Exklusiv intervju med succéförfattaren Hilary Mantel9.6.2020 07:03:00 CEST | Pressmeddelande

Senaste Axess bjuder på extra mycket läsning inför sommaren! Vi recenserar aktuell svensk facklitteratur, bland annat om Sveriges medeltid, Jenny Lind och Elin Wägner. Fredrik Johansson tar itu med gapiga kulturchefer. Charlotta E Lindell samtalar med författaren Hilary Mantel om avslutet på hennes romantrilogi om Thomas Cromwell. Och med pandemin har den stora osäkerheten gjort entré. Katarina Barrling, Mårten Schultz, Nina Solomin och Åsa Wikforss om tankar i sjukdomens tid efter en inledande essä av Nicklas Berild Lundblad. Trevlig sommar med Axess!

När ledarskapet sviktar31.3.2020 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Politiskt önsketänkande och senfärdighet är centrala förklaringar till oordning och pessimism i det svenska samhället. Det framgår av temablocket i nya numret av Axess. Adam Cwejman, politisk redaktör i Göteborgs-Posten, tar stadsplaneringen som exempel och visar hur orealistiska planer är en orsak till den stora segregationen. Dessutom: Mikael Timm skriver om den krisande kulturkritiken. Karlis Neretnieks analyserar vårt utsatta säkerhetsläge.

Danska kultserien Matador åter på TV i Sverige9.3.2020 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Året är 1929. Den handelsresande änkemannen Mads Andersen-Skjern kommer med sin son till den lilla staden Korsbæk för att börja om på nytt. Han skapar splittring i staden när han snabbt kommer upp sig i stans societet. Men det är inte bara han som diskuteras. Vad ska man egentligen tycka om det som händer i Tyskland? Den danska kultserien "Matador" kommer till Sverige och sänds under två år på Axess TV i sitt originalformat om 24 avsnitt.

Skönhet, brexit och polarisering i politiken - läs årets första Axess!11.2.2020 07:05:00 CET | Pressmeddelande

Vad planerar Boris Johnson förutom brexit? Läs PJ Anders Linders ledare. Katarina Barrling skriver om skönhetens kraft genom tiderna. Och flera artiklar ägnas åt den känslodrivna polariseringen som präglar politiken i allt högre utsträckning. Konflikt har blivit populärare än kompromiss, men det som har gått snett kan vridas rätt igen. Om detta och mycket mer i årets första Axess Magasin!

Succén "Förklara din forskning" är tillbaka!4.2.2020 06:45:00 CET | Pressmeddelande

Ikväll kl 21.00 är det säsongspremiär för "Förklara din forskning" på Axess TV. Catta Neuding och Katarina O'Nils Franke intervjuar doktorander och nydisputerade forskare. Första säsongen gjorde succé! Där öppnades dörrar till konstkammare, lyftes etiska frågor kring kulturarv i krig och så fick vi se vår historia genom kartor. Nu kommer sex nya spännande samtal - varje tisdag kl 21.00, eller när det passar via axess.se och Youtube.

Till historiens försvar!10.12.2019 06:45:00 CET | Pressmeddelande

Julnumret av Axess blåser till strid mot den ogina behandlingen av historisk kunskap. Skolverket fick retirera om antiken, men det betyder inte att allt är gott och väl. Skolans historieämne har löjligt få timmar. Historiska erfarenheter ses som dammiga och förlegade. Det duger inte för ett kulturland. Dessutom Emil Uddhammar om kraven på lydnad i klimatdebatten och Richard Swartz om Milan Kundera. Plus 32 extra sidor om höstens svenska facklitteratur.

Nominerade till Stora Fackbokspriset12.11.2019 07:15:00 CET | Pressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.

Liberalism i blåsväder4.11.2019 13:56:58 CET | Pressmeddelande

Har liberalismen sina bästa dagar bakom eller framför sig? I nya numret av Axess tacklar sex vassa skribenter frågan utifrån olika vinklar. Tidskriften Fokus tillträdande publisher Jon Åsberg skriver om svenskarnas rädsla för att tycka olika. Simon Westberg undrar varför vi bygger bort barnen och PJ Anders Linder beskriver Januariöverenskommelsen som en pyrrhusseger för Socialdemokraterna. Axess nr 8/2019 är på väg till prenumeranterna och finns i butik i nästa vecka. Trevlig läsning!
  • >>