlikviden) till Arlas ägare mjölkbönderna med minst 1 miljard euro för att stötta deras hållbarhetsresa.

Ny rapport: Svensk mjölk- och nötköttsproduktion kan nå Parisavtalets klimatmål18.10.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag lanseras rapporten ”Framtidens Jordbruk: Mjölk och Nötkött” där stora delar av livsmedelsbranschen i Sverige tillsammans kartlagt utmaningar och möjligheter för en än mer hållbar produktion till 2050. Resultaten visar att den svenska produktionen av mjölk och nötkött kan minska klimatutsläppen i linje med Parisavtalet, samtidigt som produktiviteten ökar och biologisk mångfald gynnas.

Arla lanserar uppdaterad Kefir med nytt recept och två nya smaker27.9.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under pandemin har intresset för livsmedel som kan bidra till förbättrat immunsystem ökat och probiotisk mat, fermentering och maghälsa har sällan varit så aktuellt. Arla utökar nu sitt sortiment inom maghälsa och lanserar ett helt nytt Kefir-sortiment med både 1000g-förpackningar och on the go-drycker (300ml). Produkterna är laktosfria och utöver den naturella varianten kommer två helt nya smaker – Blåbär och Vanilj & Ingefära. De nya Kefir-produkterna finns i butik från vecka 39.

Arla bjuder 22 000 studenter på frukost27.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Frukost är en förutsättning för bättre koncentrationsförmåga och välbefinnande. Arlas Frukostbarometer visar att ju äldre eleverna blir, desto färre äter frukost. Därför åker Arla Mat ut på frukostturné till studentstäderna Uppsala, Göteborg, Linköping och Stockholm med ambitionen att inspirera unga vuxna till goda och hälsosamma frukostvanor för livet. Totalt kommer Arla att bjuda på 22 000 frukostar.

Arla Pressrum  |  Pressmeddelanden  |  Nyheter

Pressmeddelanden före november 2020 hittar du på Arla.se