Meny

Ulf Kristersson om ideologi, regerande och ”Nya moderaterna”30.11.2017 13:32 | Pressmeddelande

På söndag kl 22 gästas säsongens sista Studio Axess av moderatledaren Ulf Kristersson. I samtal med programledaren PJ Anders Linder beskriver han sig själv som en ideologisk politiker och betonar vikten av att Moderaterna klarar både praktisk vardagspolitik och långsiktig idédebatt. Han talar för en syn på regeringsfrågan som fokuserar på vad man kan få uträttat, och understryker vikten av kontinuitet i den moderata idétraditionen. ”Nya moderaterna” handlar om ett ändrat förhållningssätt, inte om någon ny ideologi.

Nominerade till Stora Fackbokspriset27.10.2017 09:29 | Pressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, det Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis “Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag av författarskap som utmärks av framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.​
  • >>