Stockholm växer – så här kan vi tänka oss att pendla13.12.2019 14:13:54 CET | Nyheter

Under 2018 var det fler som flyttade från än till Stockholms län. Ofta gick flytten till orter strax utanför länet. Eftersom många ändå har kvar sin anknytning blir Stockholms arbetsmarknadsregion geografiskt sett större. En undersökning ställd till Bostadsförmedlingens kundpanel visar att intresset för att flytta utanför länsgränsen skulle vara ännu större om förutsättningarna för pendling blev bättre.

Diskmaskinen viktigast i köket när bostadssökande får välja28.8.2019 14:53:00 CEST | Nyheter

När Bostadsförmedlingens kunder fick svara på vilken extra funktionalitet de vill ha i köket var diskmaskin det överlägset vanligaste svaret. Två av tre tycker att det är speciellt viktigt. På en ohotad andraplats kom stora arbetsytor, som valdes av 45 procent. Därefter kom följande funktioner som var och en valdes av omkring 25 procent av paneldeltagarna: Spis med induktionshäll Diskho med två hoar Sortering av sopor i separata kärl Skafferi/sval Undersökningen gick till så att kundpanelen fick se en lista med köksfunktioner. Ur den uppmanades de sedan att välja max tre av alternativen. Totalt svarade 4025 personer. Om Bostadsförmedlingens undersökningar Bostadsförmedlingen i Stockholm har lång erfarenhet och djup kunskap om bostadsmarknaden. Kundpanelen är representativ för personerna i bostadskön. Syftet med panelen är att ta reda på preferenser och åsikter kring boendefrågor.

Juni i korthet – 1 278 förmedlade bostäder2.7.2019 10:14:00 CEST | Nyheter

I juni förmedlade vi 1 278 bostäder. Den genomsnittliga kötiden var 10,4 år. Hittills i år har 7 347 lägenheter förmedlats av Bostadsförmedlingen i Stockholm. Det är 524 lägenheter fler än vid samma tidpunkt 2018. I juni förmedlade vi 247 studentbostäder och 114 ungdomslägenheter. 277 av de totalt 1 278 förmedlade bostäderna var nyproducerade. Snabbfakta Kortaste kötiden: Ärvingevägen 14, studentlägenhet (1 rok; 25 kvm) – 1 månad Längsta kötiden: Katarina Bangatan 26, Södermalm; vanlig hyresrätt (4 rok; 107 kvm) – 31,8 år Mest klickade annonsen: Kåkbrinken 11A, Gamla stan, (5 rum och kök, 140 kvm) – 15 387 sidvisningar Mest klickade nybyggnadsprojektet: Projekt Algoritmen, Hagastaden – 4 144 sidvisningar

Maj 2019 i korthet – 1 110 förmedlade bostäder7.6.2019 09:47:00 CEST | Nyheter

I maj förmedlade Bostadsförmedlingen i Stockholm 1 110 bostäder. Den genomsnittliga kötiden var 10,7 år. Hittills i år har Bostadsförmedlingen förmedlat 6 069 lägenheter. Det är 378 lägenheter fler än vid samma tidpunkt 2018. I maj förmedlades 205 studentbostäder och 124 ungdomslägenheter. 146 av de totalt 1 110 förmedlade bostäderna var nyproducerade. SNABBFAKTA MAJ Kortaste kötiden: Hanstavägen 49, Kista; studentlägenhet (1 rum och kök; 24 kvm) – 2 månader Längsta kötiden: Wittstocksgatan 8, Östermalm; vanlig hyresrätt (2 rum och kök; 42 kvm) – 32,9 år Mest klickade annonsen: Johanneshovsvägen 125, Årsta (19 bostäder om 2 rum och kök; 47–63 kvm) – 25 128 sidvisningar Mest klickade nybyggnadsprojektet: Projekt Algoritmen, Hagastaden – 5 188 sidvisningar