Säsongspremiär för "Förklara din forskning"14.3.2023 06:17:00 CET | Pressmeddelande

Varför låste man in kvinnor som nyss suttit i koncentrationsläger? Den åttonde säsongen av Axess TV:s populära "Förklara din forskning" inleds med ett samtal om svenska interneringsläger. Programledarna Catta Neuding och Katarina O'Nils Franke träffar etnologiforskaren Britta Zetterström Geschwind och samtalar om det svenska lägret Gunnarpshemmet. Varje tisdag kl 21.00 sänds ett nytt avsnitt av "Förklara din forskning" på Axess TV. Det går även bra att se när som helst på axess.se och via Axess TV:s Youtubekanal.

Premiär - Mariupol mot alla odds23.2.2023 14:04:44 CET | Pressmeddelande

Kriget i Ukraina följs och betraktas genom internationella medier, men hur ser det ut för människorna på plats? I dokumentärfilmen Mariupol mot alla odds följer vi dem som lyckats överleva Rysslands bombardemang mot staden Mariupol. Tre kvinnor och två män som bodde där under den första månaden av den ryska invasionen berättar om sina upplevelser och beslut under krigets gång. Det här är historien om en stad där allt utom hoppet har förstörts. Premiär i Axess TV på årsdagen, den 24 februari kl 21.00.

Sverigepremiär för dramakomedi om EU-parlamentet6.2.2023 06:25:00 CET | Pressmeddelande

Samy anländer till Bryssel några veckor efter Brexit-omröstningen, redo att bli parlamentsassistent. Det visar sig snabbt att han inte är lämplig för jobbet. Faktum är att Samy inte vet något om EU:s institutioner. För att överleva måste han lära sig det politiska spelet. Kommer han att lyckas? Den 8/2 har den kritikerhyllade dramakomedin "I unionens tjänst" premiär i Axess TV! Under våren sänds första och andra säsongen i följd med ett nytt avsnitt varje onsdag kl 20.00.

Hur splittrat är egentligen USA?17.10.2022 14:45:08 CEST | Pressmeddelande

De amerikanska mellanårsvalen närmar sig. Tonläget är högt och ofta oförsonligt. Hur splittrad är egentligen nationen? Axess ställer fem frågor till sju USA-kännare. Dessutom skriver Elisabeth Hedborg om en lyckligare tid i Moskva. Cecilia Nikpay går på kulturvandring i den svenska granskogen. Carl Rudbeck läser W H Auden. Och PJ Anders Linder sätter historien själv i främsta rummet. Missa inte nya numret av Axess!

Träffa Axess på Bokmässan!19.9.2022 19:14:00 CEST | Pressmeddelande

Bokmässan i Göteborg är på plats igen efter pandemin! I monter C03:42 återfinns Axess och bjuder på kaffe, senaste magasinet och spelar in ett stort antal fackboksintervjuer. Bland annat intervjuas Martin Kragh om "Det fallna imperiet", Anna-Lena Laurén om "Ukraina. Gränslandet" och Sverker Johansson om sin "På vandring i språkens fotspår". Intervjuerna genomförs av Axess TV:s programledare PJ Anders Linder, Lotta Gröning, Adam Cwejman, Erik Jersenius, Catta Neuding, Katarina O'Nils Franke och Erik Thyselius och sänds sedan i programserien "Veckans bok" på Axess TV med start den 24 oktober.

Om yttrandefrihet, frihetsfrågor och elkrisen i höstens första Axess Magasin13.9.2022 13:31:01 CEST | Pressmeddelande

Illiberala krafter gör det svårare för västvärldens författare att utnyttja sin yttrandefrihet. Men i en värld med levande litteratur måste det alltid finnas böcker som vissa läsare finner skrämmande och plågsamma. Det skriver Alexander McCall Smith, författaren till succéserien om Damernas detektivbyrå. Dessutom medverkar flera internationella experter som Kemi Badenoch, Juliet Samuel, Richard Chartes och Alina Poljakova om frihetens försvar. Kan EU hålla ut som Ukraina? frågar sig Axess chefredaktör PJ Anders Linder. Detta och mycket mer i höstens första Axess!
  • >>